Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

102682 miejsce

Wschodnia Obwodnica Tarnowa – czyli który wariant?

  • Autor usunął profil

  • Data dodania: 2012-06-10 12:57

Może władze Gminy Tarnów zdobędą się na odwagę i wreszcie powiedzą mieszkańcom, jakie tak naprawdę działania podejmują w tej sprawie. Czy mieszkańcy mają ponosić jedynie uciążliwości związane z tą inwestycją?

Genezą powstania Stowarzyszenia Na Rzecz Ochrony Środowiska i Budowania Społeczeństwa Obywatelskiego "Nasza Wola" było przedmiotowe potraktowanie mieszkańców Woli Rzędzińskiej w trakcie prowadzonych konsultacji społecznych tak przez inwestora czyli GDDKiA, jak i przedstawicieli samorządu lokalnego. Z uwagi na interes włodarzy Miasta Tarnowa było to w pełni zrozumiałe, jednakże jako mieszkańcy naszej miejscowości nie mogliśmy przejść obojętnie wobec takiej postawy włodarzy Naszej Gminy.

Jeszcze jako grupa niezrzeszonych mieszkańców na spotkaniu z GDDKiA w Tarnowie Stowarzyszenie zaproponowało rozwiązanie dotyczące trasy Wschodniej Obwodnicy Tarnowa zwane przez Urząd Gminy „zjazdem do strefy przemysłowej”.
Efektem tych działań było skierowanie przez Urząd Miasta Tarnowa wspólnego wraz Urzędem Gminy i Firmą Leier pisma do GDDKiA z prośbą o modyfikację zadania p.n. „Wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przełożenia drogi krajowej nr 73 odcinek: węzeł „Krzyż” w ciągu autostrady A4 Kraków Tarnów, do Węzła „Lwowska” w Tarnowie, w ciągu drogi krajowej nr 4 Kraków Tarnów” i zaprojektowanie obiektu umożliwiającego włączenie ulicy Błonie oraz drogi DP 1371K w Woli Rzędzińskiej (w pobliżu siedziby LEIER POLSKA S.A.) do planowanej trasy obwodnicy.

W przedstawionej propozycji uwzględnione były obydwa warianty tzn. II (przebiegający przez Wolę Rzędzińską) i III (przy granicy Tarnowa). Stąd w budowanym rondzie na ulicy Błonie wyjazd w kierunku Woli Rzędzińskiej.

Znając dokładnie tzn. mając wgląd w załącznik mapowy do powyższej propozycji wypowiedź Sławomira Wojtasika (zastępcy Wójta Gminy Tarnów) „zrealizowanie przez gminę zjazdu do strefy przemysłowej, w tym do Leiera, będzie możliwe jedynie w przypadku wyboru wariantu trzeciego, w każdym innymi przypadku zjazd przebiegałby w terenach skoncentrowanej zabudowy mieszkaniowej” traktuję jako świadome wprowadzenie w błąd mieszkańców Woli Rzędzińskiej i rodzaj formy nacisku wobec firmy Leier (jest to bowiem dla tej firmy inwestycja o sporym znaczeniu).

O ile Urząd Miasta Tarnowa po spotkaniu z GDDKiA w Krakowie potrafił podjąć skuteczne działania zmierzające do zmiany stanowiska GDDKiA, to ze swojej strony Urząd Gminy nie zwrócił się nawet do Stowarzyszenia o podjęcie wspólnych działań celem utrzymania propozycji przedstawionej przez GDDKiA na spotkaniu w Krakowie. Stowarzyszenie i ja ze swojej strony przedstawiliśmy GDDKiA czynniki przemawiające przeciwko wariantowi II, ale były to w odróżnieniu od zacytowanych przez zastępcę Wójta argumentów (inne nie zostały nam przedstawione), argumenty merytoryczne przemawiające za wyborem wariantu III.

O braku determinacji w działaniu Wójta Gminy Tarnów na rzecz obrony interesów mieszkańców i pomysłu na działanie (choć osobiście mnie to nie dziwi), świadczy jego wypowiedź „Mamy nadzieję, że czynnik ekonomiczny zdecyduje i ostatecznie zostanie wybrany wariant preferowany przez nas. Niezależnie jednak od stanowiska samorządu, pozostanie ono jedynie opinią, ostateczna decyzja leży w gestii GDDKiA.” Tryb realizacji tego typu inwestycji wygląda następująco:

1. Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowe
2. Decyzja Środowiskowa (wybór wariantu do realizacji)
3. Koncepcja programowa
4. Projekt budowlany PB
5. Decyzja o Zgodzie na Realizacje Inwestycji Drogowej (ZRID)
6. Budowa.

Obecnie jesteśmy w punkcie pierwszym, a do decyzji środowiskowej przedstawione mają być dwa wybrane warianty ze wskazaniem preferowanego.


W jednym z moich poprzednich artykułów przedstawiłem wstępną propozycję modyfikacji przedłużenia „zjazdu do strefy przemysłowej” i w ten sposób przekształcenia go w wariant przebiegu Wschodniej Obwodnicy Tarnowa. Pozwoliłoby to w sposób znaczący zredukować koszty przedsięwzięcia i w ten sposób uzyskać środki zewnętrzne na realizację tej inwestycji. Zmniejszyłoby to również związane z tym uciążliwości dla mieszkańców Woli Rzędzińskiej takie jak choćby budowa dwóch estakad nad torami w odległości od siebie w zależności od wariantu, wariant III ok. 2 km, wariant II ok. 1 km.

Pozwoliłoby to także na powiązanie inwestycji prowadzonych tak przez PKP, jak i przez GDDKiA. Wiem, że na wsparcie tej propozycji ze strony Urzędu Gminy nie mogę liczyć bowiem proponowany przebieg tego wariantu znajduje się nieopodal miejsca zamieszkania samego Pana Wójta.

Znajdź nas na Google+

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.