Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4292 miejsce

"The Emperor", premiera sztuki opartej na książce Kapuścińskiego

The Emperor Colina Teevana opowiada historię rządów i upadku XX-wiecznego Etiopskiego dyktatora Haile Selassie. Historia ta oparta jest o książkę Ryszarda Kapuścińskiego "Cesarz", ujawniająca nikczemne i przebiegłe władanie Selassie.

Logo sztuki, Fot. Materiały Teatru Young Vic / Fot. Young Vic TheatreWszyscy dobrze znamy książkę Ryszarda Kapuścińskiego "Cesarz" opisującą rządy i upadek Etiopskiego tyrana Haile Selassie. Londyński teatr Young Vic gościł w ubiegłym tygodniu spektakl oparty na książce polskiego dziennikarza i dziejach Selassie.

To właściwie sztuka jednego aktora, choć na scenie można było zobaczyć dwóch: starszego mężczyznę, który był w służbie dyktatora (rola grana przez Kathryn Hunter - tak, kobietę), oraz jego syna - młodego Etiopczyka. Główny aktor wciela się w rolę kilku różnych sług etiopskiego wladcy, jego prywatnego ceremoniarza, sypialnianego sługi, zarządcy prywatnego zoo Władcy i parę innych. Będąc niemal non-stop w obecności dyktatora, mężczyźni poznają tajniki jego okrutnej władzy, z którymi teraz - po latach - się z nami dzielą. Z ich opowieści wyłania się obraz podłego, chytrego, ale i zarazem śmiesznego tyrana, który opanował sztukę brudnej władzy do perfekcji. Jego dwór jest pełen nikczemnych ludzi którzy szukają sposobów by przypodobać się władcy, donoszą na siebie, by zyskać jego przychylność. Słudzy, będący głównymi bohaterami tej sztuki, są częścią tego zepsutego świata Selassie, i kolorowo, z ironią i sarkazmem, przekazują nam rzeczywistość w jakiej żył dyktator.

Na scenie śledzimy całą "karierę" tyrana od początków jego rządów do buntu studentów, zamieszek i finalnego upadku długiej dyktatury. Bardzo ciekawe uchwycone jest w sztuce rozczarowanie reżimem Selassie i chęć zmiany rzeczywistości przez młodego studenta, syna głównego bohatera, Hailu. Hailu jest bardzo smutny i rozgoryczony, a jego ojciec próbuje zrozumieć przyczynę jego zdołowania. Daje mu pieniądze na rozrywkę i dziewczyny, ale chłopak rzuca pomięte banknoty na ziemię. Ojciec, przedstawiciel starej generacji, nie rozumie dlaczego syn sie buntuje. A syn, jak i wielu jego kolegów, poszerzył swoje horyzonty na uniwersytecie i domaga się upadku tyrana. Ciekawie też reżyser uchwycić inteligencję Selassie, który znał tajniki władzy, był mistrzem ucisku, wiedział - do czasu - co robić, by mieć absolutną władzę. A więc klasyczne, znane nam dokładnie z historii zagrania likwidowania nieposłusznych współpracowników, nie przyznawanie się do zbrodni, a także umiejętne, nikczemne - chciałoby się powiedzieć - rządzenie zasobami ludzkimi. W pewnym momencie mówi: "Ludzie nigdy się nie buntują / bo dźwigają ciężar na plecach / i nie znają życia bez tego ciężaru. / Sługa zbuntuje się tylko wtedy / gdy w tym samym czasie włożysz mu na kark kolejny ciężar / Kiedy upadnie wtedy twarzą w błoto / zrywa się i chwyta siekierę. / Nie dlatego że nie może udźwignąć dodatkowego ciężaru / Ale dlatego że potraktowałeś go jak bezmyślne zwierzę / Upokorzyłeś go. / Człowiek nie chwyci za siekierę by bronić swojego portfela / Ale chwyci za nią by bronić swojej godności.

Sztuka nie jest peanem na cześć przebiegłości i czarnego geniuszu Sellasie - to raczej próba oddania próżności w jakiej taplał się władca, próba wychwycenia w jego rządzeniu błędów jakie popełnił i decyzji, które przyczyniły się do jego upadku. Stuprocentowo udana próba.

Sztuka do obejrzenia w londyńskim teatrze Young Vic do 24 września. Więcej pod linkiem

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.