Facebook Google+ Twitter

,,W sercu kraju’’ – wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Kolejna – tym razem najobszerniejsza – wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, będąca jednocześnie zapowiedzią ekspozycji wystawianej w przyszłej stałej siedzibie instytucji.

Rzeźba Pawła Althamera ,,Burłacy’’ / Fot. Leszek RudzińskiMuzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wystawiło największy w swojej karierze projekt pt. ,,W sercu kraju’’. W niedzielę 17 listopada od godz. 14.00 wraz z przewodnikiem można było poznać historię powstania trzynastu wytypowanych prac – zarówno artystów rodzimych, jak i zagranicznych.

Spotkanie zainicjowała krótka prelekcja na temat burzliwej historii muzeum oraz wyjaśnienie dlaczego instytucja do tej pory nie posiada stałej siedziby.

Następnie przedstawione zostały prace wybranych artystów, począwszy od węgierskiego twórcy Yony Friedmana – obrazującego swoją konstrukcją muzeum bez budynku (bezpośrednie odniesienie do sytuacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej), poprzez Oskara Dawickiego (,,Bałwan cytatów’’ – prześmiewcze odniesienie do rynku sztuki), dwa eksponaty Piotra Uklańskiego (,,Przyjaźń polsko-niemiecka’’ oraz portret Jana Pawła II uformowany z setek brazylijskich żołnierzy).

W dalszej części pokazu uczestnicy mieli okazję zapoznać się z grupą Slavs and Tatars szukająca podobieństw między kulturą i sztuką irańską a polską (,,Matczyne języki, ojczyste gardła’’), poezją wirtualną Ewy Partum (,,Poem by Ewa’’), rzeźbą Pawła Althamera (,,Burłacy’’) odnoszącą się również do sytuacji lokacyjnej muzeum (inspirowaną obrazem rosyjskiego malarza Ilji Repina –,,Burłacy na wodzie’’), przedstawieniem kryzysu całościowej wizji świata, jako stołu prosektoryjnego z rozczłonkowanym ciałem w obrazie ,,Muzeum’’ Andrzeja Wróblewskiego.

Ostatnią część pokazu uświetniły prace obrazujące śmietnik współczesnej cywilizacji amerykańskiego artysty Jimmiego Durhama, kontrowersyjna sztuka Jonathana Horowitza - ,,Krzyż dla dwóch’’ (współdzielenie męki z drugą osobą), jak również sylwetka Teresy Margolles – meksykańskiej artystki, pracującej jednocześnie w prosektorium, przedstawiającą dzieło składające się z nici chirurgicznych wyciągniętych z ludzkich zwłok (,,127 ciał’’ – przemoc w Ameryce Łacińskiej) oraz nawiązanie do łaźni rzymskiej i uprzedmiotowienia kobiety w pracy Sary Lucas pt. ,,Łaźnia’’.

Ostatnim przedstawionym eksponatem był ,,Zegar dziesiętny’’ brytyjskiej artystki Ruth Ewan bezpośrednio odnoszący się do Rewolucji Francuskiej.

Na wystawie zaprezentowanych zostało ok. 150 eksponatów, budujących kilka przecinających się osi tematycznych. Dzieła wystawione w ramach cyklu można oglądać do 6 stycznia 2014r.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.