Facebook Google+ Twitter

VATSIM, czyli Virtual Air Traffic Simulation

Świetna inicjatywa dla zagorzałych fanów lotnictwa. Przeniesienie rzeczywistości do wirtualnego świata. Dla niektórych to hobby dla innych pasja, a niekiedy niemal całe życie.

Sieć VATSIM została stworzona w celu jak najwierniejszej symulacji cywilnego transportu lotniczego. Zrzesza wiele osób z różnych krajów i kontynentów na wspólnym "niebie". Głównie jest kierowana do tych co poważnie wiążą swoją przyszłość z lotnictwem i tych, którym nie dane było zostać pilotem lub kontrolerem czy to z powodów finansowych czy zdrowotnych. Na końcu zostają czyści hobbyści, którzy nie planowali szkolić się w tym kierunku bez względu na zasób portfela lecz dla przyjemności, nabycia nowych doświadczeń oraz spędzeniu wolnego czasu. Nie jest to sieć dla każdego. Panują tutaj zasady, których trzeba się trzymać chcąc rzeczywiście oddać cały ruch lotniczy. Rzadko trafiają się złośliwcy, którzy jedynie chcą narobić bałaganu lecz nad wszystkim czuwają tzw. Supervisorzy pełniący funkcję administratorów.

Piloci i kontrolerzy


VATSIM dzieli się na pilotów i kontrolerów. Do pilotów należą zwykli ludzie wolący siedzieć za sterami samolotu, ale i niekiedy osoby będące pilotami w realnym świecie. Kontrolerzy nadzorują cały ruch. Kontrola dzieli się na kilka stanowisk, które mają za zadanie koordynowanie odpowiednich rzeczy w zakresie ich kompetencji. Podział ten angażuje więcej osób lecz nie przypada wtedy na jednego człowieka taki natłok pracy. Nawiązując do Supervisorów są to tylko kontrolerzy, którzy zajmują najwyższe stanowisko. Jednakże nie każdy kontroler na najwyższym stanowisku jest Supervisorem. Komunikacja składa się ze specjalnych komend dla różnych okoliczności. Jeśli chodzi o alfabet to każde litery zastąpione są wyrazami ustalonymi z góry przez ICAO, czyli międzynarodową organizację lotnictwa. Dla przykładu: zamiast ABC wymawia się Alpha Bravo Charlie.

Co potrzeba, by wstąpić w szeregi VATSIM-u? Należy na oficjalnej stronie http://vatsim.net/ utworzyć konto. Można wybrać czy się chce zostać pilotem czy kontrolerem. Skupimy się najpierw na kontrolerze jako, że nie wymaga się od niego tyle co od pilota. Kontroler VATSIM-u potrzebuje jedynie VRC (Virtual Radar Client) lub bardziej zaawansowanego ASRC (Advanced Simulated Radar Client). Natomiast pilotowi niezbędny jest symulator oraz program SquawkBox za pomocą którego połączymy się z serwerami sieci. Z symulatorówKokpit 3D Boeinga 737 od PMDG. / Fot. Maciej Rozdoba może być to popularny Microsoft Flight Simulator 2002, 2004 lub X, lub też mniej popularny (ze względu na znikomą ilość dodatków) X-Plane firmy Laminar Research. W tym przypadku Microsoft daje nam szersze pole do popisu. Na początku możemy zacząć od lotów wbudowanymi w grę awionetkami tj. Cessna C172, C182 lub Beechcraft Baron 58. Jednak chcąc się rozwijać mamy oferowaną gamę dodatków do MS Flight Simulator (najwięcej do wersji 2004). Począwszy do szczegółowo zrobionej Cessny C172 aż po ogromnego i bogatego w detale Boeinga 747 znanego bardziej jako Jumbo Jet. Tutaj świat cywilnego lotnictwa transportowego staje przed nami otworem.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

+ Interesujący artykuł. To musi być świetna zabawa i przeżycie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękuje za ciepłe słowa. A na ten czas życzę wszystkim Wesołych Świąt! :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dla mnie nie za krótki, nie za długi - akurat by zainteresować :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Maćku. Bardzo fajnie napisany artykuł. Tylko trochę screenów więcej mi brak, nie tylko kabiny ale i lotniska, np. naszej Warszawy, albo Londynu - pokazać że oprócz kabiny również inne sprawy są całkiem realne :) Wg. mnie artykuł fajny, może ciut za krótki. Pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.