Facebook Google+ Twitter

World of Warcraft. Świat fantastyki w zasięgu... myszki

W świecie gier komputerowych mówi się, że każdy produkt wypuszczony na rynek przez firmę Blizzard Entertainment jest po prostu skazany na sukces. Od dwóch lat największym hitem pozostaje gra "World of Warcraft".

Strudzona wędrówką wojowniczkaNa ekranie komputera pojawia się animacja przedstawiająca szczupłą kobietę w rycerskim stroju. Jest noc. Okolicę otaczają pokryte śniegiem góry. Znużona wędrówką wojowniczka dociera w końcu do starego cmentarza, gdzie w otoczeniu dusz zmarłych przodków układa się do snu.
Tak mogłaby się zaczynać powieść fantasy. Tym razem chodzi jednak o coś innego. Bijąca rekordy popularności gra komputerowa firmy Blizzard Entertainment daje nam możliwość niemal osobistego przeniesienia się w tajemniczy świat magii, rycerstwa i walki dobra ze złem.

Kilka słów o genezie

World of Warcraft fascynuje graczy na całym świecie od około dwóch lat. 23 listopada 2004 roku został wydany w Ameryce Północnej, Australii i Nowej Zelandii. W Europie pojawił się 11 lutego 2005 roku. Obecnie na całym świecie jest około 7,5 milionów graczy. World of Warcraft jest kolejnym produktem Blizzarda, kreującym fantastyczny świat Warcrafta. Poprzedziło go kilka edycji gry strategicznej, wychodzących regularnie od 1994 roku. Ich twórcy zdecydowali się jednak stworzyć coś więcej. W ten sposób powstał świat, którego miast i kontynentów nie można poznać w ciągu pierwszego miesiąca zabawy, świat współtworzony tak przez autorów gry, jak i przez jej uzytkowników, utrzymany w konwencji fantasy z jednoczesnym staraniem o realia, konieczne dla uzyskania efektu realności.

Na czym to polega?

Grający wybiera sobie postać, którą później będzie rozwijał, przemierzając kolejne krainy. Do wyboru mamyWitamy w elfim świecie postaci stojące po dwóch stronach konfliktu trawiącego świat gry: stronę Przymierza oraz stronę Hordy. Rasy odpowiadają mniej więcej tym, z którymi stykamy się w literaturze fantastycznej: ludzie, krasnoludy, gnomy i elfy, jak również orki, trolle, nieumarli i taureni. Każda rasa ma swoje właściwości, który w ten czy inny sposób przydają się w świecie gry. Dla przykładu, postaci ludzkie cieszą się najlepszymi umiejętnościami dyplomatycznymi i najłatwiej jest im pozyskać zaufanie obywateli obcych miast. W ramach rasy wybieramy profesję: możemy grać m.in. jako wojownik, czarodziej czy kapłan. Wszystkie rodzaje postaci dostępne są w dwóch wersjach: męskiej i żeńskiej. O wyglądzie naszego bohatera decydujemy sami.

Na czym polega gra? Najprościej rzecz ujmując: na walce dobra ze złem. Gramy oczywiście przez internet, dzięki czemu wraz z innymi graczami tworzymy obywateli wirtualnego świata. W czasie naszej wędrówki poNieumarła świecie spotykamy różne postaci, które dają nam do wykonania najróżniejsze zadania. Czasami chodzi o drobnostki, takie jak wyciągnięcie z wody naszyjnika małej dziewczynki, czasem jednak wykonujemy całe misje i rozwiązujemy owiane tajemnicą zagadki, przeszukujemy stare budynki w poszukiwaniu zaginionych dokumentów i przechodzimy dziesiątki podziemnych labiryntów, by odnaleźć nękającego świat potwora. Do wykonania wielu zadań potrzebna jest integracja z innymi graczami. Nie jest to trudne: podczas gry spotyka się ich mnóstwo. Poza postaciami sterowanymi przez graczy spotykamy również osobników należących do świata gry - ci zlecają nam miesje, nagradzają nas, szkolą w wybranym przez nas fachu czy pomagają odnaleźć drogę.

Społeczeność graczy

Gracze tworzą specjalne gildie, zrzeszające swoich członków według różnych kryteriów. Niektóre poszukują czarodziejów, inne krasnoludów, jeszcze inne kierują się narodowościami graczy. Grający starają się wczuć w odgrywaną przez siebie postać. Pomagają im w tym najróżniejsze funkcje, udostępnione przez twórców gry: przykładem jest możliwość zmiany języka, którym posługuje się dany bohater. Za pomocą kilku kliknięć można sprawić, że tekst wysłany do kogoś przez krasnoluda będzie zrozumiały tylko dla przedstawiciela tej samej rasy. Jeśli chodzi o język, w którym wpisuje się wysyłane do użytkowników teksty, w przypadku większości serwerów jest to język angielski. Istnieją też serwery francuskie i niemieckie.

Świat Warcrafta

Gnom w Stormwind - stolicy ludzi Twórcy gry zadbali o to, by Świat Warcrafta w jak największym stopniu przypominał świat realny. Do dyspozycji mamy dwa kontynenty, wypełnione dziesiątkami krain. Każda jest inna: w niektórych znajdziemy zielone lasy, w innych pustynie, w jeszcze innych przyjdzie nam wędrować dolinami wśród zaśnieżonych gór. Co jakiś czas napotykamy wioskę lub miasto, gdzie możemy naprawić swój sprzęt (zbroja, broń), zrobić zakupy czy sprzedać przedmioty, które znaleźliśmy, a które nie są nam potrzebne. Ponadto każda rasa ma swoją stolicę: olbrzymie miasto z prawdziwym labiryntem ulic, knajpami, bankami i... domem aukcyjnym, funkcjonującym na podobnej zasadzie jak Allegro, dotyczącym oczywiście wyłącznie świata gry i przedmiotów, które mają w swoim posiadaniu komputerowe postaci. Tak jak w realnym życiu za wszystko trzeba płacić. Rozrzutni spędzają niemało czasu w karczmach, gdzie serwowanym piwem czy winem można się "naprawdę" upić: po spożyciu zbyt dużej ilości alkoholu, nasza postać ma przed sobą lekko rozmazany świat, ma trudności z chodzeniem po prostej itd. Blizzard nie zapomniał również o zasadzie, zgodnie z którą człowiek uczy się przez całe swoje życie. Każda z postaci może nauczyć się kilku wybranych przez siebie profesji, takich jak krawiectwo, alchemia czy... gotowanie. Uzyskane umiejętności trzeba szkolić, za co oczywiście należy zapłacić funkcjonującą w grze gotówką. Nie jest to tylko pusty dodatek: uszyte stroje możemy nosić (istnieje kilkaset wariantów stroju, a każdy wygląda inaczej) lub sprzedawać, zaś stworzone przez alchemika substancje podnoszą na określony czas statystyki tego, kto je wypije.
Poziom postaci podnosi się wraz z jej doświadczeniem, nabywanym podczas wykonywania zleconych misji. Postać lepiej wyszkolona może liczyć na możliwość noszenia lepszej zbroi czy dodatkowe umiejętności w walce. Wysokopoziomowi bohaterowie mogą kupić sobie rumaka, by szybciej przemierzać świat.
W bardzo ciekawy sposób rozwiązał Blizzard problem komunikacji w ramach świata. Po krainach możemy się poruszać pieszo lub na rumaku, jednak jeśli chcemy odwiedzić drugi kontynent, musimy się udać do miasta portowego i czekać na przypłynięcie statku (kursują one regularnie co kilka minut). Postaci ze strony Hordy przemierzają tę drogę na pokładzie statku powietrznego. W celu usprawnienia komunikacji pomiędzy większymi miejscowościami, gracze dostali do dyspozycji gryfy, na których grzbietach za drobną opłatą możemy szybko pokonać wymaganą odległość. Dwie stolice - ludzka i krasnoludzka - połączone są odcinkiem podziemnej kolei.
Gnomka w oczekiwaniu na statek. Pogoda niestety nie dopisała...Twórcy gry zadbali również o to, by w Świecie Warcrafta obowiązywały pory dnia. Około godziny dwudziestej pierwszej wszędzie panuje noc, przechodząca w dzień dopiero rankiem. Możliwe są też różne zjawiska atmosferyczne: np. nagle zaczyna padać deszcz.

Wymagania sprzętowe i... finansowe

Ogromny rozmach, z jakim została stworzona gra, sprawia, że ciężko się od niej oderwać. Poza rozbudowaną fabułą, Świat Warcrafta zachwyca doskonałą grafiką i muzyką. Biorąc pod uwagę niesamowitą ilość szczegółów, ważna jest jakość naszego sprzętu oraz łącza internetowego. Gra dostępna jest na dwóch platformach: PC oraz Macintosh. Niestety, przyjemność grania kosztuje. Firma Blizzard nałożyła na graczy abonament w wysokości ok. 50 zł. Wiele osób decyduje się jednak na zapłacenie, jako że gra jest wciąż rozwijania i ulepszania (wszelkie aktualizacje ściąga się z internetu).

I co dalej?

Na styczeń 2007 przewidziana jest premiera pierwszego dodatku do gry: World of Warcraft: The Burning Crusade , dzięki któremu gracz dostanie do dyspozycji nowy kontynent oraz dwie dodatkowe rasy.

Niebezpieczeństwo nałogu

Wnętrza budynków wyglądają zupełnie jak prawdziwe Grę mogę z czystym sumieniem polecić osobom, które potrafią organizować sobie czas i są odporne na sidła nałogów. Nie jest ona chyba jednak najlepszym prezentem dla najmłodszych: Świat Warcrafta z pewnością nie należy do gier brutalnych (wszelkie walki są wprawdzie ukazane dość realistycznie, ale nie znajdziemy tu lejącej się krwi czy odrąbanych głów), ale i tak jest niebezpieczny: w nałóg wpaść dość łatwo. Uległo mu już wiele osób na całym świecie, powstają również grupy wsparcia dla żon uzależnionych od Warcrafta mężczyzn. Dlatego: polecam, ale z umiarem.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

MMORPG są fajne, ale zdecydowanie nie dla mnie - jestem zbyt przywiązany do płynnej gry single i ewentualne lagi doprowadziłyby mnie do szału. ;) No i ten abonament... Swoją drogą, to całkiem zabawne - czemu akurat MMORPGi są płatne, a taki Diablo II czy Red Alert 2 były darmowe (W sensie gry multi)?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.