Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4317 miejsce

Witaminy i ich zastosowanie w kosmetyce

Witaminy, substancje organiczne katalizujące rozmaite przemiany metaboliczne w żywych organizmach, zbliżone w swych właściwościach do enzymów i do hormonów.

Witaminy dzielą się na dwie grupy w zależności od rozpuszczalności w wodzie

Brak lub niedostatek witamin w ustroju powoduje powstanie stanów chorobowych, zwanych awitaminozami albo hipowitaminozami. Nazwy witamina użył po raz pierwszy polski biochemik K. Funk (1912) na oznaczenie substancji wyodrębnionej z łusek ryżowych (witamina B1).

Witamina A

Witamina A, akseroftol, alkohol diterpenowy, substancja oleista, rozpuszczalna w tłuszczach, nazywana nieraz witaminą młodości. W pokarmie znajduje się jej substrat, prowitamina A czyli karoten, przekształcany w organizmie w aktywną witaminę. Witamina A stosowana jest w postaci kremów odżywczych i regenerujących, mleczek, toników, maseczek, żelów.
Rola:
- jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i rozwoju nabłonka;
- podwyższa odporność błon śluzowych (np. na zakażenia);
- odgrywa ważną rolę w adaptowaniu wzroku do widzenia przy słabym oświetleniu;
- należy również stosować na skutek nadmiernej suchości skóry, zaburzeń rogowacenia oraz chorób włosów i paznokci związanych z ich nieprawidłowym i zwolnionym wzrostem;
- wygładza zmarszczki, przywraca skórze elastyczność i rozjaśnia przebarwienia;
Niedobór lub nadmiar witaminy A powoduje:
- nadmierne i nieprawidłowe rogowacenie naskórka, wyraźnie widoczne w okolicy mieszków włosowych;
- zanikanie gruczołów łojowych i potowych, wobec czego skóra staje się sucha i szorstka;
- niedowidzeniem o zmierzchu (tzw. kurza ślepota), pieczeniem spojówek oczu na skutek ich wysychania i rogowacenia, a w cięższych stanach rozmiękaniem rogówki i jej owrzodzeniami;
- wypadaniem włosów;
- uszkodzenia wątroby, bóle głowy, osłabienie, biegunki, zaburzenia miesiączkowania, wysypkę, bóle kostno-stawowe;
Źródło witaminy A:
- roślinne: marchew, jarmuż, pomidory, papryka, morele, pomarańcze, dynia;
- zwierzęce: żółtko jaj, tran rybi, wątroba, mleko masło, ser;
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę A wynosi ok. 1-2,5 mg.

Witamina B1

Witamina B1, tiamina, aneuryna, substancja rozpuszczalna w wodzie. Bierze udział w przemianie węglowodanów i tłuszczów w ustroju. Rozkłada się pod wpływem wysokiej temperatury i enzymów utleniających. Jest także syntetyzowana w przewodzie pokarmowym człowieka przez bakterie.
Rola:
- regulacja gospodarki węglowodanowej, wodnej i białkowej;
- stosowanie witaminy w dużych dawkach jako lek przeciwko zapaleniu nerwów;
Niedobór witaminy B1 może wystąpić w przebiegu długotrwałych chorób: biegunek, chorób gorączkowych, chorób wątroby, przy nadczynności gruczołu tarczowego, w alkoholizmie lub też przy jednostronnym odżywianiu.
Niedobór witaminy B1 powoduje:
- powstawanie zapaleń i innych nieprawidłowości skórnych;
- powoduje nadmierną produkcję łoju;
- zapalenie nerwów;
- powstają stany zapalne w kącikach ust oraz wargach;
- chorobę beri-beri (cechuje się ona głównie dolegliwościami neurastenicznymi, zaburzeniami czucia, osłabieniem mięśni kończyn dolnych, uogólnionymi obrzękami i przesiękami do jam ciała);
Źródło witaminy B1:
- roślinne: ziarna zbóż, orzechy, żółtko jaj, nasiona roślin strączkowych;
- zwierzęce: mięso wieprzowe, wątroba, produkty mleczne;
Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1 wynosi ok. 2 mg.

Witamina B2

Witamina B2, ryboflawina, laktoflawina, owoflawina, witamina z grupy B, rozpuszczalna w wodzie, żółty barwnik występujący zarówno u roślin, jak i u zwierząt.
W organizmie człowieka wchodzi w skład mononukleotydu flawinowego (FMN) i dinukleotydu flawino-adeninowego (FAD) - koenzymów wchodzących w skład enzymów. Witamina nie rozkłada się w czasie gotowania, traci aktywność pod wpływem światła.
Rola:
- odgrywa ważną rolę w biochemicznych przemianach w siatkówce oka;
- bierze udział w przemianie glukozy i aminokwasów w procesach utleniania komórkowego;
- wpływa na prawidłową funkcję i wygląd skóry;
- stosowana w leczeniu niektórych typów niedokrwistości.
- bierze udział w procesach rogowacenia
Niedobór witaminy B2 powoduje:
- wypadanie włosów;
- niektóre postacie zapalenia skóry i błon śluzowych;
- zmiany łojotokowe w fałdzie nosowo-policzkowym na twarzy;
- stany zapalne warg z licznymi pęknięciami, z łuszczeniem i skłonnością do krwawień; (niekiedy sprawa chorobowa ogranicza się do kącików ust, powodując powstawanie głębokich, niegojących się zmian typu zajadów);
- niedokrwistość;
- zahamowanie wzrostu;
- zmiany w obrębie rogówki;
Źródło witaminy B2:
- roślinne: warzywa liściaste zielone, pieczywo z mąki razowej,
- zwierzęce: wątroba; mleko, jaja, ser, serce,
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę B2 wynosi ok. 1,5-2,5 mg.

Witamina B6

Witamina B6, pirydoksyna, adermina, pirydoksal, pirydoksamina, substancja rozpuszczalna w wodzie, odporna na wysoką temperaturę.
Rola:
- bierze udział w procesach syntez komórkowych układu krwiotwórczego, układu nerwowego i skóry;
- poprawia strukturę powierzchni skóry;
- pomaga utrzymać ładny owal twarzy (kontury);
- wspomaga pielęgnację skóry tłustej i mieszanej;
- działa łagodząco na skórę;
Niedobór witaminy B6 powoduje:
- zmiany na odsłoniętej skórze kończyn;
- zapalenie warg, języka i spojówek;
- niedokrwistość niedobarwliwą;
- zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym (drgawki);
Źródło witaminy B6:
- roślinne: kiełki pszenicy, pieczywo razowe, orzeszki ziemne, kukurydza,
- zwierzęce: mięso, wątroba, nerki,
Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 wynosi ok. 2 mg.

Witamina B12

Witamina B12, kobalamina, cyjanokobalamina, witamina z grupy B, rozpuszczalna w wodzie. Cząsteczka jej składa się z pierścienia porfirynowego zawierającego m.in. jon kobaltowy i rybozę. Witamina B12 jest syntezowana tylko przez bakterie.
Rola:
- w organizmie bierze udział w syntezie aminokwasów i kwasów nukleinowych, pobudzając wzrost komórek i przyczyniając się do tworzenia i dojrzewania erytrocytów, a także leukocytów;
- pełni funkcje w przemianie kwasów organicznych, np. bursztynowego i metylojabłkowego koenzymu;
- zwalcza uczucie zmęczenia;
- działa antystresowo.
- stosowana w leczeniu leukopenii;
Niedobór witaminy B12 powoduje:
- niedokrwistość i anemię złośliwą;
- niedokrwistości toksyczne;
- zapalenia wielonerwowe;
- schorzenia wątroby;
- zmiany chorobowe w skórze (łojotok, zajady),
Źródło witaminy B12:
- zwierzęce: wątroba, nerki, wołowina, cielęcina, drób, mleko, sery, jaja,
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę B12 wynosi ok. 5 mg.

Kwas foliowy

Kwas foliowy, kwas pteroiloglutaminowy, składnik witaminy B-kompleks (witamina B11). Proszek krystaliczny, w temperaturze 1000C rozkłada się w 90%. Jest też produkowany przez bakterie m.in. florę jelitową.
Rola:
- ma działanie krwiotwórcze - stosowana w niektórych typach niedokrwistości (niedokrwistość złośliwa);
- stosowana w leczeniu biegunki tłuszczowej;
- udział w transporcie reszt jednowęglowych;
- bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych i DNA;
Niedobór kwasu foliowego powoduje:
- zahamowanie syntezy kwasów nukleinowych, wzrostu tkanek i organizmu;
- wypadanie włosów;
- powstawanie ognisk martwicy w mięśniach;
Źródło kwasu foliowego:
- roślinne: ciemnozielone warzywa liściaste, warzywa strączkowe, pełne zboża,
- zwierzęce: wątroba,
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na kwas foliowy wynosi 180-200 mcg.

Witamina PP

Witamina PP, niacyna, amid kwasu nikotynowego, nikotynamid, substancja rozpuszczalna w wodzie, odporna na działanie temperatury i tlenu. Witamina z grupy B.
Rola:
- bierze udział w procesach utleniania komórkowego (dotlenia skórę);
- bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek;
- wpływa na przemianę wodną w skórze;
- rozszerza i uelastycznia naczynka krwionośne i przeciwdziała powstawaniu pajączków;
- ma działanie światłochronne;
- stymuluje mikrocyrkulację i procesy rewitalizacji;
- wpływa na prawidłowy wygląd i zdrowie skóry, reguluje wilgotność i złuszczanie skóry, eliminuje stany zapalne skóry;
Niedobór witaminy PP powoduje:
- pelagrę, objawiającą się zmianami pęcherzowymi na skórze (w miejscach, na które działa światło słoneczne);
- zapalenie skóry;
- otępienie umysłowe (degeneracja komórek mózgu);
- zaczerwienienie języka;
- wymioty i biegunki;
- wystąpienie zmian typu uczulenia na światło;
Źródło witaminy PP:
- roślinne: pełnoziarnisty chleb, orzeszki ziemne, nasiona,
- zwierzęce: mleko, jaja, drób, wątroba,
Zapotrzebowanie dzienne witaminy PP wynosi 15-35 mg.

Witamina C

Witamina C, kwas askorbinowy, pochodna cukrów prostych, witamina rozpuszczalna w wodzie, jest substancją nietrwałą, rozkładającą się częściowo w czasie gotowania, stosowana do cery z problemami naczyniowymi, do cery wrażliwej, z rumieniem, zagrożonej trądzikiem rumieniowatym.
Rola:
- wzmaga odporność organizmu;
- jest niezbędna do utrzymania prawidłowego stanu tkanki łącznej, m.in. włosowatych naczyń krwionośnych;
- ułatwia wchłanianie żelaza;
- odgrywa dużą rolę w utlenianiu komórkowym;
- uszczelnia naczynia krwionośne;
- jest niezbędna do wytwarzania kolagenu;
- uczestniczy w oddychaniu komórkowym;
- chroni skórę przed infekcjami i przebarwieniami;
Niedobór witaminy C powoduje:
- szkorbut;
- bladość skóry i błon śluzowych;
- zaburzenia odporności;
- choroby tkanki łącznej;
- znaczne wzdęcia, biegunki;
- pieczenie pęcherza;
- podrażnienia śluzówki jamy ustnej i jelit;
- uszkadza w zębach szkliwo;
Źródło witaminy C:
- roślinne: owoce cytrusowe, jagody, czarna porzeczka, pomidory, ziemniaki,
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę C wynosi 75-100 mg.

Kwas pantotenowy

Kwas pantotenowy, witamina B5, dipeptyd, oleista ciecz barwy jasnożółtej, łatwo miesza się z wodą, nierozpuszczalna w benzenie. Aktywność biologiczną wykazuje tylko izomer prawoskrętny. Pod wpływem światła ulega degradacji. Stosowany do cery suchej, wrażliwej, naczyniowej.
Rola:
- uczestniczy w metabolicznych przemianach białek, tłuszczów, cukrów;
- uczestniczy w przenoszeniu energii;
- uczestniczy w skórnej przemianie materii;
- wpływa na wzrost i kolor włosów;
- utrzymuje jędrność i elastyczność skóry;
- ułatwia zwalczać stany zapalne;
- nawilża i zmiękcza naskórek, pobudza jego regenerację;
Niedobór kwasu pantenowego powoduje:
- niewydolność nadnerczy;
- zapalenie jelit;
- zapalenia skóry;
- zakłócenia wzrostu włosów;
- przedwczesną siwiznę;
Źródło kwasu pantenowego:
- roślinne: warzywa, orzeszki ziemne,
- zwierzęce: nerki, wątroba, jaja,
Dzienne zapotrzebowanie kwasu pantenowego wynosi 5-10 mg.

Witamina D

Witamina D, kalcyferol, grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Występują w organizmach w postaci tzw. prowitamin, będących pochodnymi cholesterolu, i pod wpływem promieniowania ultrafioletowego przekształcających się we właściwą witaminę. Nazwa witamina D jest nazwą kilku związków: witaminy D1 (kalcyferolu), D2 (ergokalcyferolu), D3 (cholekalcyferolu). Witamina D jest związkiem sterydowym.
Rola:
- reguluje gospodarkę wapniową i fosforową organizmu;
- ułatwia wchłanianie i obniżanie wydalania wapnia i fosforu z moczem;
- wzrost kości;
- wpływa na procesy wzrostu;
- zwiększa napięcie naskórka;
Niedobór witaminy D powoduje:
- krzywicę;
- rozmiękanie, łamliwość kości;
- nadmiar powoduje odkładanie wapnia w tkankach miękkich;
- utratę zębów;
Źródło witaminy D:
- zwierzęce: wątroba, żółtko jaja kurzego, tran rybi, mleko,
Dzienne zapotrzebowanie witaminy D wynosi 10 mcg.

Witamina E

Witamina E, tokoferol, witamina rozpuszczalna w tłuszczach, antyutleniacz, stosowana do każdego rodzaju cery.
Rola:
- odgrywa pewną rolę w przenoszeniu elektronów w utlenianiu biologicznym;
- wpływa na stan narządów płciowych (rozwój macicy, jajników);
- ma znaczenie w leczeniu trądziku pospolitego;
- unieszkodliwia trucizny wchłaniane ze środowiska;
- usprawnia przepływ krwi;
- wzmacnia tkankę łączną;
- bierze udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych;
- zwalcza wolne rodniki;
- hamuje procesy starzenia skóry;
- nawilża, zmiękcza, wygładza naskórek;
- poprawia kondycję i elastyczność skóry;
Niedobór witaminy E powoduje:
- postępujące osłabienie;
- paraliż mięśni;
- zaburzenia płodności, obumieranie płodów;
- skóra staje się mniej elastyczna, mniej sprężysta, mniej świeża, osłabiona;
Źródło witaminy E:
- roślinne: zielone warzywa liściaste, orzechy, ojej z kiełków pszenicy,
- zwierzęce: wątroba, jaja,
Dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę E wynosi 10-30 mg.

Witamina K

Witamina K, filochinon, pochodna naftochinonu, rozpuszczalna w tłuszczach. Dla człowieka źródłem witaminy K jest flora bakteryjna jelit, skąd przy obecności kwasów żółciowych jest wchłaniana do krwi i wychwytywana w wątrobie.
Rola:
- jest niezbędna do syntezy protrombiny w wątrobie;
Niedobór witaminy K powoduje:
- opóźnienie krzepnięcia krwi;
- skaza krwotoczna z krwawieniami w różnych narządach i tkankach;
Źródło witaminy E:
- roślinne: zielone warzywa liściaste (kapusta, szpinak), kalafior, soja,
- zwierzęce: wątroba,
Dzienne zapotrzebowanie witaminy K wynosi 1 mg.

H (biotyna)

Rola: Ma działanie antyłojotokowe, przyczynia się do wytwarzania keratyny, czyli najważniejszego budulca skóry, włosów i paznokci, likwiduje i zwalcza zmarszczki, nawilża skórę, usuwa worki pod oczami, zmniejsza pory, usuwa przebarwienia skóry, służy do pielęgnacji skóry suchej, zwiotczałej, przedwcześnie starzejącej się.

Pielęgnacja skóry przy pomocy witamin daje bardzo dobre rezultaty. Hamują one procesy starzenia się skóry nie zakłócając procesów fizjologicznych w niej zachodzących. Stosowane zewnętrznie wspomagają metaboliczne i ochronne systemy organizmów. Ich działanie zależy od wielu czynników, np. większość z nich utlenia się lub ulega rozkładowi przy dłuższym przechowywaniu. Ich działanie zależy też od środowiska i pH wodnych roztworów. Przenikanie witamin przez skórę zależy od podłoża, w którym są rozpuszczane. Dla zapewnienia dobrego wchłaniania witaminy znajdują się w: kosmetykach w postaci roztworów wodnych lub tłuszczowych np. emulsje. Zależy również od rozdrobnienia witamin w preparatach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.