Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

25638 miejsce

Ułatwienia celne na obszarze Wspólnoty Europejskiej

  • Źródło: Gość dnia
  • Data dodania: 2010-11-03 12:09

Ułatwienia celne na obszarze Wspólnoty Europejskiej w procesie wymiany międzynarodowej drogą morską.

Pod koniec 1992 roku Komisja Europejska rozpoczęła promowanie sposobu żeglugi, wykonywanego na obszarach morskich Europy, ubierając ją we właściwą dla zjawiska i interesów gospodarczych EOG, definicję.

W raporcie ogłoszonym w czerwcu 1999 roku określono, zakresjak i formę wykonywania żeglugi bliskiego zasięgu. Zgodnie z wytycznymi jest to żegluga morska, prowadzona między portami znajdującymi się na obszarach geograficznych kontynentu europejskiego oraz żegluga morska uprawiana pomiędzy tymi portami a portami krajów pozaeuropejskich, które posiadają linię brzegową wzdłuż mórz, które graniczą z Europą. W późniejszym okresie zakres ten został poszerzony o wody wewnętrzne Europy oraz wybrane obszary Oceanu Atlantyckiego. Czyli jest to zarówno transport w wymiarze lokalnym i międzynarodowym, komunikacja przybrzeżna, feederowa, między wyspami, jeziorami oraz rzekami. W wymiarze państwowym jest to transport pomiędzy krajami Wspólnoty Europejskiej a Rosją, Norwegią, państwami basenu Morza Czarnego i Śródziemnego. W efekcie spowodowało to zmianę tradycyjnego pojmowania tego terminu.
Proces globalizacji, kolejne rozszerzenia UE, wzrost aktywności gospodarczej bezpośrednio wpłynęły na zwiększanie wolumenów przewozowych we wszystkich kierunkach geograficznych. Wymusza to wprowadzanie kolejnych prawnych regulacji i innowacyjnych rozwiązań ułatwiających administracyjną i celną płynność transportową pomiędzy państwami Wspólnoty, z zachowaniem ochrony dla EOG.

Trwają właśnie intensywne prace nad europejskim obszarem transportu morskiego bez barier, który wprowadzałby szereg usprawnień czynności urzędowych oraz uproszczeń formalności celnych, przede wszystkim w stosunku do towarów wspólnotowych, dla statków uprawiających żeglugę tylko między portami UE. Planuje się wprowadzenie zasady, że wszystkie towary przewożone na tego typu trasach, posiadają właściwy status celny, co zlikwiduje obowiązek przedstawiania stosownych dokumentów potwierdzających, w organach celnych. Ma to bezpośredni wpływ nie tylko na działalność armatorską ale również na wszystkie podmioty gospodarcze związane z transportem morskim, jak porty, terminale przeładunkowe, firmy spedycyjne czy transportowe. Wraz z wykorzystaniem ułatwień, które już funkcjonują planuje się rozszerzyćrynek wewnętrzny na wewnątrz wspólnotowy transport morski, tworząc tym samym koherentny, efektywny, interesujący inwestycyjnie i konkurencyjny wspólny rynek Unii Europejskiej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.