Zaloguj

Zarejestruj się

Zaloguj przez Facebook

Wiadomości24 > Moje Trzy Grosze > Opinie > W sprawie polityki w szkołach

Dział: Opinie

Ocena: 30pkt

Oceń:

W sprawie polityki w szkołach


W szkole, jak wiadomo, nie tylko uczą, ale także przygotowują do życia. Także politycznego. Ale czy naprawdę przygotowują? Otóż moim zdaniem, jest tak...


I może się mylę, może oczekuję za dużo, ale chciałbym, żeby w tym świecie, który i tak pokazuje nam, jak wszystko jest niesprawiedliwe, znalazło się miejsce, w którym zobaczymy, jak wszystko powinno i może wyglądać. Bo niepotrzebna mi opinia profesora, który powie, że przy głosowaniu trzeba się kierować programem partii, ale to i tak nieważne, bo nie będzie on realizowany.

Ja chcę zobaczyć, że mam wpływ na to, co się dzieje. Chcę się dowiedzieć, co się dzieje, jeśli wpiszę X, co jak Y, a co jak nie napiszę nic. I dlaczego ważne jest, żebym głosował. Bo jest ważne, bo frekwencja wyborcza to czasem karta przetargowa (jak na przykład w wyborach do Europarlamentu). Chcę, żeby ktoś przedstawił mi, jak możemy budować demokrację, a nie mówił mi, że u nas jej nie ma.

Nie oczekuję przy tym apolityczności. Bo to jest niemożliwe - jeśli ktoś wypowiada się o polityce to znaczy, że ma poglądy. Niech je wyrazi, niech dopuści też do głosu innych, mających inne stanowiska. Zróbmy w końcu jakiś dialog. Bo to nikt nie wychowuje klasy politycznej, a potem dziwimy się, że nasi politycy zachowują się jak, niestety, trzeba tak powiedzieć, bydło.

Szkoła nie uczy dyskusji, przedstawiania poglądów, nie daje instrumentów, dzięki którym sami bylibyśmy w stanie coś dobrego zrobić. Jedyne poglądy, jakie mamy okazję zaobserwować w szkole, to luźne uwagi, które czasami rzuci nauczyciel o tym czy o tamtym. Tylko, że nie wiadomo, czy z tych uwag można się śmiać, można je krytykować, można się o nie kłócić.

Nie jest możliwe osiągnięcie ideału, ponieważ nie ma idealnych ludzi. Ale proszę, uczmy się w szkole demokracji, dyskusji i miejmy wpajane poczucie obywatelskiego obowiązku, a nie uczmy się ksenofobii i przekonania o braku wpływu na państwo.

Jeśli któryś z nauczycieli z mojej szkoły przeczyta ten tekst i zechce mnie zabić, to cóż, może zostanę męczennikiem? Ciekawe jak prezentowałaby się moja twarz na koszulkach zamiast Che Guevary?

Zobacz także:

Pozycja autora w rankingach:

Komentarze: 9

Sortuj komentarze:

Michał Górawski 02.04.2010 15:02

Ocena: Ocena pozytywna 51 Ocena negatywna 46

W pełni zgadzam się z autorem. Szkoła nie uczy MYŚLENIA ale KUCIA NA PAMIĘĆ. Nasze pokolenie nie jest przygotowywane do samodzielnego myślenia tak potrzebnego w demokratycznym społeczeństwie, w podstawie programowej nawet wiersze trzeba interpretować w zgodzie z kluczem odpowiedzi :) Skutek jest taki, że gdy panią Szymborską poproszono, by zinterpretowała jej własny wiersz według klucza maturalnego dostała 60%... Większość nauczycieli krzywo patrzy na wolnomyślną młodzież (wiem to z autopsji), choć na szczęście są wyjątki. Brak zaangażowania młodych w życie społeczne jest tego konsekwencją i niestety, nie sądzę by ta sytuacja szybko uległa poprawie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Krzysztof Osiecki 03.03.2010 21:27

Ocena: Ocena pozytywna 65 Ocena negatywna 55

Zgadzam się, że generalizowanie, ogólnie nie jest dobrą metodą. Ale w tym przypadku widzę to trochę inaczej. Bo cytując powyższy komentarz "jednostka nie ma wystarczającej siły przebicia."
Nie mam największego doświadczenia w poznawaniu wielu nauczycieli, ale licząc także tych, którzy nie uczyli mnie bezpośrednio poznałem około 50. Liczba tych, o których mogę powiedzieć same dobre rzeczy jest dość daleka nawet od dwucyfrowej.
Racja, trafiają się "perły". Ale niestety większość, albo jest tak zmęczona życiem (może to wynika z płacy, czy stosunku części uczniów do nauki, nie wiem sam) , albo jest wiązana właśnie przez wspomniany wyżej "program".
Część z nauczycieli nie jest w stanie uczyć, bo nie wyrabiają się z programem nauczania. Przez co wiele zagadnień jest realizowanych szybko i niedbale. Nie zawsze to ich wina, lecz w większości przypadków nie jest dobrze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Magda Wieczorek 03.03.2010 20:31

Ocena: Ocena pozytywna 61 Ocena negatywna 49

Krzysztof bardzo podoba mi się Twój tekst , chociaż nie ze wszystkim się tu zgadzam. Lubię młodych ludzi z wyrazistymi poglądami i skrystalizowanymi oczekiwaniami. Bo właśnie z takimi można dyskutować. Generalizowanie postaw danej grupy społecznej jest błędem i chorobą naszego społeczeństwa.
Rafał , podstawa programowa jest, jak sama nazwa mówi, tylko podstawą.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Stefania Najsarek 03.03.2010 19:18

Ocena: Ocena pozytywna 61 Ocena negatywna 57

Krzysiu, jeśli jesteś wyrazicielem nie tylko własnej opinii, ale i szerokiej reprezentacji
naszej młodzieży, to sygnał pozytywny. Głośniej domagajcie się wiedzy o mechanizmach rządzących zbiorowościami, pożądanych postawach, prawach i obowiązkach obywatelskich.
To nie prawda, że nie możemy wpływać na kształt naszego państwa i podczas wyborów "zaklepywać" przedstawionych reprezentantów.
Właśnie Wy, swoją siłą, mądrością, jesteście w stanie zmienić ten zmurszały, chory układ. Tylko musicie wiedzieć, że jednostka nie ma wystarczającej siły przebicia. Masowy zryw, powinien przynieść oczekiwane zmiany; i nie myślę tu o buncie, ale o masowym zaangażowaniu sie w życie publiczne. Tak mało Was w polityce, w działalności społecznej; a przecież Wy budujecie swoją przyszłość!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 03.03.2010 18:41

Ocena: Ocena pozytywna 52 Ocena negatywna 62

Oczywiście - należy oddzielić tu 2 rzeczy: postawę nauczycieli (ta bywa różna, co pokazuje Autor zapewne opierając się na doświadczeniu, takie teksty bowiem nie powstają w teoretycznej próżni) i uwarunkowania systemowe. Niemniej, za Shakespearem można napisać "Źle się dzieje w państwie duńskim" ;)))))

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 03.03.2010 18:32

Ocena: Ocena pozytywna 64 Ocena negatywna 58

Beato, czytałem ostatnio podstawę programową z języka polskiego dla gimnazjum... Włosy stają dęba na głowie... To co przeczytałem daje podstawy do postawienia tezy, iż szkoła nie daje uczniowi sensownych instrumentów do poruszania się w świecie. Przede wszystkim nie uczy MYŚLENIA. Pamiętam lekcję polskiego w liceum - omawialiśmy wiersz Miłosza. Najpierw nauczycielka kazała mi dokonać jego interpretacji, po czym zjechała ją od góry do dołu, bo nie była ortodoksyjna. To jeden z przykładów... Co będę gadał - przeczytaj rzeczoną podstawę programową.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał Gdak 03.03.2010 18:02

Ocena: Ocena pozytywna 54 Ocena negatywna 59

"Szkoła nie uczy dyskusji, przedstawiania poglądów, nie daje instrumentów, dzięki którym sami bylibyśmy w stanie coś dobrego zrobić."

zgadzam się z Autorem... Nauczyciele podobnie jak księża, politycy, etc to zwierciadło społeczeństwa. Skoro w Polsce mamy generalny problem z tzw. postawą obywatelską, będzie on NIESTETY dotyczył również nauczycieli. Znam na szczęście wyjątki. *****5

Komentarz został ukrytyrozwiń

Małgorzata Najda 27.02.2010 10:48

Ocena: Ocena pozytywna 61 Ocena negatywna 56

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” - w szkole wiedzie prym dydaktyka, a nie kreatywność myślenia. Póki to się nie zmieni, nie można liczyć na lepszy byt w Polsce. 5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jadwiga Kowalczyk 27.02.2010 06:36

Ocena: Ocena pozytywna 52 Ocena negatywna 43

O ile dobrze rozumiem -
Publikatory epatuja sensacjami negatywnymi, tymczasem młody człowiek domaga się elementarnej, powaznej wiedzy na temat polityki, poniewaz chciałby wyjśc ze szkoły ze świadomoscią swoich obywatelskich praw i obowiązków.
Jesli dodać do tego tak zwane wychowanie do zycia w rodzinie, podporzadkowane pojęciom scisle katolickim - mamy kolejna dziurę w wykształceniu młodziezy i przygotowaniu jej do zycia w społeczeństwie.
Stąd np. "olewacka" postawa w czasie wyborów (nie uczestnictwo) i nieprawdopodobne przypadki głupoty seksualnej prezentowane chociazby u p. Drzyzgi.
Daję 5* Autorowi za poruszenie tematu widzianego od wewnątrz.

Komentarz został ukrytyrozwiń

odśwież

Maksymalnie 4000 znaków. (możesz jeszcze wpisać: 4000)

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2012 Wiadomosci24.pl
Realizacja serwisu: Gratka Technologie Sp. z o.o.