Facebook Google+ Twitter

Witamina C dobra na jesienne przeziębiania

Głównym źródłem witaminy C są warzywa i owoce, dlatego też musimy spożywać te produkty, bo witamina C jest bardzo ważna w zdrowym żywieniu człowieka. Szczególnie w okresie zachorowań na grypę, warto jeść produkty zawierające tę witaminę.

Głównym źródłem witaminy C są świeże oraz właściwie przetworzone owoce i warzywa. W świecie zwierzęcym tej witaminy znajduje się bardzo mało. Wyjątek stanowią nadnercza, grasica, przysadka mózgowa, ciałko żółte, ciałko rzęskowe, ciecze śródoczne, tęczówka i soczewka oka. Mleko krowie zawiera jej około 2 mg proc.

Wśród źródeł witaminy C na pierwszym miejscu znajdują się warzywa kapustne i owoce jagodowe (czarne porzeczki zawierają około 180 mg w 100 g), na drugim ziemniaki (14 mg witaminy w 100 g zależnie od pory roku), na trzecim żółte i zielone warzywa i owoce, na czwartym pozostała grupa warzyw i owoców (truskawki, maliny, owoce cytrusowe i południowe). Pozostałe produkty: masło, mleko krowie, mięso, produkty zbożowe zawierają niewielkie ilości witaminy C.

Uwzględniając krajowe racje pokarmowe głównym źródłem witaminy C są ziemniaki 37 proc., następnie owoce 31 proc. i warzywa około 28 proc. ogólnej zawartości tej witaminy w racji pokarmowej. Najwięcej witaminy C stwierdzono w liściach pietruszki, tzw. natce i w czerwonej papryce. Bardzo ubogim źródłem tej witaminy jest między innymi marchew i cebula.

Należy pamiętać, że w czasie przechowywania w okresie zimy ziemniaki i warzywa tracą znaczną część witaminy C.

Zawartość witaminy C w 100 g części jadalnych wybranych produktów
Nazwa produktu Witamina C (w mg)
Źródła bogate:
Porzeczka czarna 183
Papryka czerwona 144
Brukselka 94
Papryka zielona 91
Kalafior 69
Szpinak 68
Truskawki 66
Poziomki 60
Kiwi 59
Cytryny 50
Pomarańcze 49
Porzeczka czerwona 46
Podstawowe źródła w naszym pożywieniu:
Kapusta czerwona 54
Kapusta biała 48
Pomidory 23
Kapusta kwaszona 16
Ziemniaki wczesne 16
Ziemniaki późne 11
Źródła ubogie:
Jabłka 9
Ogórki 8
Cebula 6
Gruszki 5
Śliwki 5

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

  • Autor usunął profil
  • 30.06.2010 15:12

Jak dowiedli naukowcy, nadmiar witaminy C powoduje polepszenie samopoczucia.
Bardzo ważne źródło tejże witaminy zostało pominięte - miód. "Boski nektar" ma go bardzo dużo - 22 mg na 100 g. Wystarczy kilka łyżek, a humor nam dopisuje.

W artykule nie podoba mi się brak naukowej i częściej używanej nazwy witaminy C - kwasu askorbinowego. Mam wrażenie, że autorka ściągnęła artykuł ze słabego bryka. To tak jak czytać wikipedię i nie weryfikować. Tam są często takie bzdury, że szkoda gadać np. wszystkie minerały wrzuca się do mikroelementów. By pisać artykuły do działu nauka czy zdrowie trzeba mieć sporą wiedzę, ale także umiejętność weryfikowania informacji z wielu źródeł. Boli mnie też brak miodu w artykule. Daję tylko 1 gwiazdkę.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Herbata z cytryną, konfitura z pigwowca.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Sama prawda. Od dawna zajadam się (w sensie pozytywnym) kapustą pekińską i różnymi dodatkami do tego. Sporo ruchu też sobie dawkuję - głównie szybkie spacery i jazda rowerem. Nie mam problemu z przeziębieniami.
www.bicycl.yoyo.pl
Pozdrawiam

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.