Facebook Google+ Twitter

W powodzi newsów. Niełatwa rola odbiorcy i twórcy informacji

Brak edukacji medialnej i rozumienia mediów naraża nas na marginalizację i izolację społeczną. Brak takiej wiedzy, stwarza duże zagrożenie dla odbiorcy , który może być manipulowany przez ludzi ze świata mediów.

Coraz większą rolę w naszym życiu odgrywa nauka o mediach, edukacja medialna. Umiejętność twórczego myślenia, dotyczy w takim samym stopniu dzieci i osób dorosłych. Warto zadać sobie pytanie, czy aktywnie poszukuję prawdy o świecie i selektywnie potrafię wybierać informację? Czy krytycznie podchodzę do przekazu i sprawdzam jego prawdziwość w różnych źródłach?

W społeczeństwie informacyjnym istotnym zadaniem szkoły jest przygotowanie dzieci do umiejętności prawidłowego korzystania z mediów, odbierania ich komunikatów oraz posługiwania się nimi. Dostępność i ilość dostarczanych przekazów oraz ilość źródeł ich pochodzenia jest ogromna. Tym ważniejsze więc, by posiąść umiejętność interpretacji i wysuwania wniosków z płynących przekazów.

Prócz szkoleń z edukacji medialnej, rolę nauki o mediach spełniają portale internetowe, publikujące artykuły napisane przez osoby niebędące zawodowymi dziennikarzami. W Polsce pierwszym takim serwisem utworzonym w kwietniu 2006 roku portal przez Thinkmedia był serwis iThink.pl, a miesiąc później w czerwcu 2006 roku wydawnictwo Polskapresse uruchomiło serwis Wiadomości24.pl.

Dziennikarstwo obywatelskie jest rodzajem dziennikarstwa uprawianego przez nieprofesjonalnych dziennikarzy w interesie społecznym. W praktyce odgrywa ono bardzo pożyteczną rolę, gdyż uczy ludzi jak się sprawnie komunikować z otoczeniem. Jak wyrażać się w sposób zrozumiały dla innych.

Coraz większa jest aktywność odbiorców, widzów, słuchaczy, czytelników, którzy już nie tylko biernie oglądają, ale także chcą wyrażać swoją opinie. Nie traktują telewizji, radia i gazet jako jedyne prawdziwe źródło informacji. Sytuacja ta sprzyja powstawaniu blogów i forów w internecie. Gazety na swoich stronach internetowych umożliwiają komentowanie artykułów. Przemiany te idą w dobrym kierunku. Dziennikarze mają świadomość dużego ryzyka wykrycia nierzetelnych informacji.

Jednakże dopiero powstanie dziennikarstwa obywatelskiego umożliwiło tworzenie i publikowanie ludziom zainteresowanym kształtowaniem i odbiorem mediów. Tworząc i dostarczając informację uczymy się logicznego myślenia. Stawiamy tezy, analizujemy materiały, uzasadniamy i staramy się przekonać odbiorę. Widzimy jak powstaje artykuł oraz w jak łatwy sposób do całego społeczeństwa docierają informacje, będące odbiciem naszego widzenia świata. Informacje, które aspirując do odzwierciedlenia rzeczywistości, są jedynie jej subiektywnym odbiciem. Sprawiają, że nawyk czytania to już za mało, trzeba być czytelnikiem i autorem, by móc się odnaleźć w multimedialnym świecie.

Wybrane dla Ciebie:


Tagi:


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.