Teleskop Hubble'a zaobserwował księżyc planety karłowatej Makemake. Obiekt ma średnicę 160 kilometrów (wideo)

Teleskop Kosmiczny Hubble'a odkrył księżyc na orbicie planety karłowatej Makemake. Satelita ma średnicę około 160 kilometrów.

/ Fot. NASA, ESA, and A. Parker (Southwest Research Institute)Planeta karłowata Makemake znajduje się w Pasie Kuipera. Została odkryta w marcu 2005 roku. To trzeci co do wielkości obiekt transneptunowy po Plutonie i Eris. Odkryty przez Teleskop Kosmiczny Hubble'a satelita Makemake został tymczasowo nazwany S/2015 (136472) 1, a w skrócie MK 2. Jego średnica wynosi około 160 kilometrów. Planeta karłowata wokół której orbituje ma średnicę 1400 kilometrów - podaje NASA.

Obserwacje, które doprowadziły do odkrycia księżyca MK 2 zostały przeprowadzone w kwietniu 2015 r. Obiekt udało się zauważyć dzięki instrumentowi Wide Field Camera 3. Astronomowie wykorzystali tę samą technikę, jakiej użyli podczas obserwacji małych satelitów Plutona w 2005 r., 2011 r. i 2012 r. MK 2 znajduje się na tyle blisko Makemake, że jego obserwacja jest znacznie utrudniona.

Pas Kuipera to "dom" wielu planet karłowatych. Jego obserwacja jest kluczowa dla poznania historii Układu Słonecznego. Pas jest wielkim rezerwuarem resztek zamrożonej materii z jego początków.