Trzy nowe układy planetarne wokół czerwonych olbrzymów. Odkrył je polsko-amerykański zespół naukowców

Kierowany przez Polaków zespół naukowców odkrył trzy nowe układy planetarne. Obserwacje prowadzono przy pomocy teleskopu Hobby-Eberly w Teksasie.

/ Fot. By ESO/M. Kornmesser (http://www.eso.org/public/images/eso1204a/) [CC BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0)], via Wikimedia CommonsOdkrycia trzech pozasłonecznych układów planetarnych dokonał zespół naukowców pod kierownictwem prof.Aleksandra Wolszczana i prof. Andrzeja Niedzielskiego - informuje serwis internetowy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Badacze prowadzili obserwację przy pomocy teleskopu Hobby-Eberly (HET) w Teksasie. Projekt rozpoczął się 10 lat temu i przyniósł odkrycie 17 układów planetarnych i 20 planet.

Na wydłużonej orbicie wokół czerwonego olbrzyma o nazwie BD+49 828 krąży planeta BD+49 828b podobna do znanego z Układu Słonecznego Jowisza. Jej czas obiegu wokół gwiazdy wynosi 2590 dni. Naukowcy szacują, że planeta może "przeżyć" swoją gwiazdę ze względu na jej odległość od niej (4,2 jednostki astronomicznej).

Wokół obiektu HD 216536 krąży w odległości 0,61 jednostki astronomicznej planeta, której orbita porównywalna jest do tej, po której porusza się Mars. Skazuje to planetę HD 216536b na zagładę, bo jej gwiazda ma średnicę od 8 do 20 promieni Słońca i wyczerpała już "paliwo" wodorowe.

Z kolei wokół trzeciej gwiazdy, nazwanej HD 95127 krąży planeta o masie 5 mas Jowisza. Orbituje ona w odległości 1,28 j.a.

Czytaj także: Statek Progress M-27M spłonął nad Pacyfikiem. Niepowodzenie misji nie wpłynie na bezpieczeństwo astronautów na ISS

Wszystkie trzy gwiazdy są czerwonymi olbrzymami, które zakończyły spalanie wodoru i rozpoczęły lub rozpoczną spalanie helu.