Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Via Baltica na wyciągnięcie ręki

Piotr Gryko
Piotr Gryko
Rekomendacja ekspercka przebiegu drogi Via Baltica na tle wielokryterialnej analizie firmy Scott Wilson Ltd.
Rekomendacja ekspercka przebiegu drogi Via Baltica na tle wielokryterialnej analizie firmy Scott Wilson Ltd. Piotr Gryko
Pierwsze projekty Via Baltica, międzynarodowego kanału drogowego E-67 powstały na początku lat 90. poprzedniego wieku. Mija niemal dwadzieścia lat - mieliśmy projekt najkrótszej drogi z Warszawy do Kowna, a potem konflikty.

Po rewolucji administracyjnej i powstaniu województwa podlaskiego przeforsowano zmianę projektu i rozciągnięto nitkę drogi pod Białystok. To spowodowało przecięcie drogą cennych przyrodniczo obszarów. Konflikty z ekologami, stworzenie listy Natura 2000, wstąpienie do Unii Europejskiej, nasilenie protestów na odcinku Białystok-Augustów i okazało się, że podlascy działacze, w swej nieudolności, doprowadzili do powrotu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku do pierwotnego projektu. Wygląda, że będzie lepiej - dla przyrody, dla kierowców, dla mieszkańców miejscowości między Ostrowią Mazowiecką, a Suwałkami. Tak wygląda... a jak będzie?

W lipcu 2008 roku, po przygotowaniu wstępnego raportu i odbyciu konsultacji społecznych, firma Scott Wilson Kirkpatrick & Co Ltd przygotowała ostateczny raport Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Część I: korytarz drogowy - dokument końcowy. W raporcie końcowym eksperci rekomendują do realizacji przebieg o numerze 42 - przez Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Ełk i Suwałki.

W grudniu 2008 przygotowano Ekspercki projekt Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033 na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. W projekcie tym rekomendowany jest przebieg zbliżony do proponowanego przez firmę Scott Wilson Kirkpatrick. Różnią się od siebie na odcinku Ostrów Mazowiecka-Łomża - w projekcie firmy brytyjskiej przebiega bezpośrednio po najkrótszej drodze, w opracowaniu polskich ekspertów zahacza jeszcze o Zambrów.

Wszystko wygląda pięknie. Prace wreszcie nabrały tempa, mnożą się projekty i plany. Via Baltica na tym odcinku została zakwalifikowana do kategorii A - dróg o wysokim priorytecie do zrealizowania do roku 2020 pod nazwą odcinek DRB61 Zambrów-Ełk-Budzisko, równolegle z przebiegiem drogi S8 oznaczonej DRB8 Wrocław-Piotrków Tryb.-Warszawa-Białystok.

Według założeń pozostało już niewiele ponad 10 lat do końca epopei protestów i konfliktów. Czy aby na pewno?

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto