Teleskopy NASA znajdują czyste niebo i parę wodną na egzoneptunie

Astronomowie korzystający z teleskopów Hubble, Spitzer i Keplera ustalili, że planeta HAT-P-11b posiada parę wodną w swojej atmosferze. Obiekt o temperaturze ponad 500 stopni Celsjusza, okrąża swoją gwiazdę macierzystą w czasie pięciu dni.

Wizja artysty. Egzoneptun HAT-P-11b - planeta wielkości Neptuna z czystą atmosferą pokazana w czasie tranzytu przed jej gwiazdą. Analiza światła blokowanego przez planetę może pomóc w badaniach. / Fot. Credit: NASA, ESA, and R. Hurt (JPL-Caltech)Astronomowie analizując dane z trzech teleskopów kosmicznych NASA - Hubble, Spitzer i Kepler - odkryli czyste niebo i obłoki pary wodnej na gazowej planecie spoza Układu Słonecznego. Planeta jest wielkości Neptuna, co czyni ją najmniejszym obiektem na którym wykryto jakiekolwiek molekuły.

"To odkrycie jest znaczącym kamieniem milowym na drodze do ostatecznych analiz składu atmosfery planet mniejszych i bardziej skalistych od Ziemi" - powiedział John Grünsfeld, asystent administratora Science Mission Directorate (Naukowy Dyrektoriat Misyjny) przy NASA, w Waszyngtonie. "Takie osiągnięcia są możliwe dzisiaj jedynie dzięki połączonym zdolnościom tych unikalnych i potężnych obserwatoriów."

Chmury w atmosferach planet mogą blokować wgląd na cząsteczki leżące u ich podstaw, a które zawierają informacje na temat kompozycji i historii obiektów. Znalezienie czystego nieba na planecie o rozmiarach Neptuna to dobry znak, że inne mniejsze planety mogą mieć podobnie dobrą widoczność.

"Kiedy astronomowie wychodzą na nocne obserwacje z teleskopem, mówią o "czystym niebie" w znaczeniu "sprzyjającej szansy" - powiedział Jonathan Fraine z University of Maryland, College Park, główny autor nowych badań, które opublikowano w Nature. "W tym przypadku, znaleźliśmy czyste niebo na odległej planecie. To szczęście dla nas, ponieważ to znaczy, że chmury nie blokują naszego widoku na cząsteczki wody."

Planeta HAT-P-11b, jest tak zwanym egzoneptunem - obiekt wielkości Neptuna, który krąży wokół gwiazdy. Znajduje się 120 lat świetlnych od Ziemi, w gwiazdozbiorze Łabędzia. W przeciwieństwie do naszego Neptuna, planeta ta orbituje bliżej swojej gwiazdy, wykonując jedno okrążenie mniej więcej co pięć dni. Jest to ciepły świat, który pozwala na przypuszczenia o skalistym jądrze i gazowej atmosferze. Nie wiele więcej było wiadomo o składzie planety lub innych podobnych egzoneptunach, aż do teraz.

Częścią wyzwania w analizie atmosfery planet, są ich rozmiary. Większe planety, podobne do Jowisza są łatwiejsze do zobaczenia ze względu na imponującą w obwodzie i stosunkowo puszystą atmosferę. W rzeczywistości, badacze już wykryli parę wodną na tych planetach. Mniejsze obiekty nastręczają więcej trudności w badaniach.