Facebook Google+ Twitter

Telewizor to zepsute radio. Fenomen radia

Telewizja dostarcza nam przede wszystkim rozrywki. Powoduje, że nasz mózg zwalnia obroty, a my przestajemy myśleć, przez co stajemy się bardziej podatni na manipulacje.

Nim radio nabrało swojej obecnej formy, stając się przy tym jednym z najbardziej popularnych oraz łatwo dostępnych środków masowego przekazu, przeszło długą drogę. Drogę, która zaczęła się od przekazywanie wiadomości alfabetem Morse'a – wpierw na małe odległości - aż do chwili, gdy odległość między nadawcą a odbiorcą, przestała mieć jakiekolwiek znaczenie.

Na 1912 rok, datuje się powstanie pierwszej rozgłośni radiowej w Stanach Zjednoczonych. Rok później, został skonstruowany pierwszy odbiornik radiowy. Lata 20. to okres, gdy rozgłośnie radiowe powstają w Wielkiej Brytanii, ZSRR, Francji oraz Polsce. Od tej pory radio cieszyło się ogromną popularnością na całym świecie, a można i rzec, że i wszechświecie, ponieważ od 2002 roku swoje programy nadają dwie radiostacje satelitarne.

W latach 40. z chwilą nastania epoki telewizji, radiu wróżono rychły koniec. W wielu domach odbiorniki radiowe zastąpiono telewizorami. Jednak koniec radia nie nastąpił. Można powiedzieć, że radio wręcz umocniło swoją pozycję na rynku mass mediów. Stało się bardziej prestiżowe, a treści przez nie nadawane wydawały się bardziej wyjątkowe. Co więcej, dzięki intymności radia słuchacz miał poczucie elitarności i wrażenie, że przekaz jest kierowany wyłącznie do niego. Badania wykazują również, że radio cieszy się największym zaufaniem wśród środków masowego przekazu.

Telewizja od początku swego istnienia miała za zadanie przyciągnąć masy. Czy można więc stwierdzić, że stała się swego rodzaju biblią pauperum? W pewnym sensie tak, ponieważ tak jak biblia pauperum przemawiała do odbiorców przede wszystkim obrazem. Nie trzeba było – tak jak w przypadku radia, wytężać swej wyobraźni, aby móc stworzyć obraz, jaki chciał przekazać spiker za pomocą swojego głosu. Telewizja serwowała te obrazy (w dodatku z dźwiękiem!), nie narażając na żaden zbyteczny wysiłek. Wystarczyło tylko wygodnie usiąść, odprężyć się, a mózg sam chłonął słowa płynące ze szklanego pudła.

Sytuacja ta nie uległa zmianie i dzisiaj. Telewizja dostarcza przede wszystkim rozrywki, powoduje, że mózg zwalnia obroty, a my przestajemy myśleć, przez co stajemy się bardziej podatni na manipulacje. W czasach gdy telewizja bombarduje coraz bardziej „umasowionymi” treściami, czyli takimi, które będą się najlepiej sprzedawały (programy rozrywkowe niskich lotów, tasiemcowe seriale i showmańskie debaty „polityczne”), wymagający odbiorca może czuć się zagubiony. Od czasu do czasu obejrzy jakiś film, ale informacji czy kultury będzie szukał gdzie indziej.

Problem ten dotyczy również rynku prasy, gdzie można zaobserwować tendencje do tabloidyzacji. Odbiorcy – konsumenci mediów, w swych wyborach stają się coraz bardziej świadomi i równie świadomie szukają rozrywki, jak i informacji, które będą odpowiadać ich preferencjom. Odchodzą więc od telewizji (rozumianej w dawnym tego słowa znaczeniu), wybierając Internet.

Według badań OMG Digital, internet stanowi dla Polaków najpopularniejsze źródło bieżących informacji (52 proc., telewizja 37 proc.) oraz rozrywki (52 proc., telewizja 29 proc.). I tu rodzi się największa szansa dla radia. W dobie mediów cyfrowych i nowych technologii, internet staje się kluczem otwierającym drzwi do potencjalnych odbiorców radia. Badania przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC wykazują, że 22 proc. polskich internautów słucha radia w sieci. Słuchacze wybierają w większości rozgłośnie tradycyjne, ale równie chętnie korzystają z ofert rozgłośni istniejących jedynie w internecie.

Tak więc radio jest medium ciągle rozwijającym się. Słuchacze mogą wybierać spośród tysięcy radiostacji, które oferują im bardzo zróżnicowaną ofertę programową. Dużą popularnością cieszą się rozgłoście, oferujące odbiorcom możliwość personalizacji wybranego kanału. Słuchacz sam może określić jakiego typu muzyki, chce w danym momencie posłuchać. Użytkownicy, jako główne zalety tej formy odbioru radia, wskazują: mniej reklam i słowa mówionego, więcej muzyki, różnorodność treści.

Czy radio na stałe „przeniesie się” do internetu? Myślę, że internet stał się kolejną z możliwości jaką daje się słuchaczom lecz nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy rozgłośnie będę funkcjonowały tylko i wyłącznie na falach Internetu, a nie jak do tej pory – na falach eteru. Nowe technologie umożliwiły nam również słuchanie radia przez telefony komórkowe, odtwarzacze mp3 czy platformy cyfrowe. Dzięki takim rozwiązaniom, odbiorcy mają zapewniony dostęp do swoich ulubionych stacji niemal bez ograniczeń. Pomimo zastosowanie nowoczesnych technologii również w dziedzinie telewizji (miniaturyzacja odbiorników, rozwój telewizji on – line, możliwość oglądanie programów przez telefony komórkowe), użytkownicy nadal mają ograniczony dostęp do telewizji, a wspominanie rozwiązanie okazały się mało praktyczne w codziennym użytkowaniu.

Radia codziennie słucha 23 miliony Polaków w wieku 15 - 75 lat. Są to przedstawiciele różnych grup społeczno – zawodowych. Badania mówią, że słuchaczami radia są: „aktywni konsumenci – zorientowani na markę, modę i trendy.” Dzięki swojej uniwersalności oraz powszechności (ze względu na swój tani koszt), jest to medium o dużej atrakcyjności dla reklamodawców.

Reklamodawcy na ogół wybierają radio jako medium wspomagające w kampanii reklamowej, ale bywa również wybierane jako podstawowy nośnik reklamy. Nie trudno się dziwić tym wyborom. Najbardziej rozwinięta produkcja reklamy radiowej jest o wiele tańsza niż produkcja spotu telewizyjnego. Tańsze są także koszty emisji.

Czym radio kusi odbiorców w dzisiejszych czasach? Kusi nadal swoją magią – magią dźwięku, oddziałuje na nasze zmysły, wyobraźnię, kształtuje światopogląd, jest zawsze blisko nas i dostarcza nam najświeższych informacji.

Radio przyciąga słuchaczy różnego typu akcjami marketingowymi. Słuchacze mogą brać udział w konkursach tematycznie związanych z konkretną audycją, gdzie wygraną może być książka, bilet do kina lub na koncert lub cyklicznie odbywające się konkursy z nagrodami pieniężnymi. Rozgłośnie radiowe często obejmują patronat nad różnymi wydarzeniami kulturowymi bądź sportowymi. Organizują koncerty, w których uczestniczyć mogą wyłącznie słuchacze danej stacji (dzięki temu zostaje podkreślona wyjątkowość odbiorcy). Angażują się w akcje charytatywne, na przykład poprzez prowadzenie na antenie aukcji przedmiotów, podarowanych przez znanych ludzi. Prowadzą audycje dla kierowców w których informują o utrudnieniach na drodze.

Przede wszystkim, radio daje słuchaczom możliwość wypowiedzenia się na aktualne tematy, skomentowania otaczającej ich rzeczywistości. Telewizja nie daje im takiej sposobności (mało który program telewizyjny jest prowadzony na żywo z udziałem odbiorców).

Dziś, kiedy wszystkie media stanęły w obliczu kryzysu, znowu mówi się o końcu radia, jako medium przestarzałego. Jednak zdaniem zarówno szefów rozgłośni radiowych, jak i medioznawców, pozycja radia jest niezagrożona, a jego szansą jest technologia cyfrowa.
W czym więc tkwi fenomen radia? Bez wątpienia w jego wiernych słuchaczach, którzy zaczynają i kończą dzień przy jego dźwiękach.

Źródła:
omnicommediagroup.pl
radiotrack.pl
bankier.pl
technologytrend.pl
fakty.media.pl
Budzyński Wojciech „Reklama – techniki skutecznej perswazji”

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.