Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1211 miejsce

W starym kłębku wełny, czyli warsztat filmowy powolnego umierania

Film "Ostatnia rodzina" reż. Jana P. Matuszyńskiego opowiada o starości i umieraniu... Mord - na wzór "twórczych obrazów" Z.Beksińskiego - filmowego bohatera tej jakże katolickiej rodziny, też tam się znajduje! I znów w polskim kinie

pojawiają się falowce w zimowym pejzarzu lat gierkowej Polski, "tamtej Polski". Ale obojętnie gdzie w tym czasie się znajdujemy: na Wschodzie, lub na Zachodzie "tamtej Europy" - rodzina jest wszędzie ta sama:

Jest pracujący ojciec ( Andrzej Seweryn, jako Zdzisław Beksiński ); jest zdezorientowany (bo chory na autyzm? ) syn (Dawid Ogrodnik, jako Tomasz Beksiński ). Na zewnątrz kłębek rodziny jest twórczy, i wierzący, pełen kołtunów korzonków wełny aż do nieba!... Wewnątrz znajduje się jeszcze trochę Ciepła rodzinnego dla starej matki ojca i babci.

Nikt jeszcze nie myśli o takim "wynalazku technicznym" jak... Dom Starców!
Umiera się, a także zabija - z ręki znajomych.. na wzór światowej sławy skąpanych ludzką krwią (jeszcze nie TV -) obrazów.
Panu domu, tu: Beksińskiemu, nawet na Zachodzie Europy chcą płacić ( w filmie) krocie pieniędzy.

Pani domu ( Aleksandra Konieczna, jako Zofia Beksińska ), za swoje oporządkowania wokół męża i syna nie dostaje nawet złamanego szeląga. Jedyne co dostaje, to przyspieszoną śmierć i... " jak pięknie by było na tamtym świecie, gdyby trumienka była obok trumienki córeczki".

Organizatorzy XV Festivalu Filmowego w Pn. Niemczech, Państwo Słomka, przy aranżacji Konsula RP w Hamburgu bardzo uroczyście zaprezentowali otwarcie Festivalu w Kinie "Metropolis" w Hamburgu, z udziałem Gościa specjalnego aktorki Pani Aleksandry Koniecznej. "-Jestem aktorką!" mówi dumnie przy pełnej widowni, Pani Konieczna, grająca na ekranie rolę zdesperowanej kobiety, matki i żony Beksińskiego.

Malarz Beksiński, wraz z rodziną przeprowadza się z Sanoka do Stolicy, do Warszawy. Jego syn zamieszkuje niedaleko mieszkania rodziców. Obrazy starego Mistrza, niczym krwią ludzką obroczone, zapowiadają nadejście Anioła Apokalipsy; tym bardziej ich autor jest sławny w katolickiej, religijnej Polsce, a także poza granicami kraju. Smierć na obrazach, powodowana samobójczymi skłonnościami syna, powoduje iż malarz często zamienia pędzel na kamerę filmową, ażeby obserwować przede wszystkim własną rodzinę.

W filmie wskutek depresyjnego klimatu między generacjami: "syn - a reszta rodziny"; dochodzi do długiej rozmowy matki z synem, który nie umie brać czynnego udziału w życiu tej rodziny. Ale także główny bohater tego filmu: Beksiński, nie umie przyznać się, wyrazić otwarcie swoje skryte intymne uczucia; wobec matki, żony rodziny; bo tak "nie można" ??

Skrytość uczuć męża, choroba syna ... powodują przyspieszenie śmierci, a przedtem totalne osamotnienie Zosi Beksińskiej. Anioł śmierci zbiera obfite żniwa w tej rodzinie: jak gdyby zeszedł z obrazów starego Mistrza, by urzeczywistnić i spełnić jego "życie twórcze, malarskie".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Tragiczny życiorys artysty a film też ponury.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.