Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

89651 miejsce

Układ odpornościowy a dieta

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2013-12-05 22:16

Stoi na straży naszego organizmu. Eliminuje wirusy i szkodliwe substancje, utrzymuje organizm w dobrej kondycji. O czym mowa? O układzie immunologicznym - strażniku naszego zdrowia.

System immunologiczny jest w stanie poradzić sobie z każdą infekcją pod warunkiem, że wcześniej o niego zadbamy.


Zadanie do spełnienia

Zadaniem układu odpornościowego jest ochrona przed infekcjami i substancjami szkodliwymi, które próbują „przedostać” się do naszego organizmu.

Jest złożony z różnego rodzaju komórek i białek o ściśle określonych funkcjach. Na jego sprawność ma wpływ dieta. Spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów, a także stres, zmęczenie czy inne dolegliwości osłabiają układ immunologiczny.

Niedobór składników odżywczych, witamin i minerałów znacząco wpływa na podatność organizmu na infekcje. Jednak można temu zapobiec włączając do diety rożne produkty bogate w substancje wspierające odporność organizmu oraz suplementy diety.


Witaminy i pierwiastki

Na pierwszy plan wysuwa się, dobrze znana wszystkim, witamina C, która wspiera organizm w walce z infekcjami. Można ją znaleźć w warzywach, cytrusach i owocach leśnych.

W podobny sposób działają witaminy A, E, B6. Zawierają antyoksydanty odpowiedzialne za zwalczanie wolnych rodników, powodujących infekcje.

Jednym z takich antyoksydantów jest także cynk. To dzięki niemu organizm produkuje zwiększoną liczbę leukocytów. Bogatym źródłem tego pierwiastka są ostrygi, fasola, owoce morza czy orzechy.


Wino na zdrowie

Osoby, które włączą do swojej diety rośliny strączkowe, oliwę z oliwek i pełne likopenów pomidory, obniżą w ten sposób poziom złego cholesterolu, a także sprawią, że komórki będą chronione przed zanieczyszczaniami ze środowiska.

To właśnie bioflawonoidy, a w szczególnie katechiny, wspierają nasz układ odpornościowy. Można je znaleźć także w czerwonym winie i herbacie.


Czosnek nie tylko na wampiry!

Trudno nie wspomnieć także o czosnku i cebuli, które zawierają duże ilości siarki właściwościach bakteriobójczych i przeciwzapalny zmiażdżony czosnek wydziela alicin, który ma znacznie silniejsze działanie niż penicylina.

Dla osób, które nie lubią zbyt intensywnego zapachu czosnku, doskonale sprawdzą się kapsułki Naturkaps Czosnek.


Rybka dobra jest

Pomocnikami w walce z infekcjami są także kwasy omega-3. Wytwarzane przez nie eikozanoidy wzmacniają układ odpornościowy, a także zwiększają wytrzymałość organizmu. Można je znaleźć w rybach, a także oleju sojowym i rzepakowym.

Nie tylko podnoszą odporność, ale chronią także przed chorobami nowotworowymi, miażdżycą i nadciśnieniem. W aptece można je dostać w różnej postaci tabletek np. Olimp Omega 3.

Warto przeanalizować jak się odżywiamy i zmienić nawyki żywieniowe, aby zadbać o układ odpornościowy. Zbilansowana dieta, bogata w nisko przetworzone produkty to podstawa. Można ją uzupełnić także suplementami, jednak nie powinny one wyprzeć z codziennego menu z warzyw i owoców.

Ponadto należy zadbać także o aktywność ruchową i spokojny sen, który pozytywnie wpłynie nie tylko na odporność, ale i cały organizm.


Materiał przygotowany we współpracy z zespołem apteki Cefarm24.pl.
(Sławomir Borowy)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.