Teleskop Kosmiczny Hubble'a trafił na orbitę ćwierć wieku temu. Jak długo jeszcze będzie pracował ten instrument?

24 kwietnia 1990 r. wyniesiony został na orbitę Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Instrument dostarczył zdjęcia i dane, które znacząco wpłynęły na nasze postrzeganie wszechświata. Teleskop nie jest jednak wieczny. Co się z nim stanie w przyszłości i jak długo jeszcze będzie służył?

/ Fot. NASAPoczątki nie były łatwe. Teleskop Kosmiczny Hubble'a został wyniesiony na orbitę 24 kwietnia 1990 r. przez prom Discovery, ale dopiero po pierwszej misji serwisowej, która miała miejsce w 1993 r. zaczął dostarczać zdjęcia w zadowalającej rozdzielczości. Do dziś teleskop serwisowano pięć razy.

Teleskop Hubble'a ma na koncie rewolucyjne odkrycia. To dzięki niemu dowiedzieliśmy się, że wszechświat rozszerza się z coraz większą prędkością - przypomina serwis Space.com. Innym ważnym dokonaniem, było odkrycie supermasywnych czarnych dziur w centrum większości galaktyk.

Zobacz także: Teleskop Kosmiczny Hubble'a pracuje już 25 lat. Zobaczcie najpiękniejsze zdjęcia zrobione przez teleskop

Oprócz kluczowych odkryć dla astronomii czy astrofizyki teleskop Hubble'a dostarczył mnóstwo zdjęć, które przeszły nie tylko do historii nauki, ale i fotografii. Nawet laik, który nie interesuje się kosmosem jest w stanie wskazać najpopularniejsze obrazy z tego wspaniałego instrumentu pracującego od 25 lat.

Jak długo będzie pełnił swą misję Teleskop Kosmiczny Hubble'a? Wszystko wskazuje na to, że naukowcy i fani nauki będą cieszyć się jego badaniami co najmniej do 2020 r. Niewykluczone, że nawet dłużej. Ken Sembach szef projektu ze Space Telescope Science Institute twierdzi, że instrument jest w świetnej kondycji. Naukowcy są wręcz zaskoczeni jego doskonałym stanem.

Problemy nie są jednak wykluczone. Sembach przypomina, że w przyszłości mogą pojawić się usterki systemu precyzyjnego naprowadzania. Trzy jego czujniki pracują nieprzerwanie od 25 lat. Póki co działają one poprawnie, ale są ciągle narażone na wysoki poziom promieniowania. Kolejnym potencjalnym zagrożeniem jest awaria systemów komunikacji czy komputerów pokładowych. "Nie daj Boże, by padł jeden z interfejsów komputerowych, które kontrolują wszystkie instrumenty. Wtedy może paść wszystko" - zastrzega szef misji Hubble'a.

Teleskop okrąża Ziemię na wysokości 568 kilometrów, ale jego orbita ulega zmianie. NASA będzie musiała podjąć w przyszłości decyzję czy podwyższyć znacznie orbitę czy doprowadzić do wodowania na Pacyfiku. Wariant umożliwienia instrumentowi niekontrolowanego lotu nie jest brany pod uwagę.