Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1329 miejsce

W Berlinie na gapę nie pojeździsz

O ponad połowę ma wzrosnąć liczba kontrolerów w środkach komunikacji miejskiej w stolicy Niemiec. Dwie największe spółki zajmujące się przewozem pasażerów szacują swoje straty z powodu gapowiczów na 38 mln euro rocznie.

Tramwaje dzisiaj można zobaczyć tylko w dawnym Berlinie wschodnim. Wyjątkiem jest kilka przystanków linii nr M13 i 50 w dzielnicy Wedding, dawnym sektorze francuskim. / Fot. Joanna CzuprynaBerlińskie Zakłady Komunikacji Miejskiej (BVG) oraz spółka podległa Niemieckim Kolejom a obsługująca kolejkę miejską, S-Bahn, zapowiedziały zwiększenie liczby kontrolerów. W pierwszej wymienionej firmie liczba odpowiednich pracowników ma wzrosnąć z 60 do 140. Pośród nich, okrągłe 100 ma zapewnić firma zewnętrzna a 40 osób będzie rekrutowane z szeregów BVG (w 2012 roku było ich 14). W kolejkach miejskich (S-Bahn), gdzie liczba pasażerów na gapę wyniosła w zeszłym roku 301 tys., liczba kontrolerów wzrośnie o 10 osób, z 70 do 80. Również tutaj zatrudnieni są pracownicy zewnętrznej firmy.

Automaty na stacjach metra mają instrukcję w 6 językach, w tym w języku polskim. Zakupiony bilet należy jeszcze skasować przed wejściem do pociągu. / Fot. Joanna CzuprynaZa jazdę bez ważnego biletu w Berlinie trzeba zapłacić 40 euro. Wraz z redukcją zatrudnienia można zauważyć i mniejsze wpływy z nakładanych kar. Podczas gdy kwota ta w 2008 roku wynosiła 5,7 mln euro przy 106 zatrudnionych kontrolerach, trzy lata później osiągnęła swój najniższy poziom 1,7 mln (przy ok. 70 pracownikach). Dlatego BVG chce odwrócić ten trend, bo liczba chętnych na darmowy przejazd na pewno się nie zmniejszyła, a wręcz przeciwnie. Będzie też więcej kontrolerów ubranych po cywilnemu. Do tej pory pracownicy BVG, w służbowych uniformach mieli bowiem w oczach opinii publicznej pełnić więcej rolę doradców i pomocników niż bezwzględnych "kasjerów".

Kolejka miejska S-Bahn (Stadtbahn) podlega Niemieckim Kolejom. Zakupione w Berlinie bilety mają dwa symbole: BVG (Berliński Zakład Komunikacji) oraz VBB (Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia), do którego należy również S-Bahn. / Fot. Joanna CzuprynaCi z pewnością powinni dalej służyć pomocą zdezorientowanym turystom, których wybór i mnogość taryf w Berlinie i okolicy mogą przytłoczyć. Podział na trzy strefy, kilka biletów jednorazowych, w zależności od długości trasy czy miejsca docelowego (jak np. łączniki między strefami), osobne bilety dla małych grup czy oferty łączące bilet komunikacyjny ze zniżkami do muzeów - dla rozeznania się czasem potrzeba miejscowego specjalisty, by doradził najlepszy wariant, np. dla rodziny z dziećmi w towarzystwie dorosłego kuzyna. Nie bez przyczyny Berliński Związek Pasażerów apeluje o uproszczenie taryf i nie zaliczanie wszystkich jadących bez ważnego biletu automatycznie do wyłudzaczy.

Czy zwiększenie liczby kontrolerów albo propozycja berlińskiego posła SPD, Joschki Langenbrinck, by zwiększyć karę do 60 euro, powstrzyma narastającą falę gapowiczów? W całym Związku Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia szacuje się, że ich liczba rocznie może wynosić nawet 52 mln, co daje 140 tys. jeżdżących bez biletu na dzień.

Źródło: Die Welt

Praktyczne wskazówki: w Berlinie jeden zakupiony bilet obowiązuje na wszystkie środki komunikacji miejskiej, S-Bahn, metro, autobusy, tramwaje, pociągi regionalne a nawet linie promowe. Przy zakupie należy zwrócić uwagę w jakiej strefie (A, B lub C) znajduje się nasz punkt docelowy. Automaty do zakupu biletów znajdują się na stacjach kolei, kolejki miejskiej, metra oraz w tramwajach. Poza tymi ostatnimi, mają one pełną obsługę w języku polskim i można w nich płacić również banknotami oraz kartą kredytową. Bilet zakupiony w automacie należy skasować przed wejściem do pojazdu. Wyjątkiem są bilety zakupione w tramwaju, które od razu drukują godzinę ich wydania i symbol przystanku. Więcej informacji na stronie Berlimix.net.


Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.