Facebook Google+ Twitter

Warszawa. Otwarto przetarg na dostarczenie wagonów dla metra

Otwarto przetarg na dostarczenie 35 pojazdów sześciowagonowych metra. Zgłosiły się cztery firmy. Najtańszą ofertę zaproponowali Hiszpanie.

 / Fot. Mariusz Michalak W przetargu wystartowały cztery firmy. Francuski Alstom Konstal nie spełnił jednak wszystkich warunków.

Najtańszą ofertę przedstawiła Skoda&Wagonmasz - 1 mld 108 mln zł. Hiszpański CAF zaproponował kwotę 1 mld 198 mln zł, a Siemens&Newag 1 mld 304 mln. W propozycji Rosjan
nie został jednak uwzględniony podatek VAT. Biorąc pod uwagę ceny netto najniższa jest więc oferta hiszpańska. Zwycięzce przetargu poznamy za około miesiąc.

Jak na razie jest to największy zakup taboru w warszawskim metrze. Gdy wagony zostaną dostarczone powiększy się on ponad dwukrotnie. W chwili obecnej metro posiada 40 pociągów czyli 240 wagonów podziemnej kolejki. W 1995 roku kupiono 10 sztuk, w latach 1994-1997 50 sztuk, między 2000 a 2005 108 sztuk, w 2006 i 2007 30 sztuk, a w okresie 2008-2009 42 sztuki.

Nowe pojazdy cechuje wysokie bezpieczeństwo, niezawodność, komfort pasażerów oraz ekonomiczne warunki eksploatacji. Mają umożliwiać przejście pomiędzy wagonami bez konieczności wychodzenia z pociągu. Pomieścić mogą ponad 1400 osób (w tym 320 miejsc siedzących). Zostaną odpowiednio przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdą się w nich specjalne miejsca dla osób na wózkach oraz zamontowane zostaną przyciski do bezpośredniego kontaktu z maszynistą. Rozwiązany ma zostać też problem zbyt dużego odstępu między krawędzią peronu a progiem drzwi wagonu.

 / Fot. Mariusz Michalak
Głównym kryterium wyboru oferty będzie oczywiście cena. Oprócz ceny będzie brane pod uwagę także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu czy możliwość wydłużenia gwarancji.

Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest na IV kwartał 2012 r., a ostatnia dostawa rok później. Około 20 składów prawdopodobnie będzie obsługiwać odcinek centralny II linii, a pozostałe zostaną skierowane na I linię w związku z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania.

Przetarg finansowany jest ze środków własnych Metra Warszawskiego na podstawie zabezpieczenia uzyskanego dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej- pociągami metra w latach 2009-2027. Metro Warszawskie wraz z miastem stołecznym Warszawa stara się o pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej na zakup składów, które mają być wykorzystywane na II linii podziemnej kolejki.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (12):

Sortuj komentarze:

5* Tematyka artykułu interesująca. Jako osoba kochająca podróżowanie środkami komunikacji miejskiej sprawdzę wysokie bezpieczeństwo, niezawodność, komfort pasażerów oraz ekonomiczne warunki eksploatacji. I te przejścia między wagonami także wypróbuję.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Mariuszu, obym się mylił, niestety treść ma drugorzędne znaczenie. Istotą oceny jest autor i temat. To co jest wewnątrz już mało klikacza interesuje. Przepraszam, nie uogólniam, odnoszę się tylko do jedynkowych klikaczy nie zamieszczających komentarza pod ocenianym materiałem. Dotyczy to bowiem wszystkich zamieszczanych tutaj materiałów.

Komentarz został ukrytyrozwiń

@ Ewo, pewnie proszę bardzo, jeśli to ma pomóc ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

@ Ewo pewnie tak :) Bardziej niż gwiazdki liczy się dla mnie rzetelna opinia.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mariusz, ja sobie ten Twój komentarz (1) skopiuję i zastosuję u siebie. Mogę?:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dokładnie Panie Ireneuszu. Naprawdę jestem otwarty na konstruktywną i uzasadnioną krytykę. Czasami zastanawiam się co tak naprawdę jest oceniane: rzetelność i konstrukcja tekstu, poglądy zawarte w tekście czy stosunek do autora. Myślę, że ten problem nie dotyczy tylko mnie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mariusz, to pewnie Ci minusują ( w tym wypadku) co nie zostali wybrani w przetargu:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Skąd ja to znam. Identyczna ciekawość mnie trawi panie Mariuszu. Ale do tego potrzebna jest odwaga i słowo uzasadnienia. Niestety, to jest już wyzwanie przerastające możliwości klikacza.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Po prostu chodzi mi o uzasadnienie. Jestem tutaj po to, aby się czegoś nauczyć i doskonalić swój warsztat, dlatego ważne są dla mnie opinie innych. Najtrudniej zauważyć swoje błędy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Mariusz, ma nadzieję, że Gall/a Anonim pokaże twarz. Nie odważy się...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.