Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

20059 miejsce

"Tante Ju 52" - takim samolotem podróżował Adolf Hitler

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie posiada samoloty, które miały ogromny wpływ na historię i rozwój awiacji. Wśród nich dwa niemieckie Junkersy Ju 52.

Tante Ju52, takim samolotem z aluminiowej blachy falistej podróżował wódz III Rzezy. Fot. mater. MLP / Fot. Junkersa Ju 52 zaprojektował na przełomie 1929/30 r. prof. Hugo Junkers. Był to samolot jednopłatowy z trzema silnikami gwiazdowymi Pratt & Whitney Hornet o konstrukcji całkowicie metalowej - blacha falista ze stopu aluminiowego – z pierwotnym wykorzystaniem jako maszyna pasażersko-transportowa. Samolot miał opatentowane przez Junkersa „podwójne skrzydło”, czyli klapy i lotki oddzielone od krawędzi spływu wzdłuż całej rozpiętości płata. W Niemczech samolot szybko zyskał przydomek „Tante Ju” – Ciotka Ju.

Transport fragmentu samolotu do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie- Rok 2012 Fot. mater. MLP / Fot. Samoloty Ju52 były używane przez linie lotnicze wielu krajów. W Polsce przedwojennej Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatowały jeden samolot tego typu o znakach SP-AKX. W trakcie Hiszpańskiej Wojny Domowej (1936-1939), faszystowskie wówczas Niemcy wspierały obóz nacjonalistyczny i udostępniały Ju 52, które wykorzystano jako samoloty bojowe. W okresie II wojny światowej były podstawowym typem transportowym w nazistowskiej flocie, a Ju52 oznaczony D-2600 (Immelmann II) był do wyłącznej dyspozycji Adolfa Hitlera. Taka sama maszyna służyła w Chinach przewodniczącemu Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej, Czang Kaj-szekowi. W sumie zbudowano 4875 egzemplarzy Ju 52.

Transport fragmentów samolotu Ju52 do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Fot. metr. MLP / Fot. raySamoloty tego typu produkowane były w różnych krajach. W czasie II wojny światowej Niemcy wykorzystywali do produkcji własnych samolotów różne zakłady lotnicze okupowanej Europy. Po wojnie powstało 415 egzemplarzy tego typu dla Francuskich Sił Zbrojnych, które używano podczas konfliktów na Madagaskarze, w Indochinach i w Algierii w latach 1947-1960. Ten typ samolotu brał udział w wielu słynnych operacjach powietrznodesantowych: Beneluks 1940, Kreta 1941 oraz mosty powietrzne Maroko 1936, Demiańsk 1941/42, Stalingrad 1942, Afryka Północna 1943.

Fot. mater / Fot. Egzemplarz Ju 52 wystawiony w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie został wyprodukowany w zakładach AAC i do 1960 roku eksploatowany był przez Francuskie Siły Zbrojne. W grudniu tego samego roku sprzedany został Portugalskim Siłom Powietrznym, w 1973 r, podarowany brytyjskiemu Imperial Museum w Duxford., gdzie przeszedł dwa remonty. Po pierwszym pomalowano go na wzór egzemplarza z eskadry okresu desantu na Kretę. Po drugim remoncie otrzymał nowe inicjały eskadry transportowej operującej na froncie wschodnim w 1942 roku. W 2012 r. Brytyjczycy wystawili samolot na sprzedaż, a spośród potencjalnych nabywców wybrali Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.



Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Ludzkość dostała skrzydeł!

Komentarz został ukrytyrozwiń

To były świetna maszyny w tamtym okresie czasu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.