Facebook Google+ Twitter

Tanie sztuczki producentów. "Zwrócimy ci pieniądze" jeśli...

Konsumenci nie znają swoich praw, a fakt ten wykorzystują producenci. Obiecują, że klientom niezadowolonym z produktu "zwrócą pieniądze". Jednak zasady, na których chcą to zrobić, często są niezgodne z prawem.

– Jak do tej pory nie mieliśmy żadnej skargi od konsumenta w sprawie reklam, które mówią o zwrocie pieniędzy – mówi Małgorzata Cieloch z UOKiKu. – Jednak nie oznacza to, że problem nie istnieje. Konsumenci nie znają swoich praw i nie wiedzą, w jakich sytuacjach mogą żądać od producenta zwrotu pieniędzy – dodaje. A fakt ten wykorzystują producenci.

Okazuje się bowiem, że aby odzyskać pieniądze za produkt, który nie spełnia jego oczekiwań, trzeba spełnić szereg "punktów" promocyjnego regulaminu.

Tanie sztuczki producentów

"Pięciogwiazdkowa czystość albo zwrot pieniędzy" – tak od niedawna reklamowany jest proszek Ariel.
– Według Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, "wyrażone w reklamie zapewnienia producenta odnoszące się do właściwości towaru", są również elementem umowy. A jeśli tak, mamy dwa lata na reklamowanie towaru, kiedy okaże się on niezgodny z umową. Jednak reklamację musimy złożyć nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia niezgodności z umową, czyli braku "pięciogwiazdkowej czystości" – wyjaśnia Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

A jakie są zadady "promocji" według producenta? – Proszek musi zostać zakupiony między 18 kwietnia a 30 września. Zwroty przyjmowane są do 30 września, pod warunkiem, że zużyjemy 1/4 zawartości opakowania – wyjaśnia konsultant w infolinii Procter & Gamble, producenta proszku Ariel.

Tasiemcowe regulaminy

Aby utrudnić nieświadomym konsumentom dochodzenie swoich praw, producenci prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej skomplikowanych regulaminów.
"Skuteczność lub zwrot pieniędzy" to pomysł na reklamę margaryny obniżającej cholesterol – Benecol. Dla tych, którzy zdecydują się przetestować na sobie jej skuteczność, a później ewentualnie ubiegać się o zwrot pieniędzy, regulamin nakazuje zrobić eksperyment. W przeddzień przystąpienia do akcji producent zaleca zrobienie na własny koszt badania poziomu cholesterolu LDL i HDL we krwi. Dzień po zakończeniu eksperymentu badanie należy powtórzyć. Przez cały okres trwania Akcji należy stosować również zalecenia producenta dotyczące spożywania produktu.

– W tym roku mieliśmy trzy zgłoszenia, że produkt nie działa, ale brak spadku cholesterolu spowodowany był złym stosowaniem produktu – wyjaśnia Katarzyna Marczewska, brand manager Benecolu.

Jednak zgodnie obowiązującą ustawą, wszelkie "nakazy" producenta są bezpodstawne.

Nie mówią wszystkiego

Takich nieprawidłowości jest więcej. Producenci zatajają przed klientami podstawowe informacje dotyczące "zwrotu pieniędzy", licząc, że ci nie będą zagłębiali się w szczegóły. Na stronie interaktywnych agencji ZETS czytamy, że "jeżeli w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym oddamy Tobie do użytku gotową stronę (internetową – przyp. red), nie uzyskasz żadnego nowego klienta, zwrócimy Ci wszystkie pieniądze, które zainwestowałeś w zaprojektowanie tej strony". Po rozmowie z pracownikiem okazuje się, że "zwrot" dotyczy stron robionych od podstaw, do których trzeba dokupić jej promocję.

– Według mnie, taka informacja może być uznana za reklamę wprowadzającą klienta w błąd i jako taka może być potraktowana jako czyn nieuczciwej konkurencji – wyjaśnia Sławomir Zaborek ze Stowarzyszenia Konumentów Polskich.

Wygląda na to, że dopóki nie poznamy swoich praw, producenci będą bawić się z konsumentami w kotka i myszkę. Klient będzie nadal łapał "okazję", a producent uciekał w "regulamin".

Gdzie można uzyskać porady konsumenckie:
www.uokik.gov.pl – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
www.skp.pl – Stowarzyszenie Konsumentów Polskich



Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

To prawda, często nie tylko nie znamy swoich praw, ale nawet znając je, nie chce nam się ich egzekwować. Efekt jest taki, że nie są one przestrzegane i klient w Polsce traktowany jest jak głupek do wyciskania szmalu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.