Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3180 miejsce

Tam tramwaje nie pojadą

Wiele miast Polski zrezygnowało z budowy sieci tramwajowych. Powodem takich decyzji nie były tylko problemy finansowe, ale i ważne wydarzenia historyczne.

Kielce

Koncepcja budowy linii tramwajowych w Kielcach narodziła się już w latach 20. XX wieku. Na przełomie lat 20. i 30. XX opracowywano trasy w mieście. Prywatna spółka, która chciała wyłożyć pieniądze na sieć, negocjowała z włodarzami Kielc ponad rok! Rada Miasta zaakceptowała plan w marcu 1930 roku. Wszystko było dopięte na ostatni guzik, mam tutaj na myśli rozmieszczenie tras, przystanków, dostosowanie prędkości taboru i rozkładu jazdy - ostatecznie spółka zdecydowała się wycofać z powodu kryzysu gospodarczego.

Pomysł stworzenia systemu tramwajowego w Kielcach, powracał jeszcze dwukrotnie. Najpierw w czasach "komuny", a dokładniej mówiąc w II połowie lat 80. XX wieku. Planowano budowę Szybkiego Tramwaju, który połączyłby centrum z osiedlami. Jednak z powodu coraz gorszej sytuacji ekonomicznej kraju, zaniechano projekt. Kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej, urzędnicy ze stolicy województwa świętokrzyskiego wpadli na pomysł pozyskania pieniędzy z funduszy europejskich. Idea kieleckiego tramwaju nie została zrealizowana i na razie nic nie wskazuje na to, by ulicami miasta mknęły szybkie i ekologiczne tramwaje.

Opole

W 1910 roku pojawiła się koncepcja budowy sieci tramwajowej, która połączyłaby centrum miasta z okolicznymi wsiami i miasteczkiem Prószkowem. Mimo opracowania trasy, planu nie udało się zrealizować...

Piła

Mieszkańcy miasta często podkreślają, że Pile tramwaj się należy. Szerokie ulice i duża liczba osiedli przemawiają za budową systemu. Największym problemem są oczywiście finanse, budowa nowoczesnej sieci jest droga (szyny, trakcja, dostosowanie dróg, tabor) choć szybko się zwraca.

Płock

Już w 2013 roku po ulicach Płocka miały jeździć tramwaje. Jednak nowa władza zdecydowała o zawieszeniu projektu... Co moim zdaniem jest dużym błędem. Linia prowadzić ma m.in do centrum, zakładu PKN Orlen i Szpitala Wojewódzkiego. Niestety, mieszkańcy Płocka muszą zadowolić się autobusami.

Radom

Piłę i Radom łączy jedna rzecz: inicjatywa mieszkańców w sprawie budowy tramwaju. Drugie co do wielkości miasto w województwie mazowieckim marzy o własnym Szybkim Tramwaju. Według planów jedna linia połączyłaby północ z południem - rozładowałoby to za korkowane ulice. Osoby zaangażowane w budowę sieci, twierdzą, że w II połowie lat 90. XX wieku miasto przymierzało się do stworzenia jednej trasy Szybkiego Tramwaju - podobno udało się nawet zakupić tramwaje z Niemiec.

Stargard Szczeciński

Pierwsza idea budowy sieci tramwajowej w mieście narodziła się już przed wybuchem I wojny światowej. Eksperci opracowali 3 trasy, które według władz nie były zbyt przydatne. Wybuch I wojny światowej spowodował zawieszenie projektu. Na początku XXI wieku wrócił pomysł stworzenia linii tramwajowej. Obecnie nie wiemy nic o dalszych planach...

Świnoujście

Pod przełomie XIX i XX wieku wielu niemieckich przedsiębiorców zgłaszało chęć budowy sieci tramwajowych. Pierwsza inicjatywa miała miejsce już w 1875 roku! Ostatnia oferta firmy AEG z 1908 roku została odrzucona przez włodarzy Świnoujścia z powodu niekorzystnych warunków umowy.

Źródło:

- Wiedza własna
- Wikipedia

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.