Facebook Google+ Twitter

W Sopocie nauczyciele szkolili się

Współautorzy: Katarzyna Szczecina

Podczas IV konferencji szkoleniowej z cyklu „Blaski i cienie…” nauczyciele debatowali nad sposobami pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Do jakich doszli wniosków?

Dr Marcin Szulc podczas wykładu na konferencji. / Fot. Darek Szczecina5 marca w Szkole Podstawowej nr 9 w Sopocie odbyła się IV konferencja szkoleniowa dla nauczycieli z cyklu „Blaski i cienie..” poświęcona tym razem pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Uczestniczyło w niej ponad stu nauczycieli szkół i przedszkoli praktycznie z całego województwa pomorskiego. Wykład wprowadzający pt. „Sytuacje wychowawcze we współczesnej szkole – kryzysy i zagrożenia” wygłosił dr Marcin Szulc, adiunkt w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Wykładowca podkreślił, że współczesną rzeczywistość kształtuje akceleracja – a więc praktyczna realizacja haseł: szybko, skutecznie, efektownie – oraz niecierpliwość warunkująca natychmiastowość i brak umiejętności odraczania gratyfikacji. Dzisiaj to mass media, zwłaszcza elektroniczne, stały się głównym instrumentem kształtującym system wartości u młodego pokolenia. Jeżeli do tego dorzucimy wszechpanującą kulturę konsumpcji, roszczeniowość, cynizm, destabilizację rodziny oraz marność wzorów i uznawanie za autorytet tzw. celebrytów będziemy mieli obraz współczesnego świata, w którym musi funkcjonować nauczyciel.

Nie bez znaczenia jest także fakt daleko idących przewartościowań wzorców oraz pomieszanie semantyczne. Dzisiaj młodzi ludzie wśród głównych cech pozytywnych wymieniają: arogancję, agresję i bezczelność. Te cechy w ich mniemaniu pomagają przetrwać we współczesnym świecie i odnieść sukces. Dziś – podkreślał wykładowca – młodzieży żyje się trudniej w świecie nieczytelnych wartości. Na zakończenie wykładu psycholog przypomniał słowa Alberta Einsteina: Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista.

W dalszej części konferencji nauczyciele pracowali w pięciu grupach warsztatowych, w których zajmowali się: skutecznymi metodami komunikacji w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w relacjach pomiędzy uczniem, nauczycielem i rodzicem; sposobami zmiany nieprawidłowego odbioru komunikatów; organizacją efektywnej pracy w klasie z uczniem z zaburzeniami zachowania; pracą z uczniem uzdolnionym oraz wypracowaniem systemowej pomocy dla ucznia o specjalnych potrzebach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.