Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2406 miejsce

Wiesław Wiatrak ikona polskiej motoryzacji w bytomskiej GMiT

W czwartek 26. marca, gościem Galerii Motoryzacji i Techniki Bytomskiego Ośrodka Edukacji był Wiesław Wiatrak, legenda polskich konstrukcji motoryzacyjnych. Twórca m.in. niewdrożonego do produkcji seryjnej małolitrażowego auta Beskid 106.

Wiesław Wiatrak był pełen zachwytu dla tak zgromadzonej kolekcji pojazdów w Bytomiu. / Fot. Piotr A. JeleńInżynier Wiesław Wiatrak do Bytomia przyjechał na zaproszenie Galerii Motoryzacji i Techniki Bytomskiego Ośrodka Edukacji, Bytomskiego Klub Pojazdów Zabytkowych oraz Zespół Szkół Mechaniczno-Elektronicznych.
To właśnie w bytomskim Zespole Szkół Mechaniczno- Elektronicznych, spotkanie z konstruktorem Wiatrakiem zainaugurowało cykl wykładów poświęconych motoryzacyjnym legendom PRL-u.

Ale myliłby się ten, kto osobę Wiesława Wiatraka kojarzy tylko z Beskidem 106 koncepcyjnym, małolitrażowym samochodem osobowym, opracowanym na początku lat osiemdziesiątych minionego wieku pod jego kierownictwem wraz z zespołem projektantów Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej.
Projektantem linii nadwozia był Krzysztof Meissner z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Jak wspomina mgr inż. Wiesław Wiatrak: "Motorem do podjęcia prac konstrukcyjnych nad nowym samochodem dla FabrykiBeskid FSM 106 z Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie podczas ubiegłorocznej "Parady pojazdów zabytkowych w Bytomiu". Czyż nie przypomina wdrożonego do produkcji seryjnej w latach dziewięćdziesiątych ub. wieku francuskiego Twingo? / Fot. Piotr A. Jeleń Samochodów Małolitrażowych była decyzja Rady Naukowo-Technicznej kierowanej przez prof. Jana Wajanda. Zatwierdziła ona w styczniu 1981 roku projekt pod moim kierownictwem, samochodu aerodynamicznego, jednobryłowego, czteroosobowego mogącego bazować na liniach produkcyjnych FSM-u".
– Nadzwyczaj dobrze układała się współpraca konstruktorów z modelarzami, pracownikami prototypowni, wywołując zaciekawienie projektem i bardzo fachowym podejściem do realizacji prototypowego egzemplarza. Co ciekawe, próby w tunelu aerodynamicznym przeprowadzone w Instytucie Lotniczym w Warszawie wykazały bardzo mały opór czołowy pojazdu wynoszący Cx=0,29. Natomiast pierwsza jazda testowa na drodze publicznej odbyła się 11 lipca 1983 roku na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn – dodaje Wiesław Wiatrak.

Nie obyło się bez zainteresowania swoimi konstrukcjami... / Fot. Piotr A. JeleńJak wspomniałem na wstępie Beskid 106, to nie jedyny pomysł konstruktorski inżyniera Wiatraka.
W połowie lat 60-tych minionego stulecia w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie opracował dwa silniki Wiatr w dwu wersjach: W-1 o pojemności 125 ccm i W-2 o pojemności 175 ccm. W silnikach z czterostopniową skrzynią biegów zastosowano nowatorskie kartery silnika, a cylinder z lekkiego stopu miał żeliwną, zalewaną tuleję. W-2 odznaczał się stosunkowo wysoką mocą - 13,5 KM przy niskim stopniu sprężania - 7,6. Znany z zastosowania w motocyklach SHL M17 Gazela.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.