To już tysięczny rozbłysk GRB zauważony przez satelitę Swift

Satelita Swift dostrzegł tysięczny rozbłysk promieniowania gamma (GRB). W połączeniu sił z teleskopami ESO uzyskano obraz zjawiska i wysunięto intrygujące wnioski.

27.10.2015, o godz. 22.40 GMT, satelita Swift odkrył tysięczny rozbłysk GRB. Na zdjęciu przedstawiono poświatę zjawiska (optyczna i podczerwień). GRB jako punkcik podobny do gwiazdy, jest w rzeczywistości oddalony o wiele bardziej niż inne obiekty na zdjęciu. / Fot. ESO/GRONDW dniu 27 października 2015 roku, około godz. 22:40 GMT (23.40 naszego czasu), satelita Swift zaobserwował tysięczny rozbłysk promieniowania gamma (GRB - Gamma-Ray Burst). Następnie temu doniosłemu wydarzeniu przyjrzano się za pomocą teleskopów ESO (European Southern Observatory - Europejskie Obserwatorium Południowe) w północnym Chile. Okazało się, że był to szczególnie interesujący GRB.

GRB są intensywnymi wybuchami promieniowania gamma, które pojawiają się losowo w najdalszych zakątkach Wszechświata. Uważa się, że mogą być powodowane przez wysokoenergetyczne eksplozje masywnych gwiazd, mogą też być sygnałem narodzin nowej czarnej dziury.

Swift jest instrumentem dedykowanym do śledzenia tajemniczych i fascynujących zjawisk GRB. Po ponad dziesięciu latach czujnej pracy, satelita dokonał swojego tysięcznego odkrycia. GRB 151027B* zostało odnotowane pod datą 27 października 2015r., lokalizowane w konstelacji Erydana.

Teleskopy ESO szczycą się długą i pełną sukcesów tradycją wykonywania uzupełniających obserwacji dla zjawisk GRB. Gamma-Ray Burst Optical/Near-Infrared Detector (GROND) podłączony do 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO w La Silla i spektrograf X-shooter zainstalowany na VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop) w Obserwatorium ESO Paranal pozwoliły na rozpoczęcie obserwacji ostatnio zauważonego GRB, już po około pięciu godzinach od odkrycia dokonanego przez satelitę Swift.

Rozkład słabego i szybko niknącego światła z GRB na składowe jego kolorów, to przede wszystkim zadanie dla spektrografu X-shooter, który jest jednym z najpotężniejszych narzędzi tego rodzaju. Potrafi w jednym ujęciu zebrać widmo światła w całym jego zakresie długości fali. Ponad połowa wszystkich badań nad GRB została wykonana z użyciem tego instrumentu.

Obserwacje ESO wykazały, że eksplozja GRB 151027B nastąpiła gdy Wszechświat miał zaledwie 1,5 miliarda lat (10% obecnego wieku). Światło tego zjawiska dotarło do obserwatorów na Ziemi po upływie 12,3 mld lat. Wynik został podany do wiadomości zaledwie trzy godziny po uzyskaniu danych i osiem godzin po odkryciu GRB przez Swifta. Dalsze analizy pozwoliły astronomom na ustalenia, że galaktyka, w której nastąpił rozbłysk GRB 151027B, odznacza się niezwykle wysoką ilością cięższych pierwiastków.

Intrygujące wnioski, jakich dostarczył GRB 151027B, są zarazem dowodem sukcesu partnerstwa pomiędzy misją Swift i teleskopami ESO. Instrumenty X-shooter i GROND systematycznie obserwują nieuchwytne kosmiczne wydarzenia z pustyni Atacama i dostarczają cennych informacji o tych najpotężniejszych eksplozjach we Wszechświecie.

* oznaczenie numeryczne przedstawia datę odkrycia, zaś prefiks (litera "B") wskazuje kolejne (w tym przypadku drugie) zjawisko GRB w danym dniu.

źródło: ESO