Facebook Google+ Twitter

"Teatr Polska" po raz trzeci w Ostrowcu Świętokrzyskim

Miejskie Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim już po raz trzeci bierze udział w projekcie "Teatr Polska" - inicjatywie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, a finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Logo programu "Teatr Polska". / Fot. materiały promocyjne"Teatr Polska" nawiązuje w sposób bezpośredni do przedwojennej tradycji, gdy trupy (ze słynną Redutą Juliusza Osterwy na czele) teatralne przemierzały nasz kraj, przybliżając klasykę polską i światową mieszkańcom tych miast i miasteczek, gdzie na co dzień nie działają stałe teatry. Komisja akredytacyjna zakwalifikowała do programu 13 teatrów, które w drugim półroczu 2011 roku odwiedzą wiele polskich miejscowości.

Dwa lata temu, w ramach programu "Teatr Polska" Ostrowiec Świętokrzyski odwiedziły lubelskie zespoły Teatru Provisorium i Kampanii Teatr, które zaprezentowały słynną sztukę Tadeusza Różewicza "Do piachu"; w roku ubiegłym artyści tych samych teatrów przedstawili "Trans - Atlantyk" Witolda Gombrowicza. W bieżącym roku miasto nad Kamienną odwiedzą: Teatr Lalki i Aktora Pinokio z Łodzi i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Łódzcy artyści pojawili się na scenie miejscowego kina Etiuda we wtorek, 8 listopada dwukrotnie: o godzinie 11 i 18 ze spektaklem "Historia występnej wyobraźni" w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Inspiracją dla reżysera była w tym wypadku opowiadania Brunona Schulza, z tomów "Sklepy cynamonowe" i "Sanatorium pod Klepsydrą".Scena z przedstawienia "Historia występnej wyobraźni". / Fot. materiały reklamowe

Kontakt widza z aktorami zaczyna się już w foyer, gdy ci ostatni kręcą się między oczekującymi na wpuszczenie do sali widowiskowej i miarkami krawieckimi mierzą im długość nogawki, mankietu spodni... Biorą miarę, by stworzyć człowieka, a może tylko strój. Bo oto za chwilę znajdujemy się w przyciemnionej pracowni krawieckiej, której wystrój autorstwa Andrzeja Dworakowskiego stanowią rozczłonkowane manekiny, jakich mnóstwo w takich miejscach czy sklepach z odzieżą. Scenografia nawiązuje do grafik samego Schulza, ale i przywołuje na myśl motywy mitologiczne, biblijne.

Scena z przedstawienia. / Fot. materiały promocyjneZe scenografią doskonale współgrają projekcje Michała Zielonego. To jeden ze szczególnie ciekawych elementów przedstawienia łódzkiego Pinokia. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na pomysłowe rozwiązania inscenizacyjne, na przykład w scenie pisania na maszynie przez Ojca (Mariusz Olbiński) i Syna (Piotr Szejn) czy w sekwencji z ciotką (Urszula Binkowska). Swoje dobre momenty aktorskie mają też Ewa Wróblewska i Żaneta Małkowska jako szwaczki w strojach rozpustnic. Pisząc o "Historii występnej wyobraźni" nie sposób pominąć nastrojowej muzyki Piotra Klimka nagrodzonej na XXV Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalkowych w Opolu, podobnie jak cały spektakl, jego reżyser, scenograf i wykonawca roli Ojca. Moim zdaniem - zasłużenie, bo to dopracowane w każdym szczególe, oryginalne przedstawienie zdatne zainteresować także miłośnika mniej awangardowych widowisk. Koneserzy zaś z całą pewnością odnajdą w łódzkim przedstawieniu "cytaty" choćby z teatru Tadeusza Kantora czy Józefa Szajny.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Aż miło, że Ostrowiec Świętokrzyski bierze udział w ciekawych działaniach kulturalnych.Gratuluję Panie Krzysztofie.5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.