Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Thor Steinar- walka ze stereotypem vs wysoka jakość

Julia Małaszyńska
Julia Małaszyńska
Jak zbudować markę, której logo będzie mówić więcej niż jej przedstawiciel? Marka odzieżowa na celowniku analityków.

Branding to współcześnie jeden z najpopularniejszych kierunków, który porywa wielu, zwłaszcza młode osoby, które w marketingu i sieciach społecznościowych chcą odnaleźć swoje miejsce na ziemi. Wbrew oryginalnie brzmiącej nazwie, historia brandingu jest tak stara, jak cały dział reklamodawstwa (według niektórych analiz pierwszy raz z brandingiem zetknąć mogliśmy się już 3000 lat p.n.e. w Chinach), jednak z wielką starannością i strategicznym podejściem zaczął się on rozwijać wraz z rozwojem lokalnej konkurencji danego producenta.

Jak to się dzieje, że to właśnie Coca-Cola odnotowuje największą liczbę gwiazdek uznania w trakcie corocznych badań rynkowych, podczas gdy na podstawie „ślepej próby” nie różni się ona prawie niczym w smaku od zwykłej Pepsi, co więcej niejednokrotnie to właśnie ta druga uważana jest za smaczniejszą? Co motywuje sportowców do zakupu odzieży nike lub adidas, a nie pioniera i „ojca” odzieży funkcyjnej Under Armour? Czemu marka ciastek nie jest choć w połowie tak często wybierana jak popularna marka chipsów, przy wykorzystaniu podobnego sloganu i określeniu identycznej grupy odbiorców? Kończąc na kreowaniu marki zgodnie z zasadą nadania jej ludzkiej twarzy i utracie gruntu pod stopami?

Branding to nic innego niż „markowanie”, choć zapożyczone z angielskiego brzmi ładniej i nie budzi skojarzeń z fałszerstwem lub mimikrą. Chodzi przede wszystkim o oznaczenie marki- znaku firmowego, logo, nazwy samej w sobie, co u podstaw ma za zadanie potwierdzać autentyczność oferowanego produktu.

Etymologia słowa brand (marka) jest o tyle ciekawa, gdyż jak wspomnieliśmy ze zjawiskiem mogliśmy mieć do czynienia już 5 000 lat temu. Słowo brand pochodzi od staronordyckiego brandr i oznacza palić. Xw. n.e. wprowadził skojarzenie brandr ze spalonym konarem, XIVw. To czas pochodni, podczas gdy już w XVI brand określało sposób znakowania bydła w celu jego identyfikacji- przynależności do stada i właściciela. Właśnie owo znakowanie to podstawa współczesnego zamysłu brandingowego- znakowanie towaru. Pamiętać jednak należy, że celem znakowania jest nie tylko graficzne, słowne lub słowno-graficzne skojarzenie z konkretną firmą, ale również wyposażenie jej w wartości bliższe klientowi- cechy ludzkie, wrażliwość estetyczną, a także rozbudowaną i ukierunkowaną warstwę emocjonalną.

Porównując branding do utartego już obecnie schematu góry lodowej mówić możemy o tym, ze jej wierzchołek to właśnie marka- widoczny produkt na rynku, to co stanowi o jego mocy to solidna podstawa, w której skład wchodzą analizy i strategie. „To co dla człowieka stanowi dusze, dla brandingu jest marką”.

Branding przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych narzędzi, zaczynając od tego co najbliższe jest jego odbiorcy- czyli znak widoczny w postaci grafiki i pisma, projektuje przekaz komunikacyjny, który w zderzeniu z konkurencja lepiej i szybciej odpowie na potrzeby samego konsumenta. Celem procesów brandingowych jest kształtowanie świadomości samych klientów, a także tworzenie produktów takich jak oni, podkreślających ich poglądy, status, inicjatywy oraz przynależność.

Przykładem marki, która dokonała tego bezsprzecznie jest Thor Steinar. Choć jego historia brandingowa jest burzliwa, a obecnie firma zmaga się z walką ze stereotypami, nadal pozostaje w czołówce firm odzieżowych, której zarówno produkt, jak i wizerunek i sama identyfikacją pozostają spójne.

Thor Steinar to niemiecka marka odzieżowa założona w 2002 roku, której nazwa historycznie zakorzeniona jest głęboko w tradycji i kulturze starożytnej, gdzie na terenie obecnych Niemiec zamieszkiwały plemiona Bałtów i Celtrów, a Germanie osiedleni byli na północnych terenach Skandynawii. To właśnie plemionom Germańskim zawdzięczamy rozwój mitologii nordyckiej i germańskiej, z wieloma motywami zaczerpniętymi również z mitologii celtyckiej, które bezsprzecznie widoczne są w kreowaniu wizerunku marki Thor Steinar.

Producent posiada ugruntowaną politykę firmy, a także cel i realizację swoich projektów. Dbałość o szczegóły takie jak oryginalna grafika odwołująca się do tradycji narodowych, dokładnie określa charakter marki.

Według analityków rynku, którzy fachowo podejmują problem analizy marek, a także planowania strategicznego, wielu uważa, że marka Thor Steinar bezsprzecznie prezentuje przywiązanie do skrajnie prawicowych ugrupowań choć obecna strategia marketingowa marki prezentuje piękną historię czerpiącą z mitycznych korzeni.

Odzież Thor Steinar dedykowana jest osobom o ugruntowanych poglądach i honorowej postawie, czego dowód znajdziemy w logotypie marki, który opiera się na runicznych znakach tiwaz i sowilo określających etykę wojownika oraz zwycięstwo. Z połączenia obu znaków powstaje symbol Odyna- nordyckiego boga wojny, wielkiej mądrości i władzy. W odwołaniu do samej nazwy marki, ujęty został także syn Odyna, Thor- bóg burz i piorunów, symbolizujący witalność oraz urodzajność. Obok Odyna i Thora w logo marki znajdziemy także odwołanie do innego boga wojny i ideałów prawa- Tyra, którego podania opisują następująco: „Jest pewien As, który nazywa się Tyr. Ten jest najbardziej śmiały i ma największą odwagę w sercu, i to on przede wszystkim daje zwycięstwa w bitwach, i dla dzielnych mężów dobrze jest go wzywać”.

Bez względu na ideologię, która kryje się lub rzekomo promowana jest przez markę, to czego nie można jej odmówić to jakość. Firma zadbała o to, żeby materiały, z których szyte są ich ubrania były mocne i zdecydowanie wyróżniały produkty na rynku. W asortymencie firmy znalazły się przede wszystkim koszulki, bluzy z kapturem oraz bluzy bez kaptura, kurtki, spodnie, a także odzież treningowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto