Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

21411 miejsce

Tarcza będzie w miejscu, skąd Niemcy napadły Polskę w II wojnie światowej

Tylko u nas pierwsze zdjęcie satelitarne obszaru przyszłej bazy amerykańskiej tarczy antyrakietowej, która powstanie prawdopodobnie w podsłupskim Redzikowie. Jaka jest historia tego miejsca? Dlaczego taka lokalizacja jest najlepsza?

Lokalizacja Redzikowa / Fot. FalligrainCoraz bliżej do podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie lokalizacji instalacji elementów amerykańskiej tarczy antyrakietowej. Wiele wskazuje na to, że ta kontrowersyjna inwestycja będzie w miejscowości Redzikowo (tudzież Rędzikowo) niedaleko Słupska.

Lotnisko już jest...


Redzikowo (przez niektórych nazywane Rędzikowo) to wioska licząca około 2000 osób, leżąca w gminie Słupsk, w woj. pomorskim, 5 km na wschód od centrum tego miasta, przy drodze krajowej nr 6, na trasie Słupsk-Gdańsk. Redzikowo, dzieli się na Redzikowo (właściwie) i Redzikowo SHR, a oba te rejony przedzielone są stawem rybnym. W obu przypadkach zabudowa miejscowości to typowe blokowiska, czteropiętrowe budynki z lat 70. i 80 w których kwaterowano rodziny pracujących w przylegającej do osiedla jednostce wojskowej.

Władze wojskowe rozpoczęły budowę lotniska zwanego Stolp-West w 1916 r. Do końca I wojny światowej wybudowano: hangar postojowy i naprawczy, budynki obsługi lotniska. Baza nie miała znaczenia militarnego, służyła celom szkoleniowym. By ożywić gospodarczo region postanowiono po I wojnie włączyć Słupsk do komunikacji lotniczej. W 1920 r. uruchomiono port lotniczy, który przyjmował wiele samolotów prywatnych. W 1927 r. port Stolp-West stał się przystankiem na linii Berlin-Gdańsk.

Lokalizacja Lotniska w Redzikowie / Fot. Mapa topograficzna WIGW latach 30. baza uległa remilitaryzacji, dobudowano nowe hangary. Dowództwu słupskiego lotniska Stolp-Reitz podlegały lotniska Stolp-West i lotnisko w Lubowidzu oraz wodowisko w Wicku. I, co najważniejsze, właśnie z tych baz nastąpił atak lotniczy na Polskę we wrześniu 1939 r. Po wojnie lotnisko użytkowano jako cywilne i wojskowe.

Na terenie obiektu dziś organizowane są pikniki lotnicze, czynnie działa Pomorskie Stowarzyszenie Pilotów Wojskowych. Niedawno grupa samorządowców i mieszkańców chciała, by lotnisko otworzyć dla pasażerskiego ruchu. Port lotniczy Słupsk - Pomorze Aiport mógłby być włączony w struktury Portu Lotniczego w Rębiechowie i być bazą dla tanich linii lotniczych.
-> Blog, prezentujący artykuły i doniesienia prasowe na ten temat
-> Strona akcji popierającej budowę portu lotniczego

Prawdopodobnie im bliżej inwestycji wojskowej tym bardziej oddala się inwestycji cywilnej.

Ale dlaczego tarcza?

Kilkanaście kilometrów na północ od lokalizacji znajduje się Słowiński Park Narodowy, słynny m.in. z ruchomych wydm. Teren między Słupskiem a Lęborkiem to głównie lekkie gleby ilaste i piaskowe, jednak z racji tego, że jest to też obszar pradoliny z okresu zlodowaceń, poziom wód gruntowych jest stosunkowo wysoki, co może sprawić kłopot w budowie głębokich na kilkadziesiąt metrów silosów rakietowych. O lokalizacji - mówi się nieoficjalnie - zadecydowała geografia. Redzikowo leży blisko Bałtyku, gdzie można zatopić strącone rekiety, leży pośród wielu jezior, z których można czerpać wodę do schładzania instalacji. Wokół tej miejscowości nie ma większych skupisk ludzkich, lotnisko położone jest na względnej wysoczyźnie.

Zdjęcia satelitarne obszaru lotniska w Redzikowie / Fot. Marcin Nowak za pomocą Zumi.plW Redzikowie amerykańcy żołnierze zawitają na 90 proc., gdyż lokalizacja miejscowości jest idealna na tego typu inwestycję. - Na razie nie podano tego faktu do wiadomości, ze względu na obawy o reakcje ekologów i alterglobalistów - mówił informator "Rzeczpospolitej", wysoki przedstawiciel polskich władz.

Są już chętni do budowy

Tarcza antyrakietowa to system MD - Missile Defence, mający na celu ochronę USA oraz innych państw, będących w zasięgu wrogich rakiet dalekiego zasięgu. Rozwijaniem nowych technologii na potrzeby tarczy zajmuje się agencja DARPA, a głównymi wykonawcami są korporacje: Boeing, Lockheed Martin, Raytheon.

Dziesięć silosów i infrastrukturę wokół instalacji chce budować katowicki Kopex. Firma już zapowiedziała, że chce wybudować podziemne komory dla systemu tarczy antyrakietowej. Tłumaczy, że ma doświadczenie w budowie kopalń, a silosy dla rakiet są bardzo podobne do kopalnianych szybów. Obliczyła nawet, że cena wydrążenia metra silosu będzie wynosić od 20 do 50 tys. dolarów. Budowa jednego takiego obiektu trwałaby od 5 do 8 miesięcy. Silosy będą miały od kilkudziesięciu do 100 m głębokości.

Kopex był już zaangażowany w modernizację m.in. Europejskiego Ośrodka Badań Atomowych (CERN) koło Genewy, gdzie wykonał chodniki i dwie olbrzymie podziemne komory dla aparatury badawczej. Teraz firma unowocześnia turecką kopalnię cynku i miedzi Cayeli.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

+

Tyle, że biorąc pod uwagę zawirowania w polityce amerykańskiej, nie można być pewnym, że tarcza w ogóle powstanie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dobry materiał! Plus!

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) świetny tekst :) Marcinie cóż to za nowe zdjęcie? Chyba widzę Mirnala... :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zgodzę się co do tytułu jak i treści. Denerwuje już mnie polityka USA.
Na tym zdjęciu - http://www.pspw.wmc.com.pl/images/06piknik07.jpg ?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wejdźcie na ten link z tekstu: http://www.pspw.wmc.com.pl/wydarzenia.html
i spójrzcie czy nie widzicie tam czasem Mirnala?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.