Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wojewoda pomoże? Rozmowy o Drogowej Trasie Średnicowej

Andrzej Pieczyrak
Andrzej Pieczyrak
Kopia fragmentu zestawienia opinii ekspertów. Zestawienie opracowane przez Urząd Wojewódzki.
Kopia fragmentu zestawienia opinii ekspertów. Zestawienie opracowane przez Urząd Wojewódzki. screen
Inwestycja DTŚ w Gliwicach nie ma jeszcze zezwolenia na budowę ani nawet projektu czy raportu oddziaływania na środowisko. Jest więc jeszcze czas na dokonanie zmian w koncepcji trasy. W tej sprawie toczą się rozmowy w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.

Od grudnia 2006 roku Śląski Urząd Wojewódzki patronuje działaniom, które mają na celu wypracowanie optymalnej koncepcji Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. W środę 30 stycznia odbyło się spotkanie z nowym, niedawno mianowanym zastępcą wojewody śląskiego. W spotkaniu brali udział przedstawiciele stowarzyszenia Gliwiczanie dla Gliwic i Niezależnego Serwisu Informacyjnego Gliwice.

Od ponad 5 lat trwa spór o to, jak ma wyglądać gliwicki odcinek DTŚ: czy ma przyjąć postać obwodnicy odciążającej centrum od ruchu kołowego, czy wręcz przeciwnie - ma być trasą szybkiego ruchu przecinającą gęsto zamieszkałe, zabytkowe kwartały śródmieścia. Śląski Urząd Wojewódzki podjął się roli mediatora pomiędzy gliwickimi stowarzyszeniami, które oprotestowują lokalizację DTŚ w centrum miasta a władzami miejskimi Gliwic, które takie rozwiązanie forsują.

Pod patronatem poprzedniego wojewody, w roku 2007, pracował zespół niezależnych ekspertów, którzy przygotowali swoje opinie i zalecenia dotyczące przebiegu i charakteru przyszłej drogi. Podczas półtoragodzinnego spotkania z nowym wicewojewodą omawiano efekty prac zespołu oraz obecny stan inwestycji DTŚ w Gliwicach i plany dalszych działań. Nowe władze wojewódzkie dostały też specjalny list w sprawie inwestycji:

Drogowa Trasa Średnicowa a współczesne trendy urbanistycze

Szanowny Panie Wojewodo,
Planowany obecnie przebieg DTŚ przez Gliwice budzi poważne kontrowersje. Koncepcja przebiegu tej trasy przez nasze miasto wywodzi się z czasów głębokiego socjalizmu i nie przystaje do współcześnie obowiązujących trendów urbanistycznych oraz przeczy zasadzie zrównoważonego rozwoju transportu. Mamy do czynienia z głębokim anachronizmem - w czasach, kiedy wszystkie europejskie miasta, nie wyłączając miast polskich, budują obwodnice, w Gliwicach planuje się przeprowadzenie drogi ekspresowej przez ścisłe centrum.

Zdaniem wielu ekspertów planowany obecnie przebieg tej drogi przez Gliwice jest wyjątkowo niekorzystny dla miasta rozumianego jako organizm miejski i dla jego mieszkańców. Wszystkie wyliczenia wskazują, że wprowadzenie drogi o takich parametrach w centrum miasta spowoduje […] przekroczenia norm zanieczyszczeń powietrza i hałasu. […] Należy podkreślić, że koncepcja DTŚ, która jest tak mocno forsowana przez obecne władze miejskie, została już raz odrzucona przez radę miejską jako rozwiązanie niekorzystne dla naszego miasta.

O oddolnym ruchu społecznym

Od ponad 5 lat, czyli odkąd powróciła koncepcja niekorzystnej lokalizacji DTŚ w Gliwicach, zabiegamy o przeprowadzenie poważnej dyskusji nad tym projektem. Wykorzystując wszelkie środki przysługujące obywatelom w demokratycznym kraju staraliśmy się doprowadzić do debaty z udziałem niezależnych ekspertów, aby możliwe było wypracowanie takiej koncepcji DTŚ, która rozwiąże cześć problemów komunikacyjnych miasta, a równocześnie nie doprowadzi do jego degradacji i do drastycznego obniżenia poziomu życia dużej części mieszkańców. Niestety, mimo naszych usilnych starań nie doszło do takiej debaty w naszym mieście. […]

Dopiero gdy w grudniu 2006 roku udało nam się zaangażować w mediację Urząd Wojewody Śląskiego, pojawiła się szansa na przeprowadzenie konstruktywnej debaty. Pod patronatem wojewody odbyły się dwa spotkania, w których udział wzięli przedstawiciele Urzędu Miasta Gliwice, przedstawiciele inwestora zastępczego DTŚ S.A. oraz niezależni eksperci różnych dziedzin. Efektem drugiego ze spotkań ekspertów, które odbyło się 4 lipca 2007 roku, było powstanie dwunastu pisemnych opinii dotyczących planowanego przebiegu DTŚ przez Gliwice. Większość opinii ekspertów jednoznacznie krytykuje aktualnie planowany przebieg drogi i jej architekturę.

Aktualny stan inwestycji DTŚ w Gliwicach

Na obecnym etapie inwestycja DTŚ w Gliwicach nie posiada zatwierdzonego projektu ani raportu oddziaływania na środowisko oraz zgody na budowę, jest to więc najlepszy moment na wprowadzenie korekt sugerowanych przez grono niezależnych ekspertów. Mimo to, obecne działania spółki DTS S.A. nie uwzględniają tych uwag i postępowanie toczy się dalej bez woli wprowadzenia rozwiązań wariantowych czy choćby korekty aktualnej koncepcji. Mimo braku raportu oddziaływania na środowisko i pozwolenia na budowę inwestor zastępczy - DTŚ S.A. działa metodą faktów dokonanych - prowadzone są obecnie wyburzenia i wysiedlenia mieszkańców oraz wycinka drzew w rejonie przewidzianym pod trasę. […]

Nie mówi się również głośno o tym, że inwestycja ta, w obecnie planowanym kształcie, nie posiada pewnego finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz jest przedmiotem postępowania odwoławczego toczącego się w Komisji Petycji PE. Na sesji Komisji Petycji w dniu 23 stycznia 2008 przedstawiciele EBI podkreślali, że umowa na finansowanie gliwicko-zabrzańskiego odcinka DTŚ ma klauzulę związaną z egzekucją pożyczki. Klauzula ta dotyczy zgodności z unijną dyrektywą OOŚ (Oceny Oddziaływania na Środowisko). Tryb forsowania inwestycji przez DTS S.A. budzi wielki niepokój i niesie ryzyko, że normy dotyczące oddziaływania tej inwestycji na środowisko nie zostaną zachowane, a to grozi utratą finansowania. Podobny problem dotyczy środków z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Apel do nowego wojewody

Apelujemy zatem do Pana wojewody o kontynuację działań rozpoczętych przez Pana poprzednika, który powołał zespół niezależnych ekspertów dla oceny obecnej koncepcji i wypracowania optymalnych rozwiązań dla gliwickiego odcinka DTŚ. Apelujemy do Pana o zobligowanie inwestora zastępczego, aby uwzględnił uwagi ekspertów i wdrożył projektowanie wariantowe uwzględniające alternatywne propozycje przebiegu trasy na terenie Gliwic. Wierzymy, że Pan wojewoda, jako przedstawiciel rządu centralnego będzie skutecznie nadzorował inwestora zastępczego, spółkę DTŚ S.A., której większościowym udziałowcem pozostaje Skarb Państwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto