Facebook Google+ Twitter

„W gąszczu metropolii” – w busoli czasu

Szkice podróżnicze Karla-Markusa Gaußa o żywym uczestnictwie w historii, która nie jest tylko etapem rozwoju cywilizacji, ale istotnym elementem teraźniejszości skłaniają do rozważań na temat prawideł dziejów.

Karl-Markus Gauβ, W gąszczu metropolii, przełożyła Sława Lisiecka, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012 / Fot. okładka książki W interesującej serii SULINA Wydawnictwa Czarne ukazała się kolejna pozycja spełniająca oczekiwania czytelników zaintrygowanych literackimi podróżami przez czasoprzestrzeń. Eseje austriackiego pisarza Karla-Markusa Gaußa zebrane w tomiku W gąszczu metropolii prowadzą do znanych europejskich miast, by wydobyć ich niewidoczne na pierwszy rzut oka oblicza. Wiedeń, Belgrad, Siena, Opole, Bukareszt, Brno, Neapol, Bruksela to miejsca, w których archeolog wyobraźni tropi ślady ich dawnych mieszkańców. Wyimaginowane i rzeczywiste podróże, jakie rejestruje pisarz o dociekliwości detektywa, ożywiają minione zdarzenia, wydobywają z gęstwiny współczesnych rytmów życia duchy przeszłości, przekonuje o ponadczasowości dawnych marzeń, rojeń i zamiarów. Dzięki podążaniu jego szlakiem czytelnik otrzymuje nowy obraz znanych dotąd raczej powierzchownie zakątków Europy.

Układ książki jest prosty, daje się łatwo wyprowadzić ze spisu treści, w którym szczegółowo zaznaczone zostały tropy literackiego i historycznego śledztwa. W autorskim spojrzeniu widać przekonanie o tektonice dziejów. Narracja oparta na skojarzeniach, cytatach, transformacjach mitów układa się w system, wyzwalający myśli o odwiecznych ludzkich ideach i potrzebach. Opowiadanie toczy się gładko, zaciekawia wnikliwością spostrzeżeń, unaocznia odkrywanie ukrytych na pozór znaczeń. Zbiegi okoliczności, przypadki, o jakich napomyka autor, a które naprowadzały go na trop historycznych losów wybranych postaci, stanowią o uroku przedsięwziętych wraz z nim wędrówek.

Z obserwacji wydobytych z niepamięci zdarzeń, z przywoływania zapomnianych losów Gauß buduje jednolity obraz wizji historycznej nakładającej się na współczesność. Sceneria europejskich miast staje się umowną płaszczyzną sceny świata. Przywołani w szkicach bohaterowie, jak na przykład Wenzel Alois Swoboda - lingwistyczny geniusz posługujący się dwunastoma językami, Ivan Cankar – słoweński pisarz idealista, społeczny utopista, buntownik, Angelo Soliman - intelektualista, to postaci, w których los wpisuje się aspiracja ludzka do piękna i dobra. Wszystkie historie się łączą, splatają nawzajem, tworząc spójną diagnozę europejskich snów o potędze.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Ciekawa recenzja !

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.