Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadomo którędy można poprowadzić Via Baltica przez Podlaskie

Piotr Gryko
Piotr Gryko
Zbiorcze dane przedstawiające wyniki najlepszych przebiegów. Dodany przebieg w wariancie nr 1.
Zbiorcze dane przedstawiające wyniki najlepszych przebiegów. Dodany przebieg w wariancie nr 1. Piotr Gryko
Po dwóch latach prac eksperci z międzynarodowej firmy konsultingowej Scott Wilson Kirkpatrick & Co Ltd, którzy opracowują na zlecenie GDDKiA strategię rozwoju trasy, przedstawili cztery alternatywne propozycje jej wytyczenia.

Zakończony został etap przygotowania proponowanych przebiegów. Analizie poddano 40 potencjalnych tras wyznaczonych w pasie o szerokości 100 km na odcinku Warszawa - Budzisko. Poszczególne warianty przebiegu I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego Budzisko – Warszawa zostały dokładnie przejrzane. W opracowaniu zastosowano cztery kryteria: ruchowo-sieciowe, ekonomiczne, ekologiczne i społeczne. Celem analizy wielokryterialnej było sprawdzenie, który z wariantów spełnia najwięcej wymogów.

Na podstawie przebiegów tras, warunków środowiskowych, ilości mieszkańców, których przebieg dotyczy, kosztów niezbędnych do zrealizowania inwestycji i jej późniejszej obsługi przyznawano punkty (maksymalnie 10). Wyróżniono te warianty, które uzyskały najlepsze wyniki w każdym z kryteriów. Wyniki przedstawiono w tabeli poniżej (pominięto warianty, które wg ocen skrajnych nie znalazły się w pierwszej piątce i nie uzyskały ponad 7,5 punktu). Widać wyraźnie, że warianty 42, 42a i 43 kwalifikują się w większości kategorii.

Wariant 42: Budzisko - Suwałki - Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn - Stawiski – Łomża - Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa

Wariant mieści się w pierwszej piątce wariantów najlepszych pod względem ruchowo-sieciowym. Nie jest on kontrowersyjny z punktu widzenia ocen środowiskowych; zajmuje piąte miejsce. W ocenie społecznej również wypadł dobrze, jest na trzeciej pozycji. Pod względem ekonomicznym wariant uplasował się na drugim miejscu. Jest on najbardziej zrównoważonym wariantem z punktu widzenia wszystkich kryteriów oceny.

Wariant 43: Budzisko - Suwałki - Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn - Stawiski – Łomża - Miastkowo - Ostrołęka - Różan - Pułtusk - Serock - Jabłonna – Warszawa

Wariant ten jest najbardziej efektywny ekonomicznie. Nie jest on kontrowersyjny z punktu widzenia ocen środowiskowych; zajmuje trzecie miejsce, po wariantach 4b i 4c, które to warianty są trudne do zaakceptowania z punktu widzenia ruchowo-sieciowego. W ocenie społecznej wariant zajął drugą pozycję. Najgorzej wypadł w ocenie ruchowo-sieciowej, zajął dopiero 15 miejsce.

Wariant 42a: Budzisko - Suwałki - Raczki – Cimochy – Kalinowo – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – Szczuczyn - Stawiski – Łomża - Miastkowo - Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka – Wyszków – Warszawa

Wariant mieści się w pierwszej szóstce wariantów najlepszych pod względem ruchowo-sieciowym. Nie jest on kontrowersyjny z punktu widzenia ocen środowiskowych, zajmuje szóste miejsce. Biorąc pod uwagę kryterium społeczne, wariant zajął piąte miejsce. To samo miejsce otrzymał z punktu widzenia ocen ekonomicznych.

Wariant 1

Ponieważ wariant pierwszy jest, jako jedyny, zgodny z ustaleniami międzynarodowymi (korytarz TEN) oraz z ustaleniami rządowymi został on włączony do dalszych analiz. Jest on zgodny z przebiegiem drogi S8 wg lokalizacji określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przebiegu autostrad i dróg ekspresowych (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2007 r.). Rozpatrywanie tego wariantu jest także uzasadnione faktem, że jest on zgodny z przebiegiem korytarza transportowego nr 1 zdefiniowanego jako Budzisko-Białystok-Warszawa i w takiej postaci pojawia się we wszystkich dokumentach międzynarodowych, w tym w traktacie akcesyjnym do Unii Europejskiej. Należy dodać, że w ocenie wielokryterialnej przebieg ten uzyskiwał noty poniżej 25 proc.

Specjaliści z firmy konsultingowej przeprowadzili analizy zmian ruchu w przyszłości i jego obsłużenia w zależności od wybudowanego przebiegu. Analiza wykazała, że niezależnie od wyboru przebiegu do 2020 roku powinny powstać dwupasmowe obwodnice Ostrołęki i Łomży oraz dwupasmowe trasy z Warszawy do Serocka, z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i z Jeżewa Starego do Białegostoku.

W chwili obecnej trwają konsultacje społeczne. W gminach, na których terenie znajdują się planowane przebiegi wyłożone zostały dokumenty z przeprowadzonych analiz i zaplanowane zostały spotkania.

Harmonogram konsultacji

Dokumentacja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto