Facebook Google+ Twitter

117 miejsce

Urodziny Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie na Żeraniu

Gdyby Fabryka nadal aktywnie działała to w 2016 skończyłaby 65 lat. Jej niezwykła historia rozpoczęła się oficjalnie 6 listopada 1951 roku, kiedy to z jej taśmy samodzielnie zjechał pierwszy samochód nazwany dumnie Warszawa

Warszawy - Zabytkowe aktualnie auta - pierwsze perełki polskiej motoryzacji przed bramą główną FSO SA w sobotę 8 listopada 2014r / Fot. Jarosław Franciszek FurmaniakOd 1951 roku wiele pokoleń młodych ludzi wychowało się pracując w polskim przemyśle motoryzacyjnym, który aktualnie jest już mocno okrojony i właściwie należy teraz raczej do międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych. Koszty opracowania i wdrożenia do produkcji nowych modeli samochodów są tak wysokie, że naszego kraju nie stać na taki luksus. Przez te wszystkie lata FSO była nie tylko wytwórcą rodzimych, krajowych aut osobowych, ale jednocześnie źródłem utrzymania dla wielu polskich rodzin - w fabryce pracowali przedstawiciele robotników i inżynierów z całej Polski - było to pewne i przez lata stałe źródło dochodu, czego aktualnie bardzo w naszym kraju brakuje (zostały nam głównie śmieciowe umowy), powodując w efekcie na dłuższą metę nawet ujemny przyrost naturalny.

Zobacz także: 63. Urodziny Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie na Żeraniu (zdjęcia)

Zabytkowe Warszawy z Warszawy a obok - Anna Bubińska-Furmaniak / Fot. Jarosław Franciszek FurmaniakBudowę warszawskich zakładów FSO zakończono jesienią 1951 roku. Koszty ich budowy wynosiły 130 milionów ówczesnych złotych, a odpowiednie jej wyposażenie kolejne 250 milionów. W dniu 6 listopada 1951 roku, o godzinie 14.00 z hali montażowej nr 1 zjechał pierwszy samochód osobowy wyprodukowany w powojennej Polsce. Został nazwany: Warszawa.

Fabryka Samochodów Osobowych Spółka Akcyjna jest firmą, która została założona 1 sierpnia 1948 jako Przedsiębiorstwo Państwowe FSO, którego zadaniem było uruchomienie i prowadzenie fabryki samochodów w Warszawie. Wiele lat później na skutek likwidacji Przedsiębiorstwa Państwowego została utworzona w lutym 1995 roku jednoosobowa spółka Skarbu Państwa FSO Motor, do której niespełna miesiąc później przystąpił udziałowiec zagraniczny. W marcu zmieniono nazwę firmy na Daewoo-FSO Motor Sp. z o.o., a w październiku 1999 spółka została przekształcona w akcyjną. W grudniu 2003 roku główni akcjonariusze Spółki Daewoo Motor Co. i Skarb Państwa podjęli decyzję o konwersji swoich wierzytelności na kapitał Spółki. Daewoo Motor Co. zrezygnowało z prawa głosu swoich akcji, co oznacza, że wszystkie akcje należące do Daewoo były akcjami niemymi. Zdecydowano, również że koreański właściciel wycofa się z zarządzania Spółką. W związku z tym powołano nowy, polski Zarząd i Radę Nadzorczą. W dniu 31 sierpnia 2004 roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zadecydowało o zmianie nazwy Spółki Daewoo-FSO Motor S.A. na Fabrykę Samochodów Osobowych Spółka Akcyjna. Fabryka Samochodów Osobowych S.A. jest spółką akcyjną prawa polskiego i zgodnie z Kodeksem spółek handlowych posiada osobowość prawną.
Od 2007 roku głównym akcjonariuszem jest CJSC ZAZ. (źródło:http://www.fso-sa.com.pl/pl-PL/firma.html)


Auta wyprodukowane w FSO Warszawa na Żeraniu - w centrum uwagi pomarańczowa Syrenka / Fot. Jarosław Franciszek FurmaniakNa temat fabryki napisano już wiele - i nadal można by napisać kolejną grubą księgę. Ale tym razem ograniczę się tylko do krótkiego artykułu - wzmianki na temat kolejnej rocznicy powstania FSO, która od kilku lat jest już zamknięta, maszyny zdemontowane i wywiezione - zostały puste hale do wynajęcia i przerwana historia polskiej motoryzacji - oraz mało znane muzeum polskich aut i motoryzacji. Władze miasta stołecznego planują zmienić przeznaczenie terenów po FSO z przemysłowych na tereny pod budownictwo miejskie. Tylko czy jeszcze ktoś pamięta, że np. zakład Tłoczni był zbudowany na dawnym korycie Wisły, co objawiało się zapadaniem piaszczystego gruntu i koniecznością poziomowania co kilka lat ciężkich pras, które przechylały się nawet o kilkadziesiąt cm w skali lat - bujając się jak okręty na morzu. Ale przy dzisiejszej technice - można przecież stawiać domy na palach jak w Wenecji - nie powinno to stanowić problemu dla deweloperów budujących nowe piękne osiedla.


FSO 1500 produkowane w warszawskiej fabryce na Żeraniu / Fot. Jarosław Franciszek FurmaniakW czasach stanu wojennego (lata 1981 - 84) fabryka była zakładem zmilitaryzowanym produkując auta i sprzęt dla wojska.


Auta Polonez również produkowane w FSO Warszawa / Fot. Jarosław Franciszek FurmaniakW 1995 roku FSO znalazła partnera do przekształceń i w spółce z Daewoo Motor Co rozpoczęła produkcję nowych modeli aut z których jedynie Daewoo Lanos był w pełni - w 100% produkowany w Polsce. Historia tej spółki była krótka i szybko się skończyła w nie do końca wyjaśnionych okolicznościach, po zbankrutowaniu koreańskiego partnera.

Hala montażowa samochodów marki Warszawa modelu M20 - rok 1957. http://wawalove.pl/Za-darmo-Zwiedzanie-Fabryki-FSO-a16340 / Fot. NAC.Autor tego artykułu także pracował w Fabryce na Żeraniu, w zakładzie Tłocznia, od sierpnia 1982 roku przez 19 lat - na różnych stanowiskach, zaczynając od elektronika urządzeń przemysłowych w dziale utrzymania ruchu, poprzez mistrza zawodu do specjalisty technicznego i koordynatora służb utrzymania ruchu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (14):

Sortuj komentarze:

W Rumunii mają aktywną produkcję Dacii a w Polsce, w Warszawie - stoi opustoszała i powoli rozbierana fabryka z jeszcze w miarę nowoczesną malarnią karoserii i prawie nowymi halami montażowymi...

Komentarz został ukrytyrozwiń

64 lata temu zjechał z taśmy warszawskiej FSO pierwszy samochód Warszawa. Tak rozpoczęła się oficjalnie historia polskiej motoryzacji -> w dniu: 6 listopada 1951 roku.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Fabryka w okresie rozkwitu, w skali kraju dawała pracę dla ponad 100 tys pracowników - tysięcy podwykonawców, dziesiątków zakładów rozrzuconych po Polsce... To była taka życiodajna rzeka, jak Nil w Egipcie...
Ale szansę dostały zakłady Skody, które zalewają teraz Polskę swoimi produktami...bezkonkurencyjnie... a FSO do zaorania... nie ma racji bytu w centrum stolicy... samochody to teraz Opel i Fiat ze Śląska - Gliwice, Bielsko-Biała, Tychy... albo z Chin...;-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ostatnia Warszawa wyjechała z fabryki na Żeraniu 30 marca 1973 roku. W ciągu 22 lat wyprodukowano ponad 250 tys. sztuk tego modelu. Odbiorcami auta było w sumie 25 krajów, wśród nich warto wymienić Chiny, Kubę, Brazylię oraz Libię i Finlandię.

Dzisiaj, po przeszło 40 latach od zakończenia produkcji FSO Warszawa stała się niekwestionowanym rarytasem kolekcjonerskim.
- Warszawa M-20, znana również, jako „garbuska” ze względu na kształt linii nadwozia to dziś szanowany i poszukiwany klasyk. Produkowana do 1964 roku dzisiaj osiąga wysokie ceny, uzależnione przede wszystkim od stanu technicznego...
źródło: http://natemat.pl/94249,warszawa-amerykanski-sen-produkowany-w-fso

Komentarz został ukrytyrozwiń

Z tamtego okresu zachował się fragment artykułu opublikowanego w piśmie zakładowym „Budujemy FSO” z dnia 11.11.1951:

„Pierwszy samochód osobowy opuszcza transportery naszej fabryki. Jest to nasze wspaniałe zwycięstwo nad ciemnymi siłami imperializmu usiłującymi popchnąć świat w odmęty nowej, krwawej rzezi wojennej. To nasze zwycięstwo w walce o pokój. (…) Nasza fabryka jest symbolem pomocy Związku Radzieckiego. Radzieckie projekty legły u jej podstaw. Na radzieckiej licencji i radzieckich doświadczeniach oparta jest nasza produkcja. W halach naszej fabryki pracują radzieckie maszyny. To nasze zwycięstwo - dumnie spływający z taśmy transportera samochód osobowy M-20 Warszawa - dodaje nowych sił do dalszej walki o pokój, postęp, socjalizm. Wiemy, że w walce tej zwyciężymy, bo z nami jest Geniusz Naszej Epoki - towarzysz Stalin."
W wyniku plebiscytu zorganizowanego wśród pracowników Fabryki Samochodów Osobowych nowa konstrukcja zyskało miano Warszawa. Pierwsze modele były całkowitymi klonami rosyjskiego odpowiednika konstruowanymi z części przywiezionymi z ZSRR. Z czasem zwiększano ilość polskiego udziału w projekcie. Całkowicie krajowa Warszawa zjechała z taśm produkcyjnych w 1956 roku.
źródło: http://natemat.pl/94249,warszawa-amerykanski-sen-produkowany-w-fso

Komentarz został ukrytyrozwiń

W 1949 roku umowa z Fiatem zostaje zerwana. Decyzja zapadła podobno w gabinecie samego Józefa Stalina, który stwierdził, że państwa socjalistyczne powinny razem się wspierać, a nie współpracować z „kapitalistycznym Zachodem”. Niektóre źródła przypuszczają, że Włosi sami wycofali się z ustaleń, gdyż otrzymali w ramach pomocy Marshalla duże ilości taniego, amerykańskiego węgla.
Rząd Polski stanął przed problemem. Budowa fabryki na Żeraniu szła pełną parą, brakowało tylko licencji na produkcję samochodu. Tutaj z pomocą przyszedł nasz rosyjski „sojusznik”. W styczniu 1950 roku została podpisana umowa, na mocy której Polska otrzymała licencję na produkcję modelu M-20 Pobieda (po polsku „zwycięstwo”), który był już produkowany w Związku Radzieckim od 1946 roku na licencji Forda Model B
żródło: http://natemat.pl/94249,warszawa-amerykanski-sen-produkowany-w-fso

Komentarz został ukrytyrozwiń

Strona kontaktowa dla zainteresowanych FSO:
http://www.fso-sa.com.pl/pl-PL/

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie @Piotr A. Jeleń: to właśnie Pan usłyszał, że od wielu już lat na terenie FSO jest też m/in muzeum aut produkowanych przez tą firmę od 63 lat. Zwiedzanie możliwe głownie dla zorganizowanych grup lub po uprzednim telefonicznym/mailowym umówieniu się.

Komentarz został ukrytyrozwiń

@Jarosław Franciszek Furmaniak - pisze pan o muzeum, więc proszę o informacje na jego temat, gdyż interesuje mnie to chociażby ze względu na wykonywaną pracę, związaną z pojazdami zabytkowymi.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Natomiast tak z prawnego punktu widzenia - to każdy nowy samochód zawiera w sobie mnóstwo patentów i nowych technologii, które ktoś opracował i za które trzeba zapłacić...
I na całym świecie produkuje się teraz z komponentów i modułów "składaki" - efekt pracy całych sztabów inżynierów i naukowców pracujących nad nowymi rozwiązaniami

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.