Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13589 miejsce

Tory wyścigowe dla każdego - Automotodrom Brno

W kolejnym odcinku prezentacji torów wyścigowych przybliżamy czeski tor w Brnie. Jest to niewątpliwie jeden z najbardziej malowniczych obiektów wyścigowych jakie zbudowano.

Tor w Brnie / Fot. Wojciech GrzesiakTor w Brnie nosi dwie nazwy - Masaryk Circuit (po czesku Masaryk Okruh) albo Automotodrom Brno. Położenie blisko autostrady sprawia, że dojazd jest tu bezproblemowy. Jadąc z Polski najczęściej wybierana jest trasa przez Kudowę Zdrój. Z przejścia można dotrzeć na tor dwojako - albo krętymi, górskimi drogami albo autostradą. Oczywiście w przypadku wyboru autostrady należy się liczyć z koniecznością wykupienia winiety. Są trzy rodzaje winiet - jednodniowa, tygodniowa i miesięczna. Biorąc pod uwagę czas trwania treningów i wyścigów najlepsza opcja, to winieta tygodniowa.

Baza noclegowa jest całkiem spora. Możemy nocować w okolicznych wioskach, gdzie znajdują się mniejsze i większe hotele, campingi oraz osoby prywatne, które wynajmują pokoje w swoich domach. Ta ostatnia opcja jest możliwa głównie w trakcie większych, międzynarodowych imprez, na które do Brna przyjeżdżają tysiące kibiców.

Historia


Pierwsze wzmianki na temat wyścigów w Brnie i okolicach sięgają roku 1904 kiedy to odbywał się wyścig z Wrocławia do Wiednia, a jego trasa wiodła między innymi przez Brno. W latach 20. organizowano w okolicy wyścigi górskie, z których najbardziej znanym był Brno - Sobiesice. Pierwszy, oficjalny wyścig na torze koło Brna odbył się w 1930 roku. Trasa miała wtedy zawrotne 29 kilometrów długości. Na nitkę toru składały się wiejskie drogi w okolicach miasta, które zostały gruntownie wyremontowane. Już wtedy obiekt gościł takie legendy motoryzacji, jak Bugatti, Alfa Romeo, Mercedes Benz i Auto Union.

Po wojnie tor zaczął funkcjonować ponownie dopiero w 1949 roku, a jego nitkę skrócono do 17,8 kilometra, co w dzisiejszych czasach jest nadal sporym dystansem. Oprócz tego zmieniono kierunek jazdy na odwrotny. Liczba kibiców sięgała nawet 400 tysięcy osób.

W latach 50. otwarto nowy rozdział w historii brneńskiego obiektu, a mianowicie ruszyły wyścigi motocyklowe. Pierwszy raz motocykle wystartowały w 1956 roku, a sam tor gościł i poniekąd wychował przyszłych mistrzów świata.

Tor ponownie uległ zmianom w latach 60. Dystans ponownie skrócono. Tym razem wynosił on 13.9 kilometra. Zmiany zostały podyktowane chęcią organizacji Motocyklowych Mistrzostw Świata począwszy od roku 1965. Brno było ich gospodarzem przez następne 17 lat. Po tym okresie nitka skurczyła się znowu do 10.9 kilometra, ale i tak tor nie był w stanie sprostać wymaganiom FIM (Międzynarodowa Federacja Motocyklowa). Ostatnia duża impreza na starym obiekcie, to Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych w 1986 roku.

Różnica wzniesień na torze w Brnie jest mocno wyczuwalna. Motocyklista ze zdjęcia jeszcze kilka sekund wcześniej był na prawym łuku widocznym w tle. / Fot. Wojciech GrzesiakW czerwcu 1987 roku rozpoczęła się nowa historia toru w Brnie. W miejscu starego paddocku i części starej nitki wyścigowej postanowiono wybudować tor z prawdziwego zdarzenia. Co ciekawe większość dróg, które służyły do ścigania w czasach świetności starego obiektu istnieje do dzisiaj i sprawdza się w roli dróg dojazdowych na paddock i trybuny. Nowy tor zbudowano w cztery lata. Co ciekawe (i zauważalne) nie ingerowano za bardzo w środowisko naturalne, w którym powstał obiekt, o czym świadczą chociażby spore różnice wzniesień.

Obecnie Automotodrom Brno gości najbardziej prestiżowe imprezy europejskiej i światowej rangi. Tor jest między innymi gospodarzem rund World Superbike oraz MotoGP oraz Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych (WTCC).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Ciężko by to było nominować do zdjęcia tygodnia, bo było zrobione w maju ubiegłego roku :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

5 gwiazdek za fantastyczne zdjęcie "na zakręcie". Mam nadzieję, że będzie nominowane do zdjęcia tygodnia. Pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.