Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

13236 miejsce

Trwałość, elegancja, klasa i krzywdzące stereotypy o Audi A4

Skończyło się lato, skończyły się upały i nadeszła jesień. Barwna i kolorowa jesień roku 1994 – wtedy to właśnie rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Audi A4, dziś mającej dodatkowe oznaczenie B5.

Gdy tylko zaprezentowano ten model, natychmiast okazał się strzałem w dziesiątkę. Spokojna i elegancka stylistyka, luksusowe wnętrze, wygodne i doskonale wyprofilowane siedzenia, napęd na jedną bądź obie osie (quattro) oraz ogromna gama piętnastu silników do wyboru okazały się kluczem do zwycięstwa. A4 było bezkonkurencyjne. Latem kolejnego roku pojawiła się w salonach również wersja kombi.

Auta ze słabszymi jednostkami napędowymi doskonale odnajdywały się w roli aut rodzinnych, zaś w przypadku najmocniejszych jednostek spokojnie można mówić o autach typowo sportowych. Jednak te wprowadzone na rynek zostały dopiero pod koniec roku 1997 z oznaczeniem Audi S4 B5. Silnik 2,7 V6 rozwijający moc 265KM – to chyba do sportowej jazdy wystarczy? Zapomniałabym wspomnieć ze jednostka potrafi spalać około 12 l/100km na trasie do 20 l podczas poruszania się w mieście.

Audi A4 B5 / Fot. Randy43 / Rudolf StrickerPrzez lata auto symbolizowało prestiż i zamożność właściciela, jednak dziś coraz częściej kupują je młodzi ludzie do tzw "lansu pod dyskoteką" lub palenia gumy. Z pewnością częściej do tego typu celów używane jest BMW, ale Audi "depcze mu po piętach". Wielokrotnie spotkałam się z przypadkami ludzi, dla których zakup pierwszej generacji A4 wiązał się z uważaniem się za kogoś znacznie ważniejszego od siebie samego, jednak takie myślenie zazwyczaj spotykane jest u ludzi w bardzo młodym wieku, szczególnie chłopaków.

Auto wykonane niezwykle solidnie i z dbałością o szczegóły. Po tylu latach deska rozdzielcza nie wygląda archaicznie (jak jest to w przypadku BMW, Mercedesa czy innych aut z początku lat 90.). Jednak nawet dziś, gdy mowa jest już o autach czternasto- czy piętnastoletnich nie możemy mówić o niskich cenach zakupu czy utrzymania. Sprzęgło kompletne w wypadku tego modelu kosztuje 1460 zł zaś klocki hamulcowe 530 zł. Ceny te jednak nie powinny nas przerażać, ponieważ auta te nie przepadają za mechanikami i warsztaty odwiedzają sporadycznie - najczęściej z powodu remontu przedniego zawieszenia (jego koszt to ok. 1 tys. zł). Doskonała jest tu również ochrona antykorozyjna, gdyż nawet dziś korozja atakuje jedynie auta powypadkowe.

Właściwości jezdne auta są znakomite, szczególnie w wersji z napędem na obie osie. Zakręty i slalomy to żaden problem a w poślizg wpaść jest trudniej niż w BMW, choć w oba auta mają napęd klasyczny tzn tylny.

Audi A4 B5 / Fot. WikikennyAuto jest dość dużych gabarytów (4,47 m), więc można pomyśleć, że manewrowanie nim nie należy do najłatwiejszych – nic bardziej mylnego. Wspomaganie kierownicy, które spotkać można w większości egzemplarzy, jeszcze nam w tym pomaga, lecz i bez niego nie powinniśmy mieć trudności nawet z poruszaniem się po parkingu. Niezbędny jest nam duży bagażnik – takim właśnie może pochwalić się Audi A4 – 440 l w wersji sedan oraz…. 390 l w wersji kombi z możliwością powiększenia do 1250 l. Warto również wspomnieć o kwestii ustawności, lub lepiej jej braku w odmianie kombi.

Większość A4 na polskim rynku pochodzi z importu, a jak wiadomo takie auta, choć lepiej wyposażone zazwyczaj sprowadzane są, jako uszkodzone. W Polsce dokonuje się napraw i trafiają one do ponownej sprzedaży. Nie mamy również pewności, co do historii auta.

Audi RS4 / Fot. SamoboracCena? Wysoka, jak na te roczniki. Auto z 1994/95 roku kupimy za około 10-12 tys. zł, zależnie od wyposażenia. Wersja sportowa z lat 1997/98 to koszt niemalże 20 tys. zł. W roku 1999 przeprowadzono lifting, dzięki któremu wyposażenie i jakość auta z bardzo dobrych poprawiły się na znakomite – wzrósł jednak i koszt. Egzemplarze z końca produkcji tzn. z lat 1999/2000 kosztują około 23 tys zł. Za kwotę powyżej 25 tys. zł możemy już kupić kolejną generację (B6).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

MiKa
  • MiKa
  • 11.11.2010 14:56

Świetna bryka, wspaniałe prowadzenie, dobre wyposażenie i wysoki komfort - niestety porażką są tylko ceny, szczególnie egzemplarzy z początku produkcji.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.