Facebook Google+ Twitter

Telewizja: Informacyjna wojna od jesieni

TVN24 od jesieni przestanie być monopolistą na rynku informacji telewizyjnej. Do tej pory jedyną alternatywą dla TVN24 był „Kurier” TVP3 w oprawie, stylizowanej na kanał informacyjny. Od jesieni ma to się zmienić. Telewizja Polska, Polsat i TVN na jesień planują start nowych kanałów informacyjnych.

TVP Info – start 1 września


TVP jest osamotniona w walce o widza. / Fot. Tomasz SierpińskiW Telewizji Polskiej od dawna trwają prace nad uruchomieniem TVP Info. Zapowiedzi pojawiały się już kilka lat temu, po udanym debiucie TVN24. Z powodów finansowych, ambitne plany ograniczono do minimum. Przebudowano format regionalnego kanału telewizji publicznej - TVP3. Ograniczono czas emisji programów regionalnych ośrodków TVP i stworzono ogólnopolską redakcję „Kuriera”. Szybko stało się jasne, że program, nadawany co godzinę od 6.30 do 21.30, nie stanowi zagrożenia dla całodobowego kanału informacyjnego Grupy ITI.

Ewolucja telewizyjnej trójki trwa. TVP zakupiła dziewięć nowych wozów satelitarnych, które rozlokowane będą w ośrodkach regionalnych. Przebudowywane są redakcje programów informacyjnych i publicystycznych. 1 września TVP3 zniknie z anteny, by ustąpić miejsca TVP Info. Nie wiadomo, w jaki sposób wykorzystany zostanie potencjał ośrodków regionalnych i jak będzie kształtować się ramówka nowej stacji.

Polskie stacje komercyjne zacieśniają współprace z zagranicznymi partnerami. Telewizja Polska chcąc utrzymać wysoką pozycję w informacyjnym wyścigu, będzie zmuszona do współpracy z jedną z międzynarodowych sieci.

Naturalnym partnerem zagranicznym TVP jest brytyjska sieć BBC. Do tej pory współpraca ograniczała się jedynie do zakupu produkcji edukacyjno-fabularnych BBC. Jest wysoce prawdopodobne, że charakter nowego kanału informacyjnego Telewizji Polskiej będzie nawiązywał do brytyjskiego odpowiednika - BBC NEWS 24. Wszystko to pozostaje jednak w sferze spekulacji. TVP nie wystosowała oficjalnego komunikatu.

Czy powstanie CNN Polska?


Telewizja Polsat podpisała umowę na wyłączną współpracę w Polsce z CNN, największą na świecie, amerykańską siecią informacyjną. Polsat uzyskał stały dostęp do bazy materiałów CNN. Dziennikarze „Wydarzeń” jeżdżą do Atlanty na praktyki, które odbywają się również w Polsce. Ingrid Formanek, gwiazda CNN, szkoliła już warszawską i regionalne redakcje „Wydarzeń”. W zamian Polsat przygotowuje relacje i korespondencje z Polski, emitowane w CNN.

Jesienią swój charakter z biznesowego na informacyjno-biznesowy ma zmienić TV Biznes. Polsat kupił stację w lutym tego roku. Członkiem zarządu odpowiedzialnym za zmiany w kanale została Dorota Gawryluk, była dziennikarka TVP.

TV Biznes otwiera nowe oddziały regionalne i rozbudowuje już istniejące. Jesienią główny newsroom stacji przeniesie się z Poznania do Warszawy. Gawryluk nie ukrywa, że zamiarem Polsatu jest stworzenie informacyjnego imperium.

Do zespołu już dołączyły Dominika Długosz, była reporterka "Wiadomości" (TVP) i Anna Wietrzyk, była katowicka korespondentka TVN24. W wypowiedzi dla Wirtualnych Mediów, Gawryluk ujawnia, że prowadzone są rozmowy z Dariuszem Ociepą i zapowiada pojawienie się innych gwiazd.

Kanał planuje utworzenie swoich ośrodków również na ścianie wschodniej. - To są tereny trochę "odpuszczane" przez media elektroniczne, natomiast dużo się tam dzieje - mówi Roman Kukielak, redaktor naczelny TV Biznes, w rozmowie z WirtualneMedia.pl. Dokładna data startu i nowa nazwa stacji, pozostają tajemnicą.

Bratobójcza walka


TVN nie spoczywa na laurach. Jesienią wystartuje TVN CNBC Biznes, stacja o charakterze biznesowo-informacyjnym. Roman Młodkowski, dotychczasowy szef redakcji biznesowej TVN24, jest dyrektorem programowym nowej stacji.

 / Fot. AKPANowy kanał grupy ITI powstaje przy współpracy z CNBC Europe. – Dziennikarze TVN CNBC Biznes będą przygotowywali dla CNBC Europe relacje z warszawskiej giełdy, co z pewnością przyczyni się w przyszłości do wzrostu znaczenia i międzynarodowego prestiżu GPW – mówił Młodkowski, na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej.

Podobnie jak "Wydarzenia" Polsatu, TVN CNBC Biznes uzyskał dostęp do bazy materiałów CNBC oraz całej infrastruktury sieci. Pojawią się w nim relacje, nie tylko z parkietu w Warszawie, ale i w Londynie, Frankfurcie, Mediolanie, Brukseli, Paryżu, Nowym Jorku, Tokio, Dubaju, Singapurze, Korei Płd. i RPA.

Redakcję stacji stanowić będzie 50 dziennikarzy współpracujących do tej pory z TVN24. Choć TVN CNBC Biznes ma mieć charakter biznesowy, jest oczywiste, że będzie konkurować również z macierzystą TVN24.

Co z tą wojną?


Od września zrobi się tłoczno. Zarówno nowe, jak i już nadające stacje walczyć będą o widzów. Wzrośnie szybkość i ilość przekazywanych informacji. Poprawi się jakość prezentowanych tematów. Zjawisko "wyścigu informacyjnego” nasili się, co najmniej do poziomu obserwowanego w USA. To na amerykańskich odpowiednikach wzorują się krajowi nadawcy.

Wzrost tempa pozyskiwania wiadomości z pewnością odbije się na szeroko rozumianej rzetelności dziennikarskiej. W Europie zachodniej trwa debata na temat etyki pozyskiwania informacji. Wszystko wskazuje na to, że dołączą do niej Polacy.

26. lipca 2007 15:30 - Aktualizacja: TVP Info opóźnione!



Start TVP Info zostanie opóźniony. W brew wcześniejszym zapowiedziom władz spółki nowy kanał TVP nie wystartuje 1 września br. Jak dowiedział się "Dziennik", TVP ma problemy z zakupem nowego sprzętu i inwestycjami. Ich przyczyną jest ustawa o zamówieniach publicznych.

TVP Info nie przejęła jeszcze studia po "Wiadomościach". Nowy newsroom dla serwisu TVP1 nie jest gotowy. Brak jest m.in. klimatyzacji. Problemem nowej stacji jest też brak ludzi do pracy, których powinno być około 40.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (7):

Sortuj komentarze:

Może to kwestia nie tyle zatajania, co braku znajomości języków w redakcjach i tym samym niewykupywanie abonamentów międzynarodowych agencji prasowych?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Moze wreszcie polski obywatel zostanie poinformowaqny o tym co sie dzieje w Niemczech.
Dotychczasowe zatajanie prawdziwych informacji o Niemczech i Europie jest skandaliczne.

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 26.07.2007 20:17

Moim zdaniem, próba konkurowania publicznego z komercyjnym zakończy się fiaskiem. Dlatego że za tym pierwszym stoi prawo zamówień publicznych. Komercyjny może robić wszystko szybciej. Jedyna szansa dla TVP, jest wyposażenie w wozy transmisyjne - wszystkie siedziby regionalne. Wtedy szybkość informacji, będzie najlepsza, bo TVN24 skupia sie na kilku największych miastach. Jednak i to, potrwa krótko bo TVN24 , może szybciej rozbudować nowe regionalne studia

Komentarz został ukrytyrozwiń

W końcu będzie konkurencja a nie monopol wśród kanałów informacyjnych. Po części sztuczna ze względu na to, że TVN CNBC Biznes i TVN24 mają tego samego wydawcę. Niemniej TVP Info i CNN Polska to dwaj nowi wydawcy na polskim rynku kanałów informacyjnych. To cieszy (z punktu widzenia widza). Ciekawe kiedy w Polsce uruchomi coś Murdoch (poza małym przyczółkiem w Pulsie rzecz jasna).

Komentarz został ukrytyrozwiń

CNN Polska? Ojj nie.. proszę... Bo jeszcze mi kablówka odłączy amerykańskie i skonam z nudów ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ciekawie i fachowo

Komentarz został ukrytyrozwiń

(+) Hmmm... robi się ciekawie :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.