Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

175883 miejsce

Trudna sztuka odżywiania

Dbanie o umiar w jedzeniu, regularne odżywianie się, troska o różnorodność spożywanych pokarmów - oto zasady racjonalnego odżywiania.

Stałe przejadanie się skraca życie


Przepełnianie żołądka dużymi ilościami pokarmu i jedzenie aż do stwierdzenia, że „więcej nie mogę” powoduje uczucie ciężkości i senność; obniża zdolność do każdej pracy, a zwłaszcza umysłowej.
Objadanie się prowadzi też do dużych strat energii przez organizm, wydatkowanej na procesy trawienia i przyswajania pokarmów. W tych warunkach pokarm jest niedostatecznie trawiony i tym samym źle wykorzystany.
Szczególnie niebezpieczne jest to dla osób w średnim i starszym wieku, które prowadzą siedzący i mało ruchliwy tryb życia i pracy. Lekarz Anna Rygułowska twierdzi, że opychanie się
stanowi jedną z przyczyn przedwczesnej starości i całego szeregu schorzeń, np.: podagry, nadciśnienia, otłuszczenia. Należy zatem wstawać od stołu z uczuciem, że mogłoby się jeszcze coś zjeść, nie zaś z myślą „więcej nie mogę”.
Zbyt jednostronne odżywianie się może doprowadzić do niedoborów jakościowych w żywieniu, co momentalnie obija się ujemnie na funkcjonowaniu układu nerwowego i całego organizmu. Należy jeść o stałych porach, co zmusza organizm do samodyscypliny. Regularne odżywianie sprzyja też zachowaniu apetytu i wykorzystaniu pokarmów przez organizm.

Jak jeść?



Zaleca się czterokrotne spożywanie posiłku w ciągu dnia:
- pierwsze śniadanie między godziną szóstą a ósmą, przed wyjściem do pracy czy szkoły: dostatecznie kaloryczne i pożywne, zawierające ok. 25 proc.racji dobowej (ranny brak apetytu poprawia 5-10 minutowy spacer na świeżym powietrzu);
- drugie śniadanie, spożywane w 3-4 godziny po rozpoczęciu pracy, a więc między godziną dziesiątą a dwunastą; daleko skromniejsze kalorycznie, zawierające ok. 15 proc.racji dobowej;
-obiad dostatecznie sycący i kaloryczny, zawierający ok. 50 proc.racji dobowej, zjadany w 3-4 godziny po drugim śniadaniu, między godzina trzynastą a szesnastą;
- kolacja powinna być lekka, nie obciążająca żołądka i stanowiąca ok. 10 proc. racji dobowej. Powinniśmy spożywać kolację na dwie do trzech godzin przed spaniem.

Sumując wszystko na temat racjonalnego odżywiania ustalmy, że przy sporządzaniu codziennego jadłospisu należy pamiętać:
- o kaloryczności pożywienia
- o właściwej proporcji poszczególnych jakościowych składników pożywienia oraz o dostatecznej ilości soli mineralnych, wody, witamin
- pokarmy powinny być stale urozmaicane,
- spożyty pokarm ma przynosić uczucie dostatecznej sytości i zadowolenia, a nie uczucie ociężałości- „już więcej nie mogę”.

Zastanówmy się nad tym co jemy i ile jemy, to naprawdę ważne.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (10):

Sortuj komentarze:

xd

Komentarz został ukrytyrozwiń

wow xd

Komentarz został ukrytyrozwiń

;-))) jasne oryginał jest jeden ;-) to ja przemianuję się na Śpiocha ;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 10.09.2007 16:49

? To go wylacz, to z pewnoscia nie oryginal :)))

Komentarz został ukrytyrozwiń

tak jak mam wolne od pracy ;-))) to nocny Mareczek mi się załącza ;-)))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mówisz o sobie?? ;))

Komentarz został ukrytyrozwiń

A później długo śpi ;-))) więc śniadanie je na obiad ;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

ha,ha ;-) ale On noce kocha ;-) zawsze najlepsze pomysły ma po 21.00 ;-))) więc czasami coś podjada ;-))

Komentarz został ukrytyrozwiń

coż... skieruj go do mnie ;))

Komentarz został ukrytyrozwiń

A co powiesz o głodomorze ;-), który nie przestrzega żadych zasad, 1 posiłek o 11.00 ostatni o 22.00 lub 23.00 a czasami o 2.00 ;-)) długo pożyje ?? ;-)))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.