Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13521 miejsce

The Tall Ships' Races - szkoła życia pod żaglami

Kiedy 70 lat temu, z inicjatywy kapitana Arnolda Schumberga, zorganizowano w Sztokholmie spotkanie blisko 20 żaglowców, nikt nie spodziewał się, że z czasem zloty takie urosną do ogólnoświatowych imprez o bardzo wysokiej randze.

Żaglowiec MIR, Szczecin 2006 / Fot. Anna KorzonSail Training International jest organizacją non-profit, zrzeszającą narodowe przedstawicielstwa z całego świata*. Stawia sobie ona za cel zjednoczenie, zaktywizowanie i edukowanie młodych ludzi, niezależnie od narodowości, kultury, religii, czy statusu społecznego. Z założenia ma ona również chronić od zapomnienia żaglowce, wypierane ze szlaków morskich przez nowoczesne statki, oraz kulturę marynistyczną. Prócz regat i zlotów, organizowane są liczne konferencje i seminaria, wydawane są publikacje naukowe i prezentacje DVD...

Rejsy pod skrzydłami "białych ptaków" mają być wspaniałą przygodą dla wszystkich, niezależnie od wieku i upodobań, mają przełamywać bariery międzynarodowe (ale także fizyczne i psychiczne), oraz uczyć pracy w grupie. Niejednokrotnie nazywano więc "szkołą życia" wcielanie w życie idei "sail training".

Trochę historii...


Oficjalne logo STI / Fot. Sail Training InternationalOficjalnie za początek istnienia organizacji Sail Training Association (dziś: Sail Training International) i regat Tall Ships' Races uważa się rok 1956. Wtedy to rozegrano pierwsze wyścigi żaglowców, a po ich wielkim sukcesie powołano do życia STA. W związku ze stale rosnącym zainteresowaniem, zarówno żeglarzy, jak i turystów, zaczęto organizować regaty corocznie, początkowo dzieląc je na major- i minor-regatta (odpowiednio - w lata parzyste i nieparzyste).

Żaglowce pod banderą STA wielokrotnie pokonywały znaczne odległości, aby swą obecnością uświetnić takie imprezy, jak 200-lecie Stanów Zjednoczonych (1976r.), 200-lecie osadnictwa w Australii (1988r.), czy 500-lecie odkrycia Ameryki (1992r.).

W 1972 roku Cutty Sark Scots Whisky podjęła się sponsorowania regat. Zmieniły one wtedy swoją nazwę na Cutty Sark Tall Ships' Races i odbywały się pod nią aż do roku 2003.
50-lecie regat wielkich żaglowców (2006r.) świętowano na trasie St. Malo - Torbay - Lizbona - Kadyks. Wielki finał miał zaś miejsce w belgijskiej Antwerpii, której nazwa do dziś widnieje na oficjalnym logo zlotów.

Polska a The Tall Ships' Races


Zlot Żaglowców, Szczecin 2007 / Fot. Monika KorzonPo raz pierwszy polska załoga (a zarazem pierwsza w historii reprezentacja kraju z bloku wschodniego) wystartowała w regatach 1972r. Dar Pomorza wygrał je na trasie Solent - Skaw, uzyskując dla Polski prawo do zorganizowania zlotu w Gdyni, w 1974r. Od tamtej pory Gdynia przyjmowała żaglowce jeszcze dwa razy - w 1992 i 2003r. Uskrzydlona armada gościła też w Gdańsku (2000r.), a zeszłoroczny (2007r.) finał regat odbył się w Szczecinie.

Kilkakrotnie do rąk polskich załóg trafiały różnorodne trofea. Prócz zwycięskiego Daru Pomorza w 1972r., nagrody dwukrotnie odebrał Dar Młodzieży (1994r., 2001r.), zaś ORP Iskra (1989r.) i Pogoria (1999r.) zdobyły srebrną statuetkę "Cutty Sark", przyznawaną za "tworzenie klimatu dla międzynarodowego porozumienia".

Zasady


Regaty The Tall Ships' Races składają się z dwóch wyścigów (Race 1 i Race 2) oddzielonych od siebie tzw. "Cruiz in Company", czyli etapem towarzyskim. Podczas tego etapu możliwe są wymiany między załogami. Tradycję tę wprowadzono w 1972r.
Podczas wyścigów żaglowce dzielone są na cztery klasy:
- A - największe, o długości przekraczającej 40m,
- B - średnie, o tradycyjnym ożaglowaniu (9,14 - 40m),
- C - jachty morskie bez spinakera** (9,14 - 40m),
- D - jachty morskie ze spinakerem (4,14 - 40m).

Jednym z najważniejszych warunków, stawianych prze organizatorów jest to, iż minimum połowa załogi musi składać się z osób w wieku od 16 do 25 lat.

Przyszłość


Obecnie regaty i spotkania planowane są z czteroletnim wyprzedzeniem. Do wyścigów na czterech akwenach (Ocean Atlantycki, Morza: Północne, Bałtyckie i Śródziemne) zgłaszają się dziesiątki żaglowców z całego świata, a zloty gromadzą za każdym razem blisko 2 mln turystów i ok. 3 tys. osób należących do załóg. Regaty i zloty stanowią więc zarówno wielkie święto żeglarstwa, ale i niezwykłe przedsięwzięcie komercyjne.Mapa przebiegu regat TTSR 2009 i oficjalne logo Zlotu w Gdyni / Fot. Sail Training International
W najbliższej przyszłości Polska znów gościć będzie u siebie "białe ptaki". W dniach 2 - 5 lipca 2009r. Gdynia rozpocznie 53. regaty The Tall Ships' Races. O organizację kolejnego finału (2013r.) ponownie walczy też Szczecin.
__________
* Aktualnie STI zrzesza następujące kraje: Australia, Belgia, Bermudy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Indie, Irlandia, Kanada, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Południowa Afryka, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy.
** spinaker - dodatkowy żagiel, stosowany głównie na jachtach sportowych przy kursach pełnych (od baksztagu do fordewindu). Wyróżnia się zarówno nietypowym krojem, jak i wielkością (wielokrotnie dorównuje ona podstawowemu ożeglowaniu).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

fajna to impreza;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.