Facebook Google+ Twitter

Wielkie inwestycje w PKP S.A.

Imponujące plany inwestycyjne w infrastrukturę i ogromne przepływy na sprzedaży spółek to szansa na rozwój polskiej kolei, którą zarządza prezes Grupy PKP Jakub Karnowski i jego team finansistów.

PKP Cargo / Fot. archiwum OKIPDo 2020 roku Grupa PKP ma zainwestować 58,6 mld zł. Będzie to najważniejszy cywilizacyjny projekt w Polsce. Daje to ogromne nadzieje na długo wyczekiwaną poprawę stanu kolei w Polsce.

Prezes PKP Jakub Karnowski zapowiedział wydanie 9 mld zł na inwestycje w 2014 roku. Kwotę tę skorygował wiceminister Zbigniew Klepacki, który określił, że wydanie 7,3 mld zł będzie sukcesem, ale i tak kwota jest imponująca.

Faktem jest, że dziś PKP SA to przede wszystkim gigantyczne przepływy pieniężne kierowane na inwestycje w infrastrukturę i tabor. Gdy 2 lata temu prezesem grupy PKP został finansista Jakub Karnowski nie spodziewano się, że dokona wiele w kolei. Przez ten okres kompletował swój zespół złożony również głównie z finansistów, choćby na początku lutego, kiedy to prezesem PKP Cargo został finansista Adam Purwin. Z nową drużyną Karnowski od początku swojego szefowania w PKP SA zajął się uratowaniem już realizowanych inwestycji z unijnych funduszy. Przede wszystkim jednak przygotowywał firmę do wydania 58,6 mld zł do 2020 roku. Podwyższenie kwoty rocznych inwestycji z 3,6 mld zł w 2011 roku do 7,3 mld planowanych na 2014 rok to sukces. Jednocześnie metamorfozę zaczęła przechodzić kultura organizacyjna spółki. Firma stała się bardziej korporacyjna i kładąca większy nacisk na controlling.

Największym wydarzeniem zeszłego roku w PKP SA było wprowadzenie na giełdę PKP Cargo. Dla grupy był to wpływ środków w wysokości 1,42 mld zł. Grupa nadal jest w posiadaniu 51% PKP Cargo o wartości 2 mld zł. Wcześniej pod kierownictwem Karnowskiego zainkasowała 215 mln zł na sprzedaży Polskich Kolei Linowych. W 2014 roku do sprzedaży mogą zostać przygotowane Telekomunikacja Kolejowa, PKP Energetyka i PKP Informatyka o łącznej wartości ponad 1 mld zł. Do największych problemów PKP SA należy przynoszące straty PKP Intercity. Według Jakuba Karnowskiego sytuacja będzie wyglądała inaczej po wprowadzeniu w 2015 roku Pendolino. Jednak ewentualne zyski mogą przewyższać koszty finansowania szybkiej kolei.

Grupa PKP SA jest również gigantem jeśli chodzi o nieruchomości. Posiada 100 tys. ha gruntów i około 100 tys. mkw. nieruchomości, z czego 1,8 tys. to budynki nieczynnych dworców. W 2013 roku sprzedano nieruchomości za 203 mln zł, a nowe zarządy przymierzają się do kolejnych sprzedaży. Jakub Karnowski ma duże nadzieje związane z inwestycjami wspólnie z deweloperami. Ten rok ma nieść za sobą rozpoczęcie modernizacjami dworców w Warszawie - Zachodniego i Gdańskiego, które szacuje się na 1,1 mld zł.

Przedstawiciele sektora bankowego, którzy zajęli się zarządzaniem w grupie PKP okazali się specjalistami do zadań specjalnych. Nieposiadający doświadczenia w kolei podejmujący wyzwanie byli prezesi banków, którzy raczej szukali wyzwań, bo z pewnością w administracji państwowej zarabiają mniej niż oferuje dobrze prosperujący sektor finansowy, odważnie czynią potężne kroki w rozwoju polskiej kolei. A bez wątpienia inwestycje są potrzebne. Zmiany idą ku dobremu.

Anna Figiel

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.