Facebook Google+ Twitter

7 miejsce

Uważaj! Niebezpieczna moda dotyka sportowców

Po gwiazdach i celebrytach przyszedł czas na sportowców. Mimo braku badań, niektórzy trenerzy podnoszą, że dieta bezglutenowa pozytywnie wpływa na wyniki osób uprawiających sport. Czy słusznie?

 / Fot. newsrm.tvBadania Sport Performance Optimization Research Team, przeprowadzone przez School of Health Science w Australii oraz Canadian Sport Institute, porównały wpływ eliminacji glutenu na wysiłki sportowe. 13 zawodowych kolarzy bez stwierdzonej celiakii oraz zespołu jelita drażliwego przestrzegało przez 7 dni jednej z diet. Różnica między jedną a drugą polegała na zawartości glutenu. Pierwsza z nich zakładała całkowitą jego eliminację, w drugiej sportowcy spożywali 16 g glutenu na dzień. Każdy z kolarzy wypróbował obie diety, z 10-dniowym odstępem pomiędzy każdą z nich. Wyniki badań nie wykazały żadnego wpływu diety bezglutenowej na osiągi sportowców. Co więcej, naukowcy badający temat przestrzegają przed wprowadzaniem diety „gluten free” w nieuzasadnionych klinicznie przypadkach. Może ona bowiem prowadzić do deficytów utrudniających właściwe funkcjonowanie organizmu, w szczególności przy dużym wysiłku sportowym. Nie chodzi tu o samo wyeliminowanie z diety glutenu, lecz o fakt, że przejście na dietę bezglutenową ogranicza spożywanie produktów pełnoziarnistych, które wpływają na pracę serca korzystnie. Odstawienie glutenu najczęściej oznacza także, iż przyjmujemy zbyt mało niezbędnego błonnika pokarmowego, a w przypadku sportowców zbyt mało węglowodanów złożonych (por. badania naukowców z Centrum Medycznego Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku oraz szpitala miejskiego Massachusetts w Bostonie (jednego ze szpitali Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda). Wyniki ukazały się 2 maja 2017 roku w prestiżowym czasopiśmie medycznym British Medical Journal [1].

- Jeśli jesteś zdrowy, wyeliminowanie glutenu z diety w niczym ci nie pomoże, a wręcz przeciwnie. Może zaszkodzić – tłumaczy dietetyczka Anna Jelonek. W jaki sposób? – Jest wiele efektów ubocznych stosowania diety bezglutenowej bez konsultacji ze specjalistą. Najczęstsze z nich to niedobór witamin z grupy B., problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, problemy z koncentracją, insulinooporność, a nawet cukrzyca typu drugiego – wyjaśnia dietetyczka. Gluten występuje w produktach zawierających węglowodany złożone, szczególnie w pszenicy, jęczmieniu, życie, a więc pieczywie, kaszach, makaronie. – Węglowodany złożone to podstawa w diecie każdego człowieka, a sportowca tym bardziej. To właśnie one odpowiadają m.in. za odbudowę glikogenu zawartego w mięśniach – tłumaczy Anna Jelonek. Ekspertka podkreśla, że każda aktywność musi być zakończona odpowiednim i dobrze zbilansowanym posiłkiem zawierającym węglowodany, zwłaszcza złożone. A co za tym idzie produkty obfitujące w zawartość glutenu, który obecny jest m.in. w życie, pszenicy czy jęczmieniu. – Godzinę po treningu powinniśmy dostarczyć do organizmu ok. 50 gram węglowodanów, czyli np. gotowany makaron lub 2 kromki pieczywa – podpowiada dietetyczka.

Zła sława

Z modą na bezglutenową dietę wśród sportowców walczą eksperci nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych jedną z bardziej zagorzałych edukatorek jest Felicia Stoler, dietetyczka i kierownik American College of Sports. Od dawna stoi ona na straży tezy, że gluten nie wpływa negatywnie na wyniki sportowe u osób zdrowych. W swoich artykułach i wywiadach podkreśla także, że nie istnieją żadne badania naukowe, które wiązałyby spożywanie glutenu u osób zdrowych z ich gorszymi wynikami lub mniejszą wydolnością organizmu. Dietetyczka zdecydowała się nawet na osobisty eksperyment. Jako osoba zdrowa wyeliminowała całkowicie gluten ze swojej diety, by sprawdzić, jak na tę modyfikację zareaguje jej organizm. – Nie zauważyłam absolutnie żadnej zmiany. Może poza faktem, że wyeliminowanie glutenu z codziennej diety jest bardzo niewygodne – podsumowała dla newsrm.tv dietetyczka. Japońscy naukowcy poszli nawet o krok dalej. Udowodnili, że podawanie glutenu, a dokładnie hydrolizatu, biegaczom i piłkarzom po dużym wysiłku, obniża markery uszkodzenia mięśni[2].

Eksperci na całym świecie podkreślają, że samodzielne wyeliminowanie glutenu z diety może być niebezpieczne, a zdiagnozowanie nietolerancji na ten składnik lub celiakii jest możliwe tylko po kompleksowych badaniach.

[1] http://www.bmj.com/content/357/bmj.j1892

[2] http://www.damianparol.com/glutenowa-paranoja/

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

No właśnie. Większość jest niedolna nawet do samoobserwacji, czyli wyłączenia z diety produktu ( grupy produktów) na wystarczający czas, a następnie włączenia go ( ich) z powrotem i zaobserwowania różnicy.

Poza tym to kwestia relatywna, bo przecież coś jeść trzeba. A zatem powstać musi pytanie o szkodliwość tego, co zjemy zamiast.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie znam wyników badań, znam natomiast ludzi, którzy nie mają celiakii, ale badanie krwi, a dokładnie kropli żywej krwi wskazało, że gluten nie jest dla nich. Ja sama gorzej się czuję po dniu, w którym jem chleb i biały makaron, co więcej, gdy te produkty znajdują się w mojej diecie - momentalnie tyję, mimo że regularnie chodzę na treningi. Ale gdy tylko całkowicie odstawiam pieczywo, a makaron jem albo bezglutenowy albo od czasu do czasu pełnoziarnisty, to momentalnie spada mi waga, a ja czuję się lekko. Co prawda ciągle do chleba wracam ;) ale również planuję zrobić sobie takie badanie.
Odnośnie jedzenia węglowodanów po treningu, to podobno zależy od tego, jaki sie chce osiągnąć efekt. Jeśli np rozbudować mięśnie, to lepiej zjeść je przed, a po treningu białko.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeszcze jedno.
Ja podałem link do badania, które normalnie stoi za paywallem, dostępny jest tylko abstract. Natomiast w tekście jest odsyłacz do bloga (sic!) ( nie chciało się ? ), z którego z kolei odsyłają do streszczeń badań.

A powoływanie się na streszczenia, to mówiąc łagodnie, wyraz wiary w dobre intencje badaczy. Czyli, niestety w dzisiejszym świecie, naiwność po prostu.

Komentarz został ukrytyrozwiń

errata: nie erytrocytów, a enterocytów ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zabawne.
Rzecz dotyczy wpływu diety glutenowej i bezglutenowej na wyniki sportowców ( czy to obchodzi w ogóle "zwykłego człowieka" ?), ale jedna z referencji odsyła do znanego kohortowego, prospektywnego badania, które analizuje korelację glutenu z chorobą niedokrwienną serca.

Nie stwierdzono korelacji istotnej, ale należy postawić pytanie, czy "zwykłego człowieka" obchodzi jedynie choroba niedokrwienna serca?
Czy umierający na raka albo na chorobę neurologiczną albo z jakiegokolwiek innego powodu będzie szczęśliwszy, że to nie choroba serca ?

Pokażcie badania dotyczące ogólnej śmiertelności.
Takie badania zostały zrobione. To słynne The China Study, gdzie śmiertelność ogólna była najwyżej skorelowana z białkiem pszenicznym właśnie. ( +67%)
Twórca badania, dr Campbell, nawet się nie zająknął na ten temat.
Zrobili to inni za niego.

Ale... korelacja to nie związek przyczynowo skutkowy. Czy zatem są dowody bezpośrednie na toksyczne działanie glutenu "u zdrowych osób"?
Rzecz jasna - są:
http://cannabinetics.org/pdfs/gliadin.pdf

Upraszczając: gluten zmniejsza powierzchnię erytrocytów, może powodować odpowiedz zapalną u ponad 80% ludzi, co z kolei prowadzi do śmierci części komórek jelita, powodując, że przestaje ono stanowić skuteczną barierę ochronną dla patogenów.

Pani dietetyk ma rację mówiąc, że rezygnacja z glutenu, poprzez rezygnację z całej grupy żywności może prowadzić do niedoborów, ale jednocześnie bredzi bezpodstawnie : "węglowodany złożone to podstawa w diecie każdego człowieka".

Zdanie to łatwo sfalsyfikować: dieta noworodka, czyli mleko matki. Koniec i kropka.
Chyba, że laktoza to "węglowodan złożony", ale wówczas sacharoza, czyli "cukier z cukierniczki" - również ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Eksperci na całym świecie podkreślają, że samodzielne wyeliminowanie glutenu z diety może być niebezpieczne, a zdiagnozowanie nietolerancji na ten składnik lub celiakii jest możliwe tylko po kompleksowych badaniach.

==================================

W modlitwach ludzie wnoszą prośby do Boga o: "(...) chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj (...)", a tutaj taka herezja...!!!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.