Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

2947 miejsce

Wycieczka do Mielca

M28 – górnopłatowiec budowany w Mielcu. Jest to jednostka bardzo wszechstronna, mogąca spełniać zadania stawiane przez wojsko, służby cywilne i prywatnych użytkowników.

Samoloty klasy STOL.

Należy do klasy STOL, znaczy to, że może obsługiwać lotniska o nieutwardzonych nawierzchniach, a na start i przyziemienie potrzebuje tylko, około 300 m.
O połowę mniej niż konkurencja.
Długość drogi startowej i przyziemienia zależy od kwadratu, nazywanej po angielsku „stall”, prędkości przeciągnięcia. Jest minimalną prędkością, z jaką może poruszać się jednostka powietrzna bez utraty siły nośnej i sterowności.
W starcie pomagają wysuwane, z przedniej części skrzela, tzw. „sloty”. Są to wąskie listwy rozpięte na całej długości skrzydła. Mają aerodynamiczny kształt i w przekroju poprzecznym wyglądają jak pomniejszone skrzydło. Po uruchomieniu zwiększają siłę nośną lub opóźniają odrywanie się strug powietrza.
Przy lądowaniu wysuwane są z tylnej części skrzydła pionowe listwy (prostopadłe do powierzchni skrzydła), zmniejszające siłę ciągu. Hamulce aerodynamiczne pozwalają, tak jak przy starcie zmieścić się na 300 metrowym lotnisku.
Samolot wykonuje zadania w trudnym terenie, dlatego skrzydła, konstruktorzy umieścili w górnej części kadłuba, aby ich końce nie zaczepiały o podłoże. Wyposażony jest w dwa silniki turbośmigłowe o rozpiętości śmigła 2, 82 m. Każdy ma moc przewyższającą moc bolidów formuły I. Osiągają łącznie 1100 KM. Wpływa to na niestabilność maszyny w locie. Poradzono sobie z tym przez modyfikację usterzenia. Otrzymał dwa stery pionowe, wykorzystujące podmuch z silników do stabilizacji toru lotu jednostki, nawet przy małych prędkościach. Ze względy na pracę w wymagającym terenie silniki mają zabezpieczenie przed zasysaniem materii porwanej siła ciągu z płyty lotniska.
Podczas mroźnych zim, piloci mają do dyspozycji instalację przeciwoblodzeniową.

Jego zadania to nie hobby, tylko ciężka praca.

Pół-skorupowa konstrukcja kadłuba i specjalna podłogi pozwala adaptować jednostkę do różnych zadań. Konstrukcja pół-skorupowa, w projektowaniu jednostek latających ma w zamyśle chronić kadłub i pasażerów przed skutkami uszkodzenia podczas lotu, co może doprowadzić do nagłej dekompresji i rozerwania poszycia.

M28 może być samolotem pasażerskim – wtedy zabiera do 19 pasażerów, a dla ich wygody podróżowania na pokładzie znajduje się toaleta. Oprócz pasażerów zabiera do 300 kg bagażu pod pokładem.
W wersji pasażerskiej VIP – pasażerowie mają do dyspozycji salon ze stolikami, barkiem i garderobą. I jak w poprzedniej wersji bagażnik pod pokładem.
Możne być użyty do zrzutu spadochroniarzy – których zabiera 17. Skoczków wypuszcza się przez specjalną bramkę z system sygnalizacji desantu.
Jako podniebna karetka – ma zamontowane nosze i miejsca dla lżej rannych, umożliwiając transport czternastu osób poszkodowanych i trzech, z personelu medycznego.
Jednostka patrolu morskiego – zabiera na pokład radar, kamerę do termowizji, system namiarowy i tratwy, które można zrzucić z samolotu na spadochronach. Z podobnym wyposażeniem działają także jednostki; poszukiwawczo-ratownicza i monitoringu ekologicznego.
Latająca ciężarówka – bo w tej wersji też jest produkowany, posiada tylny luk bagażowy wyposażony w dźwig, a wnętrze przystosowane jest do przemieszczania ładunków wewnątrz przestrzeni bagażowej, przez zastosowanie rolek podłogowych, szyn oraz węzłów cumowniczych.

Dane techniczne:
-długość: 13, 1 m
-wysokość: 4, 9 m
-rozpiętość skrzydeł: 22 m
-ciężar startowy: 7500 kg
-ładunek handlowy: 2300 kg
-pojemność zbiorników paliwa: 2280 l
-maksymalna prędkość: 355 km/h
-prędkość wznoszenia: 11 m/s
-maksymalny zasięg: 1500 km
Dla modelarzy i nie tylko generator kolorów w celu dobrania właściwych barw powstających jednostek.


Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.