Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3173 miejsce

Warszawskie metro na Pradze budowano już 58 lat temu

Tylko nieliczni pamiętają, że metro po prawej stronie Wisły już raz budowano, a m.in. pod CH "Warszawa Wileńska" znajdują się zasypane i zalane wodą tunele metra z lat 50. XX wieku.

 / Fot. screenWarszawski Targówek, ulice: Księcia Ziemowita, Mieszka I, Naczelnikowska, Radzymińska, Targowa, al. Solidarności… To miedzy innymi wzdłuż nich i pod nimi ciągnie się tunel metra o długości niespełna 1,5 km. Jego historia zaczęła się w grudniu 1950 roku, gdy rząd zadecydował o budowie metra głębokiego w Warszawie. Głębokiego, czyli usytuowanego 35-40 metrów pod powierzchnią gruntu. W ciągu 5 lat zakładano budowę 11 km tuneli i 10 stacji metra zarówno po lewej, jak i prawej stronie Wisły.

Pomysł na metro w Warszawie nowym nie był. Projekty jego budowy pojawiły się już w latach 20. XX wieku, a potem tuż przed wojną. Jednak decyzja powojennego rządu nie wynikała z chęci kontynuacji tradycji przedwojennej, ale z powodów politycznych. Z tym też wiązała się decyzja budowy metra głębokiego, droższego o ok. 3-5 razy od metra odkrywkowego, ale przydatnego do ewentualnych celów militarnych, bo usytuowanego pod korytem Wisły. - Trwała zimna wojna, coś trzeba było dać ludziom, więc uznano, że zbuduje się metro, a przy okazji zapewni bezpieczny transport pod Wisłą - wspomina inż. Jerzy Twardo, ówczesny budowniczy metra. - Byliśmy jako kraj w fatalnym stanie ekonomicznym, nie było mieszkań, a rząd wymyślił budowę metra i to głębokiego. Nie mieliśmy fachowców, kadra została wyniszczona w czasie wojny, tworzyliśmy więc zręby nowej. Kiedy nauczyliśmy się jak budować, to po dwóch latach zapadła decyzja o przerwaniu prac - z goryczą stwierdza Jerzy Twardo.



Pierwotnie plan zakładał budowę 7,5 km linii łączącej pl. Wilsona (d. pl. Komuny Paryskiej) z pl. Unii Lubelskiej i odgałęzienie od ul. Próżnej do Dworca Wileńskiego. Były to dwie najważniejsze linie komunikacyjne stolicy. Następnie planowano budowę linii wschód - zachód Ochota - Praga i Wola - Grochów. Ostatecznie jednak, również z powodów politycznych zaczęto od budowy metra na linii wschód-zachód. Jego konstrukcja miała umożliwiać także przejazd normalnych wagonów kolejowych dla ewentualnych transportów wojskowych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (86):

Sortuj komentarze:

pierwsi będą ostatnimi ;p

Komentarz został ukrytyrozwiń

pierwszy: link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Się zgłaszam. :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Rafał... Ja chyba nie rozumiem... Jaki niesmak? Nie stawialiśmy żadnych ograniczeń, dla wszystkich wstęp wolny! Wszyscy, którzy odpowiedzieli na mój tekst są mile widziani. Oczywiście, mam nadzieję, że relacje po plenerze się pojawią... Może to będzie 35. relacja "starego" Autora W24, a może pierwsza "nowego". :-) A jak poznać? Ja nawet nie wiem Rafał, czy ja Ciebie poznam! ;-) W razie czegoś, to machaj, krzycz i mów, że to Ty! :-) :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

moje małe przemyślenie - większość osób ma marny dorobek a czasem nie ma go wcale na W24 i tak myślę, że zalogowali się tylko po to aby się zapisać na zdjecia. Wiem, że tak można, że akcja przyciągnęła nowych użytkowników ale jednak zostaje pewien niesmak. Można wiedzieć ile osób z tych sześćdziesięciu kilku zarejestrowało się w ciągu ostatnich dwóch tygodni? I jak mam ich poznać jak nie wiem jak wyglądają...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Kamilu, komentarz jest. Nawet dwukrotny :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

nie wiem dlaczego nie ma mojego komenta... chciałem pojawić się z 3 osobami.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Akcja o zwiedzaniu metra, dobrze widoczna jest w metrze :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

wybieramy się w 3 osoby

Komentarz został ukrytyrozwiń

Naturalnie! :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.