Facebook Google+ Twitter

T-Mobile Nowe Horyzonty zakończony. Poznaj najlepsze filmy festiwalu

W niedzielę, 2 sierpnia, dobiegł końca odbywający się we Wrocławiu 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. W konkursach głównych festiwalu przyznano sześć nagród.

 / Fot. Mat. organizatora

Na uroczystej gali we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty nagrody wręczono następującym obrazom:

Grand Prix "Lucyfer" (reż. Gust Van den Berghe)

Reżyser Gust Van den Berghe i operator Hans Bruch Jr. specjalnie na potrzeby Lucyfera skonstruowali zbliżony do „rybiego oka” tondoskop. Wynalazek pozwolił im nadać mistyczny charakter fragmentom opowiadanej historii inspirowanej sztuką siedemnastowiecznego autora Joosta van den Vondela. Wśród wizualnych inspiracji reżyser wymienia m.in. malarstwo Hieronima Boscha, kadry zamyka w kole i komponuje w taki sposób, że każdy mógłby wisieć w galerii jako osobny obraz. Fabuła filmu, który w założeniu twórców ma być czymś innym niż kino, nawiązuje do biblijnej opowieści o Lucyferze.

Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych "Love, Love" (reż. Grzegorz Zariczny)

Kasia, energiczna 16-latka, mieszka w Krakowie. Jej mama nie ma pracy, utrzymują się ze skromnej renty ojca i mieszkają we trójkę w niewielkim mieszkaniu. Dziewczyna odbywa praktyki w małym salonie fryzjerskim. Wierzy, że gdy zostanie zawodową fryzjerką, jej życie odmieni się na lepsze. W międzyczasie nawiązuje bliską, internetową relację z tajemniczym chłopakiem znanym jako „Italiano”.

Nagroda FIPRESCI "Tysiąc i jedna noc" (reż. Miguel Gomes)

Opowieść o kryzysie gospodarczym, który osiągnął w Portugalii apogeum w latach 2013 i 2014, została tu wpleciona w strukturę "Baśni z 1001 nocy". Współczesna rzeczywistość społeczna i ekonomiczna jest i tłem, i tematem historii snutych przez Szeherezadę. Głos Gomesa w obronie skrzywdzonych i poniżonych przez politykę zaciskania pasa brzmi dobitnie, ale siła jego filmu nie wyczerpuje się w politycznym manifeście. W świetle tego, co dziś dzieje się w Grecji, nabiera jednak nowej aktualności.

Nagroda Publiczności "Widzę, widzę" (reż. Severin Fiala)

Surrealistyczny horror, psychologiczny thriller i kino transgresyjne w jednym. Wstrząsająca fabuła pary dokumentalistów Severina Fiali i scenarzystki Ulricha Seidla, Veroniki Franz, choć wymyka się filmowym konwencjom, zbudowana jest w oparciu o klasyczne formy sterowania uwagą widza. Każdy kadr to scena, na której zgromadzono znaki-pułapki. Wydaje się, że prowadzą one prostą ścieżką ku prawdzie – nic bardziej mylnego.

Nagroda Filmy o sztuce "Wataha" (reż. Crystal Moselle)

Siedmioro dzieci hipiski ze Środkowego Zachodu i Peruwiańczyka o newage’owych skłonnościach dorastało w kompletnej izolacji od świata zewnętrznego. Ojciec trzymał klucz do mieszkania zawsze przy sobie. Dzieciom nadawał hinduskie imiona, nie pozwalał obcinać włosów ani chodzić do szkoły, mogły za to oglądać telewizję. Filmy Tarantino, Lyncha i Scorsese stały się oknem na świat uwięzionych nastolatków. Chłopcy zaczęli żyć życiem wyobrażonym, odgrywając sceny z oglądanych filmów.

Nagroda Konkursu Powiększenie Najlepszy wideoklip: "Dryf" (reż. Marcina Ożog), najlepszy film "Królowa ciszy" (reż. Agnieszka Zwiefka)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.