11974 miejsce

Teleskop Keplera znalazł kilkaset planet podobnych do Ziemi

Pracujący w kosmosie teleskop Keplera znalazł blisko trzy tysiące potencjalnych pozasłonecznych planet, w tym wiele podobnych do Ziemi, które krążą na orbitach przeszło dwóch tysięcy gwiazd. Kepler szuka planet wokół 150 tys. gwiazd.

/ Fot. NASA/Ames/JPL-Caltech, domena publicznaW marcu 2009 roku amerykańska agencja kosmiczna NASA umieściła w kosmosie nowoczesny teleskop o nazwie Kepler, przeznaczony do poszukiwania pozasłonecznych planet podobnych do Ziemi. Teleskop Keplera krąży po orbicie wokółsłonecznej. Według pierwotnych założeń jego misja miała trwać 3,5 roku, ale zapewne będzie przedłużona do co najmniej 2016 roku.

Teleskop Keplera, zgodnie z założeniami, prowadzi z powodzeniem misję odkrywania częstości występowania układów planetarnych i różnorodności ich struktur. Obserwuje stale ten sam duży zbiór gwiazd (naszych Słońc) i określa m.in. typy planet najczęściej występujące, w tym skaliste (podobne do Ziemi), oraz systemy z wieloma planetami.

Nazwę teleskopu wzięto od nazwiska słynnego matematyka i astronoma niemieckiego z XVI wieku, Jana Keplera, który odniósł zasługi m.in. w odkryciu trzech praw ruchu planet, wokół Słońca.

Ostatnio odkrył 461 nowych, wcześniej nieznanych, potencjalnych planet, z których cztery są dwukrotnie większe od Ziemi i krążą wokół gwiazdy macierzystej, w odległości sprzyjającej istnieniu wody w stanie ciekłym. Przez prawie cztery lata swojej pracy Kepler, "odkrył 2740 potencjalnych planet", które krążą wokół 2036 gwiazd (Słońc). Z analizy danych, według najnowszych doniesień, uzyskanych w okresie dwóch pełnych lat działalności teleskopu, wynika, że stale wzrasta liczba "odkrywanych potencjalnych małych planet oraz liczba gwiazd z potencjalnie więcej niż jedną planetą" – podaje kopalniawiedzy.pl.

Kosmiczny Kepler poszukuje planet wokół 150 tys. gwiazd. Nieustannie bada i rejestruje zmiany w jasności konkretnej gwiazdy, które są sygnałem przejścia planety przed jej tarczą. Zgodnie z przyjętą zasadą, aby naukowcy mogli uznać, że wokół gwiazdy krąży planeta, niezbędna jest obserwacja, co najmniej 3 przejść przed tarczą gwiazdy. Następnie takie obserwacje weryfikują astronomowie. Do końca 2011 roku, spośród potencjalnych planet wyszukanych i zarejestrowanych przez Teleskop Keplera, zweryfikowano pozytywnie i potwierdzono istnienie 33 planet, a do dziś jest już 105 potwierdzonych.

Dlaczego nie podają odległości , od naszej ziemi do tych planet . Kto tam doleci ?