Facebook Google+ Twitter

Wiadomo którędy można poprowadzić Via Baltica przez Podlaskie

Po dwóch latach prac eksperci z międzynarodowej firmy konsultingowej Scott Wilson Kirkpatrick & Co Ltd, którzy opracowują na zlecenie GDDKiA strategię rozwoju trasy, przedstawili cztery alternatywne propozycje jej wytyczenia.

Wybrane przebiegi na tle obszarów chronionych północno-wschodniej Polski. / Fot. Piotr GrykoZakończony został etap przygotowania proponowanych przebiegów. Analizie poddano 40 potencjalnych tras wyznaczonych w pasie o szerokości 100 km na odcinku Warszawa - Budzisko. Poszczególne warianty przebiegu I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Budzisko – Warszawa zostały dokładnie przejrzane. W opracowaniu zastosowano cztery kryteria: ruchowo-sieciowe, ekonomiczne, ekologiczne i społeczne. Celem analizy wielokryterialnej było sprawdzenie, który z wariantów spełnia najwięcej wymogów.

Na podstawie przebiegów tras, warunków środowiskowych, ilości mieszkańców, których przebieg dotyczy, kosztów niezbędnych do zrealizowania inwestycji i jej późniejszej obsługi przyznawano punkty (maksymalnie 10). Wyróżniono te warianty, które uzyskały najlepsze wyniki w każdym z kryteriów. Wyniki przedstawiono w tabeli poniżej (pominięto warianty, które wg ocen skrajnych nie znalazły się w pierwszej piątce i nie uzyskały ponad 7,5 punktu). Widać wyraźnie, że warianty 42, 42a i 43 kwalifikują się w większości kategorii.

Zbiorcze dane przedstawiające wyniki najlepszych przebiegów. Dodany przebieg w wariancie nr 1. / Fot. Piotr Gryko

Wariant 42: Budzisko - Suwałki - Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn - Stawiski – Łomża - Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa


Wariant mieści się w pierwszej piątce wariantów najlepszych pod względem ruchowo-sieciowym. Nie jest on kontrowersyjny z punktu widzenia ocen środowiskowych; zajmuje piąte miejsce. W ocenie społecznej również wypadł dobrze, jest na trzeciej pozycji. Pod względem ekonomicznym wariant uplasował się na drugim miejscu. Jest on najbardziej zrównoważonym wariantem z punktu widzenia wszystkich kryteriów oceny.

Wariant 43: Budzisko - Suwałki - Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn - Stawiski – Łomża - Miastkowo - Ostrołęka - Różan - Pułtusk - Serock - Jabłonna – Warszawa

Wariant ten jest najbardziej efektywny ekonomicznie. Nie jest on kontrowersyjny z punktu widzenia ocen środowiskowych; zajmuje trzecie miejsce, po wariantach 4b i 4c, które to warianty są trudne do zaakceptowania z punktu widzenia ruchowo-sieciowego. W ocenie społecznej wariant zajął drugą pozycję. Najgorzej wypadł w ocenie ruchowo-sieciowej, zajął dopiero 15 miejsce.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

...i właśnie zauważyłem, że tą też trzeba zmienić - ale boję się już wchodzić w tryb edycji... :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Artykuł archiwalny.

Zmieniłem tylko pierwszą grafikę bo był drobny błąd.

Komentarz został ukrytyrozwiń

J.w. :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo rzetelnie!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.