Zaloguj

Zarejestruj się

Zaloguj przez Facebook

Wiadomości24 > Moje Trzy Grosze > Wara wam od mojego patriotyzmu!

Dział: Moje Trzy Grosze

Ocena: 56pkt

Oceń:

Wara wam od mojego patriotyzmu!


Miłość do ojczyzny nie ma partyjnych barw. Kochać ją można łącząc to z sympatią do lewicy, prawicy, centrum albo funkcjonując bez żadnych partyjnych preferencji. I nie życzę sobie, aby ktokolwiek na ich podstawie oceniał mój patriotyzm.

Kampania wyborcza trwa już na dobre. Nigdy nie wierzyłem, że będzie się ona odbywać w białych rękawiczkach, nawet wtedy, kiedy byliśmy tak bardzo pochyleni (czy naprawdę byliśmy tak bardzo?) w żałobie nad trumnami ofiar pod Smoleńskiem.

Trudno zresztą oczekiwać, że politycy zrezygnują z ostrych sporów, bo są one (jeśli nie przekraczają dobrych obyczajów) istotą demokracji. Mnie jednak uderza coś innego: że w tej kampanii, jak w żadnej poprzedniej, niektórzy partyjni działacze występujący w imieniu swoich partii, a często także "niezależni eksperci", tak bardzo zawłaszczają sobie słowo patriotyzm. Nie będę przytaczać nazw partii, ani cytować konkretnych wypowiedzi, bo nie chcę być postrzegany jako zwolennik czy sympatyk jakiejkolwiek partyjnej opcji. Swoją sympatię staram się kierować zawsze w kierunku rozsądku, ale kto słucha, ten wie jakie siły i jacy ludzie kreowani są jako jedyny wzór patriotyzmu. Wystarczy poczytać i posłuchać, by przekonać się, kto wymachuje sloganami, które mają jednoznacznie określić: patrioci, to my! Pozostaje jednak zasadnicza kwestia: jakim prawem? Uważam po prostu, że nikt nie jest upoważniony do wartościowania (pomijam oczywiście takie przypadki, jak zdrada czy ucieczka przed ważnym obywatelskim obowiązkiem) ile jest patriotyzmu w tym czy innym człowieku, bo jestem przekonany, że patriotyzm nie ma partyjnych barw. Można być tak samo dobrym patriotą będąc sympatykiem lewicy, prawicy, centrum albo funkcjonując bez żadnych partyjnych preferencji. I nie życzę sobie, aby ktokolwiek oceniał mój patriotyzm (co staram się odwzajemniać wobec innych). Tak samo, jak nie daję nikomu prawa do oceny uczuć, jakimi darzę rodzinę czy Boga albo zaglądania pod moją kołdrę i jakiegokolwiek grzebania w tym, co intymne i osobiste.

Napisałem i opublikowałem w swoim życiu trochę wierszy, w kilku podjąłem też kwestię patriotyzmu. Pozwolę sobie przytoczyć fragmenty jednego z nich. Z jego wartości literackich sam nie jestem w pełni usatysfakcjonowany, ale dobrze ilustruje moje – mam nadzieję, że nie tylko – przekonania i doświadczenia.

Smakowałem tę ziemię
matczynym mlekiem
i zapachem pieczonego chleba
z pieca za podwórzem
(....) Smakowałem tę ziemię
śladami butów
stawianych na grudniowym śniegu
za trumną ojca
i żniwnym potem na kilkuletnim ciele
Smakowałem tę ziemię
wspomnieniami matki o Dniestrze
oparty o chłodny często piec
z niemieckich kafli
(...) Smakowałem tę ziemię
kazaniem księdza
szkolną lekcją
kłamstwem w mamiącym kolorze idei
(...) To żadne zasługi
Wiem
Nie schylam więc głowy po laury
Nie głoszę że więcej dałem niż wziąłem

Proszę tylko by nikt
nie mówił mi
jak tę ziemię mam kochać

Śledząc to, co dzieje się w naszym kochanym kraju, chcę dzisiaj powiedzieć dobitniej: Jakiejkolwiek jesteście maści, to wara wam, przeczesywacze ludzkich serc i dusz, od mojego patriotyzmu!

Zobacz także:

Stefan Górawski OFFline profil autora

Autor: Stefan Górawski

Napisz do autora

Artykuły (45) Galerie (0) Średnia ocen (4.57)

Wiek: 55 | Miejscowość: Głogów | Kraj: Polska

O mnie: Urodziłem się dość dawno, bo już pół wieku temu. Piszę, od kiedy pamiętam, przez wiele lat także wiersze, opowiadania i felietony. Jeszcze nie uwierzyłem, że jestem artystą, i dlatego właśnie wierzę, że to, co najlepsze, dopiero napiszę.

Ostatnie artykuły autora:

Pozycja autora w rankingach:

Komentarze: 11

Sortuj komentarze:

Anna Koralun 18.05.2010 00:32

Ocena: Ocena pozytywna 61 Ocena negatywna 55

5* Otóż to, miłość do ojczyzny, miłość do rodziny, wiara w Boga są to uczucia prywatne, intymne. Nikt nie ma prawa ich ani oceniać ani stopniować ani w nich grzebać.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Stefan Górawski 18.05.2010 00:13

Ocena: Ocena pozytywna 46 Ocena negatywna 64

Dziękuję wszystkim za sympatyczne wpisy. Szczerze mówiąc też jestem ciekaw czym zasłużyłem na tę jedynkę. Nie odbieram oczywiście prawa do takiej oceny, ale chciałbym poznać zdanie uzasadnienia.
Kilka osobnych słów do Alicji. Po pierwsze dziękuję za cieple słowa o wierszu. A teraz do meritum. Pytasz, co mnie dotknęło. To proste - dotknęło mnie to, że nie życzę sobie, aby ktokolwiek zawłaszczał termin patriotyzm, bo nie czuję się gorszym patriotą od tych, którzy tak głośno o nim wykrzykują.
Masz rację Alicjo w innej kwestii - każde wstąpienie J. Kaczyńskiego jest przez niektórych krytykowane. To oczywiście niedobrze, ale czy znasz choć jeden przykład, kiedy Pan Prezes przez ostatnie dwa lata powiedział coś dobrego o własnych adwersarzach? Odpowiedz sobie sama. Za ewentualny link byłbym bardzo wdzięczny. A więc przyganiała...
Cieszę się z ilości komentarzy, ocen i z faktu, że tak dużo osób przeczytało ten materiał, choć nie znalazł się ani przez moment na pierwszej stronie (w swej nieskromności trochę na liczyłem).
Pozdrawiam wszystkich, którzy zechcieli się przy nim zatrzymać. [kasuj]

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dorota Walkowiak 17.05.2010 00:28

Ocena: Ocena pozytywna 57 Ocena negatywna 57

Bardzo piękny wiersz. Publikuj więcej swoich wierszy. Z przyjemnością poczytam. Oczywiście, że masz rację. Można być patriotą bez podpisywania się pod jakąkolwiek ideologią. Patriotami są też ludzie, którzy całe życie ciężko i uczciwie pracują dla swojego kraju nie udzielając się politycznie, nie sympatyzując nawet z żadną partią. Niemniej jednak, piszę to bez żadnych podtekstów, nie wiem co Cię tak dotknęło. Politycy coś mówić muszą. Co chwilę czytam o jakichś zakazach w tej kampanii wyborczej: nie wolno mówić o katastrofie, o śmierci prezydenta, o śmierci innych osób w tej katastrofie. o ich rodzinach, o Marcie Kaczyńskiej, o chorobie matki prezydenta, teraz o patriotyzmie. Może zacytujesz jakieś konkretne teksty, które Cię uraziły. Wszystko może być odczytane jako zawłaszczanie lub wykorzystywanie. Pan Bartoszewski stwierdził nawet, że jest to wykorzystywanie seksualne: pedofilia (mówienie o Marcie Kaczyńskiej ) i nekrofilia (mówienie o zmarłych w katastrofie). Naprawdę strach odezwać się choćby jednym słowem. Gdyby Jarosław Kaczyński powiedział "a" zaraz podniosłyby się głosy sprzeciwu, że wykorzystuje alfabet, gdyby powiedział "be" zakrzyczano by go, że wykorzystuje barany gdy powie "c" też zaraz też coś zostanie wymyślone. A gdyby powiedział coś o "długich kiełbasach", jak zażartował ostatnio Bronisław Komorowski, to chyba już by nie żył.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jadwiga Kowalczyk 16.05.2010 11:47

Ocena: Ocena pozytywna 52 Ocena negatywna 51

http://zspobiedno.w.interia.pl/patron/ojczyzna.htm

JPII o patriotyźmie: ..."Często, choć nie we wszystkich językach i ideologiach, przeciwstawiany nacjonalizmowi, jako takie przywiązanie do ojczyzny i taka solidarność z własnym narodem, którym nie towarzyszy wrogość do innych narodów i chęć ich poniżenia (cechy nacjonalizmu), zaś duma narodowa nie przekształca się w megalomanię."...

..."Musimy wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy niezdrową formą nacjonalizmu, który uczy pogardy dla innych narodów i kultur, a patriotyzmem, który jest właściwą miłością własnego kraju. Prawdziwy patriotyzm nigdy nie stara się dążyć do dobrobytu własnego narodu kosztem innych. Bowiem ostatecznie dotknęłoby to także jego własnego narodu, wyrządzenie krzywdy dotyka obu stron – i agresora i ofiary. Nacjonalizm, szczególnie w swoich najskrajniejszych formach, jest więc antytezą prawdziwego patriotyzmu”.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Stefania Najsarek 16.05.2010 11:43

Ocena: Ocena pozytywna 47 Ocena negatywna 50

"Miłość do ojczyzny nie ma partyjnych barw."
Głośne deklarowanie patriotyzmu, jest werbalnym narzędziem,
trampoliną z której politycy wykonują skoki po władzę.
*5

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 16.05.2010 10:33

Ocena: Ocena pozytywna 48 Ocena negatywna 42

Ot i cicho biegający zza węgła spoglądający z oczami rozbieganymi, z patosów pełną jamą wszedł i kliknął 1 gwiazdkę. Tam gdzie tekst się sam broni, tam gdzie jasność i trzeźwość wyziera z każdej linijki, odwagi zabrakło, linków nie starczyło. Taka to właśnie dyskusja i mądrość wszechwiedzących z jedynie słuszną racją piejących.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Isabella Degen 16.05.2010 09:17

Ocena: Ocena pozytywna 51 Ocena negatywna 48

Patriotyzm to miłość do ojczyzny w pełnym pojęciu słowa "miłość" a ona może się wyrażać; poezją, muzyką, krajobrazem, smakiem , zapachem....to mowa ojczysta, która jest jak chleb powszedni. Patriotyzm to odczucia sfery duchowej, albo sie tego potrzebuje albo nie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Henryk Kokot 16.05.2010 08:19

Ocena: Ocena pozytywna 64 Ocena negatywna 55

Panie Stefanie. 5*

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jadwiga Kowalczyk 16.05.2010 06:42

Ocena: Ocena pozytywna 51 Ocena negatywna 59

Otóż to! Uzurpowanie na własny użytek pojęcia, które nie ma nic wspólnego z partyjnością i poglądami politycznymi, jest jednym z najgorszych efektów partyjnej (własnie partyjnej) retoryki ostatnich czasów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ireneusz Mosiczuk 16.05.2010 01:31

Ocena: Ocena pozytywna 46 Ocena negatywna 47

Tak, dokładnie tak panie Stefanie. Nic dodać, nic ująć, oczywiście że (5).

Komentarz został ukrytyrozwiń

odśwież

Maksymalnie 4000 znaków. (możesz jeszcze wpisać: 4000)

Reklama

Najpopularniejsze

Reklama
Copyright 2012 Wiadomosci24.pl
Realizacja serwisu: Gratka Technologie Sp. z o.o.