Facebook Google+ Twitter

Wrocław bez łącznika kolejowego między lotniskiem a stadionem

PKP PLK nie złożyło wniosku o 110 mln zł dofinansowania. Na Euro 2012 z lotniska nie pojedziemy pociągiem na stadion.

We Wrocławiu nie pojedziemy z lotniska na stadion pociągiem. / Fot. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Poci%C4%85g_IR_Wroc%C5%82aw-%C5%9Awinouj%C5%9Bcie.JPG110 mln dofinansowania inwestycji z Unii Europejskiej przepadło. PKP Polskie Linie Kolejowe do 30 września miały szansę złożyć wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego budowy linii kolejowej Wrocław Żerniki - Nowy Port Lotniczy. Niestety, potwierdziły się obawy władz samorządowych i zapowiedzi władz PKP PLK. Spółka nie wystąpiła do marszałka o dofinansowanie inwestycji. Jak podaje portal logistyka.wnp.pl, marszałek województwa został poinformowany o decyzji i jej uzasadnieniu.

Przedstawiciele spółki już na ostatnim posiedzeniu Dolnośląskiego Komitetu Organizacyjnego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 zaznaczali, że wniosku nie złożą. Powód? Brak funduszy na wkład własny, bez którego nie można starać się o środki unijne. Kwestią sporną pozostawało także właściwe oszacowanie kosztów całej inwestycji.

Początkowo zakładano, że wartość projektu wyniesie 47 mln zł. Podstawą takiej kalkulacji były szacunki kosztów w 2007 r., we wstępnym studium lokalizacyjnym wykonanym na zamówienie władz Wrocławia, gdzie połączenie do lotniska projektowano jako proste odgałęzienie od st. Wrocław Żerniki. Na podstawie studium wykonalności, zamówionego przez PKP PLK za środki własne spółki w 2009 r., okazało się, że koszty wzrosły aż do 140,6 mln zł.

Jeszcze 15 września wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj zapewniał: - Naciskamy na PKP. Z firmą rozmawiał prezydent Dutkiewicz, z prezesami PKP PLK rozmawiali także marszałek województwa i wojewoda. Jednak firma jest niezależna i to do niej należy ostateczna decyzja – tłumaczył wiceprezydent. Decyzja zapadła, pieniądze przepadły.

Władze Wrocławia, przeprowadzając remonty pod kątem Euro 2012, zakładały, że połączenie kolejowe powstanie. W związku z tym, specjalnie na potrzeby tej linii, wybudowano wiadukt nad ulicą Lotniczą. Przeprawa kosztowała 11 mln zł. W najbliższym czasie wiadukt będzie jednak bezużyteczny. Podobnie bezużyteczny będzie podziemny peron kolejowy, który powstaje w nowym terminalu lotniczym na Stabłowicach. Magistrat zaznacza, że jeżeli w grę miałby wejść inny wykonawca łącznika kolejowego, to już wiadomo, że inwestycja nie powstanie do 2012 roku.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

piotr łoboda
  • piotr łoboda
  • 01.10.2010 18:03

Czy w końcu w naszym kraju za złą prace urzędnicy będą karani? Chyba nie-już widzę te same nazwiska w przyszłości na innych intratnych stanowiskach.
Brak słów na tych oszustów i wszystko w literze prawa- tylko szkoda Wrocławia
Żenada!

Komentarz został ukrytyrozwiń

Nie pierwsze i nie ostatnie. "Wielki Wrocław" w wykonaniu ekipy z Ratusza zalicza coraz więcej spektakularnych wpadek. Przecież od co najmniej pół roku było o tym wiadomo.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.