Facebook Google+ Twitter

UOKiK nałożył ponad 9 milionów kary na trzy firmy: Era, Aster i Vobis

  • Źródło: IAR
  • Data dodania: 2010-01-25 12:18

Urząd uznał, że reklamy produktów tych firm wprowadzały klientów w błąd. Spółka Polska Telefonia Cyfrowa została ukarana kwotą prawie 8 milionów 730 tysięcy złotych za reklamę internetu w komórce. Spot reklamowy przekonywał, że jest to najszybszy internet na rynku, a dostęp do danych jest bez limitu.

Według informacji zawartych w reklamie, miesięczny abonament miał kosztować 5 złotych. Przy bliższym zapoznaniu się z ofertą okazywało się, że miesięczny limit danych wynosił 50 Megabajtów w każdym okresie rozliczeniowym, a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz Internetu. W reklamach stosowano sformułowania oparte o schemat X miesięcy po Y zł, co wprowadzało konsumentów w błąd, co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty.

Tymczasem Urząd ustalił, że operator za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca w którym rozpoczęto świadczenie usług - jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to "tracił" 15 dni promocji. Spółka została ukarana karą ponad 390 tysięcy złotych.

Stosowanie nieuczciwych praktyk UOKiK zarzucił też spółce Vobis. Reklamowała ona usługę mobilnego Internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. Na podstawie powtarzanego w mediach przekazu konsumenci mogli odnieść wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem w bardzo atrakcyjnej cenie.

W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, jeżeli konsument zakupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. Za wprowadzanie w błąd spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości ponad 177 tysięcy złotych. Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.

Dochodzenie roszczeń może ułatwić także ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.