Facebook Google+ Twitter

Technologia VoIP - tanie rozmowy telefoniczne

Hasło VoIP słyszało wiele osób. Niewiele jednak wie co to za twór i z czym najlepiej smakuje. Przedstawiam tanią telefonię internetową - dostępną niemal dla każdego.

Bierzemy nasz zwykły telefon i podłączamy go do bramki. Telefon dowolny, przewodowy lub bezprzewodowy, z identyfikacją numerów, albo bez niej... / Fot. Paweł Nowak/Dziennik ŁódzkiTechnologią VoIP zainteresowałem się jakieś osiem lat temu, kiedy raczkowała ledwie i działała w oparciu o komunikator ICQ. Od tamtej pory mocno się rozwinęła, doganiając, a następnie prześcigając telefonię stacjonarną. Co ciekawe - nie jest ona szczególnie znaną technologią, aczkolwiek wiele osób korzysta z niej całkiem nieświadomie. Temat VoiP jest bardzo szeroki i nie zdecyduję się na kompleksowe jego omówienie - artykuł musiałby mieć kilka kilometrów długości, dlatego proszę pamiętać że jedynie chcę wskazać możliwości, a nie zapewnić gotową receptę. Technologia Voice over IP (VoIP) to nic innego jak tanie lub naprawdę darmowe rozmowy przez internet. Tak, naprawdę za darmo - oczywiście nie wszystkie i nie zawsze, ale spora ich część będzie darmowa, a reszta zabawnie tania. Oczywiście wiele osób powie że przecież jest Skype (to też VoIP). Owszem jest - ma jednak poważną wadę - wymaga albo włączonego komputera, albo drogiego, dedykowanego specjalnie do Skype urządzenia.

Dla kogo VoIP będzie najlepszym i najtańszym rozwiązaniem?

Zdecydowanie dla osób, które mają dostęp do internetu, nie realizowany poprzez operatorów telefonii stacjonarnej i nieposiadających tym samym telefonu stacjonarnego. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby abonenci TP S.A. skorzystali z VoIP - jednak będą musieli płacić albo podstawowy abonament telefoniczny, albo opłatę za utrzymanie łącza (jeden ze składników kosztu Neostrady). Posiadacze internetu z kablówek, z sieci osiedlowych, oraz od niezależnych dostawców są w lepszej sytuacji cenowej. Aby upewnić się że ta technologia, na dostępnym łączu zadziała poprawnie, należy wykonać test - najprościej za pomocą tej strony - tester połączeń VoIP

Jeżeli łącze ma wymagane parametry, pora na porcję teorii i małe zakupy. Do najprostszego użytku wystarczy program komputerowy, ale podobnie jak w przypadku Skype musi pracować cały czas komputer. Trzeba więc rozejrzeć się za tzw. bramką VoIP. Jest ich spory wybór, nie należy decydować się na najtańszą. Niestety, trochę trzeba zapłacić (200-350 zł). Najlepsza jest bramka zintegrowana z routerem, który obsługuje usługę Quality of Service (QoS). Opcja ta zapewnia automatyczne zachowanie pewnego pasma dla rozmów telefonicznych. Warto zainwestować w sprzęt obsługujący ten parametr. Router dodatkowo zabezpieczy naszą sieć domową przed próbami włamania.

A co dalej?

Bierzemy nasz zwykły telefon i podłączamy go do bramki. Telefon dowolny, przewodowy lub bezprzewodowy, z identyfikacją numerów, albo bez niej - jaki tylko przyjdzie nam do głowy. Sprzętowo jesteśmy gotowi, pora na wybór operatora. Operator zapewni numer telefonu w dowolnej strefie numeracyjnej w Polsce. Tak - mieszkając np. w Krakowie, można mieć numer ze strefy warszawskiej, lubelskiej lub dowolnej innej. W technologii VoIP strefa numeracyjna nie ma fizycznego powiązania z miejscem pobytu. Znam kilka osób mieszkających w Anglii które mają bramkę VoIP z numerem w swojej polskiej strefie. Dzięki temu rodzina i znajomi dzwonią do nich na polski numer lokalny, płacąc za połączenie lokalne. Operatorzy VoIP oferują też usługi dodane o jakich zwykłe telekomy jeszcze długo będą tylko rozmyślać. Można np. wysyłać i odbierać faksy za pomocą emaila, w każdej chwili podejrzeć billingi rozmów wychodzących i przychodzących, ustawić blokady na określone numery lub ich grupy, zaplanować maksymalny koszt pojedynczej rozmowy i wiele innych parametrów. Wszystko to robimy za pomocą strony internetowej - nie trzeba dzwonić na Błękitną Linię.

A ile VoIP kosztuje?

Operatorów tej technologii jest sporo, jednak mają dość zbliżone ceny. Obecnie minuta na terenie Polski kosztuje ok 8-10 groszy, z sekundowym rozliczaniem. W VoIP nie ma połączeń międzystrefowych - wszystkie w Polsce są lokalne. Telefon na terenie Europy to ok 10-12 gr za minutę. Też sekundowo rozliczaną. Stany Zjednoczone, Kanada - dość podobnie. Różnice są w szczegółach - u jednego płaci się np. 2 zł miesięcznie abonamentu za numer, u innego jest to gratis. Jedni wymagają doładowania konta dwa razy do roku, inni oferują konta o nieskończonej ważności. Zasadniczo wszyscy operatorzy oferują darmowe rozmowy we własnej sieci. Niektórzy dają też darmówki do innych operatorów VoIP. Istnieją zagraniczni operatorzy VoIP którzy np. za 10 euro oferują całkowicie nielimitowane rozmowy w obrębie Unii Europejskiej.

Jakie jeszcze możliwości daje VoIP?

W przypadku np. przeprowadzki nie musimy prosić operatora o łaskawe przeniesienie numeru. Załatwiamy dostęp do internetu w nowym mieszkaniu i podłączamy tam naszą bramkę - koniec przenosin - telefon działa. Wyjeżdżając na dłużej np. za granicę - bierzemy bramkę ze sobą i na miejscu podłączamy do internetu. Można też mieć kilka numerów z różnych stref numeracyjnych na jednym koncie billingowym, lub kilku operatorów na jednej bramce i wybierać poprzez którego chcemy dzwonić za pomocą skonfigurowanego prefiksu. Jeżeli mamy telefon komórkowy z obsługą sieci WLAN - konfigurujemy na nim nasz numer w odpowiednim programie. Znajdujemy darmowy dostęp do sieci bezprzewodowej (jest ich naprawdę dużo) i dzwonimy. Można też do niektórych bramek podłączyć zwykłą linię analogową (jeśli z różnych przyczyn nie chcemy z niej rezygnować) i obsługiwać ją tym samym telefonem co linię VoIP. Każdy niemal operator oferuje identyfikację numeru dzwoniącego i automatyczną sekretarkę.

Jeżeli nasz operator komórkowy oferuje np. darmowe rozmowy z jednym numerem - możemy podać mu numer dostępowy VoIP przypisany do naszego konta. Dzwonimy z komórki za darmo na ten numer a dalej wybieramy interesujący nas numer docelowy na całym świecie. Dzięki temu płacimy tak jakbyśmy dzwonili z domu. Możliwości są naprawdę ogromne i z każdym dniem ich przybywa. Jeżeli potrzebujemy wygodnego narzędzia - to VoIP nim bez wątpienia jest.

Czy to ma wady?

Ma i to kilka. W przypadku słabego łącza internetowego - połączenie telefoniczne może być kiepskiej jakości. Jeżeli nie mamy bramki z obsługą QoS - trzeba pamiętać o wyłączeniu np. pobierania dużego pliku przez komputer, jeżeli chcemy porozmawiać przez telefon. Nie można też przenieść numeru od operatora stacjonarnego do sieci VoIP. Połączenia alarmowe są niepoprawnie obsługiwane (brak fizycznego przypisania numeru do miejsca), aczkolwiek wielu operatorów ma specjalną opcję w panelu konfiguracyjnym - podajemy w nim naszą rzeczywistą lokalizację. Wówczas połączenie alarmowe jest kierowane do właściwego rejonu. Nie są to wady poważne, praktycznie każdą można obejść lub wyeliminować.

Kogo wybrać?

Operatorów do wyboru jest wielu. Proponuję przeszukać Google, uważnie przestudiować cenniki i usługi dodane. Poczytać na forach dyskusyjnych opinie o poszczególnych dostawcach. Należy pamiętać że osoby niezadowolone chętniej piszą niż zadowoleni, więc trzeba brać na nie poprawkę. Niektórzy operatorzy sprzedają bramki z predefiniowanymi ustawieniami. Warto zapoznać się z rozmaitymi możliwościami jakie daje nowoczesna telefonia internetowa - zanim dokonamy wyboru. Aczkolwiek w przypadku VoIP dostawcę zmienia się bardzo łatwo. Wystarczy założyć konto u innego i powiadomić znajomych o nowym numerze. Jak mówiłem - przenoszenie numerów w VoIP jeszcze nie działa i nikt nie wie kiedy będzie możliwe.

Czy warto?

Sądzę że tak. Na przykładzie namówionych przeze mnie znajomych, jak również swoim, widzę że rezygnacja z tradycyjnego telefonu stacjonarnego przyniosła korzyści. Rocznie wydaję na telefon około 100-150 zł. Dzwonię trochę po Polsce, częściej za granicę. Rozmowy przeciętnie trwają około dziesięciu minut. Koszt każdej - w okolicach złotówki. Nie stresuję się wysokością rachunku, gdyż konto jest prepaidowe, a na dodatek mogę je w każdej chwili sprawdzić na stronie internetowej. Konto doładowuję przelewem, lub kartą kredytową wtedy kiedy jest to konieczne. Nie muszę co miesiąc zapłacić abonamentu za nic, oraz kwoty za wykorzystane impulsy. W każdej chwili mogę też zmienić operatora i przekonfigurować bramkę. Jestem wolny...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (32):

Sortuj komentarze:

Grzegorz
  • Grzegorz
  • 12.08.2012 21:23

Temat nie jest na czasie bo już można przenosić numery stacjonarne do VoIP koszt u mojego operatora 1 zł miesięcznie za utrzymanie numeru i 5zł za fax

Komentarz został ukrytyrozwiń

Najtaniej wychodzi korzystanie z Betamaxu. Bo na stacjonarne w Polsce można dzwnić za free w limicie 300 minut w ciągu każdych 7 dni. Ilość dni w zależności od firmy córki Betamax od 30 do 120. Można maksymalnie się zarejestrować na 365 dni. Komórki w jednej firmie córce nawet już od 2 ct netto (w PL)- tylko callback. Z komputera lub bramki już od 5 ct netto.
Więcej informacji można uzyskać w www.DzwonDarmo.Com albo jeżeli ktoś jest zaciekawiony to wyjaśnie na priva 042 299 20 29, skype: andrzejlitwa lub gg 193530
Pozdrawiam z Wilna
Andrzej
PS. Fajnie że takie artykuły się pojawiają. Bo na prawdę bardzo dużo ludzi przechodzi z TPSA na voip i... przważnie są bardzo zadowoleni.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Faktem jest że VOIP w TP też działa bez zarzutu. Mam tel wpięty w livboxa i telefon działa bez włączonego kpmputera, ma własny numer, nie zrywa.

Komentarz został ukrytyrozwiń

A z ciekawostek moj provider VoIP jest z USA bo taniej, kabelkowy telefon moge miec w tej lub tamtej sieci, ale nie koniecznie na innym kontynencie, gdzie rynek jest jak gdyby ciut bardziej agresywny ;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie wiem czy jest sens namawiać tych którzy są z zasady na nie. Używam VoIP od dłuższego czasu dla realizowania połączeń międzynarodowych i nie zarejestrowałem najmniejszych problemów z jakością zrywaniem czymkolwiek. Dzwonię z komputera, kiedyś pewnie wykombinuję telefon WiFi lub po prostu poczekam na premierę Neo1973 (w wersji Mass Market) bo to wydaje się być idealne urządzenie. Do normalnych połączeń mam normalny telefon, bo ... i tak go mam i i tak nie zrezygnuję :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

A ja polecam firmę TK. Dostaje się bramkę za grosze w zamian za rozsądny abonament. Rozmowy po 6gr. Byłem dłuższy czas w Norwegii - działa super. Nie idzie po jakości rozmowy poznać, że to VoIP. Jeśli macie pytania to obiecuje odpisać na maila: et41@wp.pl Oferuje także pomóc przy konfiguracji, bo dość już monopolu TePsy... :-)
Pozdrowki, ahoj.
Wojtek

Komentarz został ukrytyrozwiń

Poza tym wszystkim, w dzisiejszym świecie NIE WOLNO się przyzwyczajać do czegokolwiek, bo warunki ciągle i coraz szybciej się zmieniają. Ci, którzy nie mogą już żyć m.in. właśnie np. bez Skype'a, zrozumieli w ciągu ostatnich dni, co to znaczy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

I jeszcze coś: nigdy nie należy ŚLEPO wierzyć w to, co nowe, ale także ŚLEPO trwać przy tym, co stare i sprawdzone - ważne jest optimum (wyważone koszty, jakość i dostępność oraz... inni, z którymi współkomunikujemy się i współżyjemy).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Aha, nie płacę 50 zeta za nic - pisałem, że należy wybrać sobie ZAWSZE ODPOWIEDNI ABONAMENT i OPCJE (trzeba myśleć i kalkulować, ale i zachowywać zdrowy rozsądek).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Wszystko jest piękne dopóki.... głos się nie rwie i gdy zaczyna słychać co 2-gie, 3-cie słowo. Nie tylko ja mam ten problem, ale wieeeeeeele osób i to spoza naszych granic. Gdy zdarzyło się to dwukrotnie przy rozmowach z rodzicami oraz kilkanaście razy z rodziną spoza kraju, to... dałem sobie spokój - gdy mi zależy na bezproblemowej rozmowie (rodzina, urzędy, banki, firmy współpracujące), to korzystam z łączy kabelkowych, ewentualnie komórki (z którą również są problemy).
Uważam, i jestem do tego już przekonany (na obecnym etapie rozwoju infrastruktury VoIP operatorów), że dla własnego i rozmówców zdrowia, zachowania umiaru w kosztach i przeprowadzenia skutecznej rozmowy należy:
- dobrać sobie odpowiedni abonament kabelkowo-komórkowy,
- dobrać opcje dodatkowe, obniżające koszt jednostkowy (są takowe u wszystkich operatorów),
- przy rozmowach zagranicznych z telefonów kabelkowych posiłkować się bramką (np. 0801-)
i... czekać na lepsze warunki techniczne dla VoIP.

P.S.
1/ Pisałem już wcześniej, że 0700 już się NIE OPŁACA.
2/ Też mam Neostradę (512), co nie zmienia sytuacji.
3/ Używam komputera z Celeronem 2.4 na pokładzie i systemu XP (norma).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.