Facebook Google+ Twitter

Wystartowały Koleje Wielkopolskie. To krok ku lepszemu?

Koleje Wielkopolskie to kolejna spółka na rynku kolejowym. Ich pociągi wyruszyły na szlak 1 czerwca 2011 roku. Będą wozić pasażerów na trasach w okolicy Leszna. Czy "kolej dzielnicowa" to krok ku polepszeniu sytuacji w PKP?

Pociąg Kolei Wielkopolskich / Fot. Michał KochańskiPo cichu, bez fajerwerków i wielkiej fety 1 czerwca 2011 roku na tory wyjechały pociągi spółki Koleje Wielkopolskie. Spółka istnieje wprawdzie od 28 września 2009 roku, jednak dopiero dwa dni temu na szlak wyruszyły jej składy. Przez ten czas firma zdobywała odpowiednie certyfikaty, które pozwolą jej prowadzić ruch pasażerski.

Koleje Wielkopolskie należą w całości do Województwa Wielkopolskiego i mają świadczyć usługi przewozów regionalnych na terenie Wielkopolski. Póki co, składy jeżdżą w okolicach Leszna, a dokładnie na trasach Leszno - Wolsztyn - Zbąszynek, Leszno - Gostyń - Jarocin i Leszno - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski.

Koleje Wielkopolskie zastąpiły na tych trasach Przewozy Regionalne. Zmiany w stosunku do poprzedniego przewoźnika są niewielkie. Rozkład jazdy to tylko poprawki kosmetyczne, różnica dziesięciu minut to nic szczególnego. Nie dodano jednak nowych połączeń, a trasę Głogów - Ostrów Wielkopolski skrócono do Leszna i podróżni będą zmuszeni do przesiadki.

Tabor, jakim spółka będzie wozić pasażerów, jest skromny. To 22 kilkuletnie szynobusy PESY i ZNTK. Może to okazać się za mało w razie awarii któregoś, a wiadomo, że te pojazdy są bardzo kapryśne. Przewoźnik nie zadbał również o kasy biletowe. Na dworcu w Lesznie kolejki i nerwy, ponieważ z czterech czynnych kas tylko dwie sprzedawały bilety KW.

Co więcej, o tym, że przewozy będzie realizować inna spółka, można było dowiedzieć się tylko z karteczek na dworcu, rozlepionych kilka dni wcześniej, zaś osoby które zakupiły bilet miesięczny, będą mogły go używać tylko do 6 czerwca. Kasjerka zapytana o to, czy spółka będzie miała swoje kasy albo czy będzie można kupić bilet we wszystkich czterech, odpowiada: - Wiem tyle samo, co pan, czyli nic.

Więcej o zmianach w polskich kolejach:
Dworce kolejowe wypięknieją. Kto sfinansuje remonty i sprzątanie?

Logo Kolei Wielkopolskich na pociągu / Fot. Michał KochańskiNa forach internetowych również wiele gorzkich słów i krytycznych opinii. "Niestety, Koleje Wielkopolskie wydają się być nietrafionym pomysłem na obecną chwilę. Brak porządnego, niepsującego się taboru czy nawet pracowników (oprócz oczywiście administracji, ale ta jest zawsze) spowoduje jedynie generowanie dużych kosztów" - pisze Sebol71. "Czy będą obecne w pociągach terminale mobilne, ułatwiające sprzedaż biletów? Czy będzie można kupić bilet na przez Internet? Czy będzie można śledzić położenie autobusów szynowych przez GPS w Internecie? Jeśli na te trzy pytania odpowiedź jest negatywna, to Koleje Wielkopolskie przy tych samych szynobusach, z których korzystały Przewozy Regionalne, nie stworzą wcale nowej jakości" - kontynuuje internauta.

O tym, czy "nowa jakość" nie okaże się tylko hasłem reklamowym, przekonamy się z pewnością za kilka miesięcy.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (6):

Sortuj komentarze:

Lola
  • Lola
  • 11.08.2011 09:11

Koleje Wielkopolskie - to kolej tylko z nazwy. Szynobusy te same, którymi jeżdziły Przewozy Regionalne. Kierownik pociągu, maszynista wynajęci od innych przewoźników.
Koleje Wielkopolskie na swojej stronie internetowej http://koleje-wielkopolskie.com.pl/o-spolce/misja.html
wyszczególniły swoją misję do spełnienia :
Głównym zadaniem Spółki jest świadczenie usług w zakresie regionalnego transportu pasażerskiego w obrębie województwa wielkopolskiego.
Podstawową misją Spółki jest zapewnienie mieszkańcom województwa wielkopolskiego bezpiecznego, sprawnego i komfortowego transportu do szkół, uczelni oraz miejsc pracy. Misja Spółki realizowana będzie poprzez zapewnienie atrakcyjnej oferty przewozowej, konkurencyjnej w stosunku do innych środków transportu w województwie wielkopolskim, której atrakcyjność przejawia się w szczególności poprzez:
• wysoki standard świadczonych usług,
• dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb ludności,
• wprowadzenie atrakcyjnej oferty taryfowej,
• zapewnienie szybkiego, pewnego i bezpiecznego transportu do aglomeracji miejskich,
• wprowadzenie nowoczesnego taboru kolejowego, przyjaznego dla osób niepełnosprawnych.
A oto moje spostrzeżenia odnośnie w/w misji :
- Wysoki standart , przepraszam o co tu chodzi z tym standartem? Nie rozumiem tego, co oni chcieli zmienić? Ja nie zauważyłam żadnych zmian, no może te na gorsze. Codzienne opóźnienia u nich są w modzie ok. 20-30 minut , to standart!!!!
-kierownik pociągu , wypożyczany od Przewozów Regionalnych , przyjeżdża do Leszna z kierunku Rawicza o godz. 5.35 ( prowadzi tam planową jazdę) , a pociąg w kierunku Ostrowa Wlkp. , który On prowadzi, powinien odjężdżać o godz. 5.28, czy jest on w stanie wyjechać planowo?
- Konkurencyjność? A i owszem bilet komunikacji miejskiej Krotoszyn-Ostrów Wlkp. cena – 5,60 zł , u w/w 7,30 zł
- Częstotliwość? Nic się nie zmieniło, rozkład jazdy pociągów bez zmian.
- Szybki ,bezpieczny transport? A i owszem - szybko - codzienne opóźnienia 15-20 minut, i ciesz się człowieku że w ogóle jedzie!!! Ponieważ zdarza się, że zamiast szynobusu -jedzie autobus i godzinne opóźnienie do stacji docelowej! A jakże: Szybko i bezpiecznie !!!!!
- Nowoczesny tabor ? Przepraszam, a gdzie on jest? Jeżdżą tym samym taborem , który miały Przewozy Regionalne!
Może dobrze by było, aby ktoś prześwietlił tą całą " Spółkę "

Komentarz został ukrytyrozwiń
mario
  • mario
  • 05.06.2011 21:19

Nowa jakość!? Droższe bilety, totalny bajzel i podzielone trasy pociągów. Nawet towarów się teraz nie przeładowuje. A pasażer? Co tam, niech się przesiada co 50 km. NIe wiem czy wszyscy wiedzą, że na kolei im dalej się jedzie pociągiem jednego przewoźnika, tym cena za kilometr spada. Tworzenie kolejnych firemek, które obsługują jakieś króciótkie trasy, po prostu bije pasażera po kieszeni. A trochę tego już jest: SMM Trójmiasto, SKM Warszawa, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Arriva. I te setki wyjątków: tu bilet Przewozów Regionalnych ważny, tam nie. Kupować u każdego przewoźnika osobny bilet na rower, czy honorują ryczałtowy Przewozów Regionalnych? Czy ważne są bilety okresowe i promocje innej firmy? A w ogóle w jakiej kasie sprzedają bilet na dany pociąg? (Kasy spółki interCity, a ich jest większość, biletów na Koleje Wielkopolskie nie sprzedają). Takie dylematy ma dzisiaj biedny pasażer. Od tego wszystkiego można zgłupieć. Dlaczego nie może być normalnie, jak np. w Niemczech? Tam kupuję bilet strefowy i mogę jeździć wszystkim: autobusem, pociągiem, metrem. I nie muszę patrzeć na idiotyczną nalepkę na wagonie, co to za przewoźnik.

Komentarz został ukrytyrozwiń

W pełni zgadzam się z kol.Krzysztofem.Kolejnictwo w Polsce to jedna z kilku dziedzin, której od dziesięcioleci żadna siła nie jest w stanie zmienić na lepsze (lub przynajmniej utrzymać jego status quo). Ktoś żartował, że przy istniejącym tempie spadku średniej prędkości na szynach, za kilkanaście lat pociągi w ogóle staną.
Skala zaniedbań jest gigantycznie horrendalna, brak jasnych podziałów kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi spółkami, które wykluły się z PKP. Szef PKP na pytanie dlaczego kupiono Pendolino, odpowiedział : "Bo w innych krajach one jeżdżą, dlatego powinny i u nas". Ot, cała argumentacja dot. marnotrawstwa publicznych pieniędzy.
I dlatego dla mnie TGV za zawsze pozostanie snem...link

Komentarz został ukrytyrozwiń

Droga Kasiu,
Ja jeżdżę pociągami przynajmniej kilka razy w miesiącu. Nawet jadąc do Teściów muszę przemierzyć 350km koleją, bo niestety na samochód jeszcze nie zarobiłem. Wnioski są następujące: pociągi jeżdżą coraz wolniej - w 1989 roku, czyli w momencie upadku tej złej i chorej Komuny, EKSPRES do Krakowa przez CMK jechał 2godziny oraz 35minut. Dziś, po 22 latach zmian na kolei i uzdrawiania wszystkiego tenże ekspres jedzie 3godziny i 2 minuty. Bilet jest o połowę droższy. Trasa dokładnie ta sama przecież Warszawa -> Grodzisk -> CMK -> Psary -> Kraków. Do tego jeszcze większość pociągów zatrzymuje się na stacji Włoszczowa Północ, którą zbudowano niszcząc zasadność CMK.

Dalej. W tym samym 1989 roku. Ekspres do Gdańska jechał 3 godziny. Dziś jedzie 5 i pół. Mam dalej wymieniać? Takich spraw jest coraz więcej. Pieniędzy wymagają od nas-pasażerów coraz więcej. Gdzie te środki są? Bo EZT EN57 na kolejach podmiejskich to już jest skandal. Te składy mają po 30 lat! Wagony używane przy połączeniach spółki IC są z lat 80-tych - ostatnio wracaliśmy z Żoną z Katowic, to wagon był z 1983 roku, okna w przedsionku nie dało się otworzyć, bo było zaspawane, ludzi było tyle, że cud, że mogliśmy w ogóle oddychać.

Polecam najpierw zaznajomienie się z tematem (jeśli będziesz mieć życzenie - podam adresy moich kanałów na YT i DAILYMOTION, bo z kolejnictwem w naszym kraju mam wiele wspólnego), a następnie dopiero krytykowanie innych.

P.S.
Bilet na ekspres do Krakowa Głównego, z Warszawy Centralnej, kosztuje teraz 111,50zł (oczywiście mowa o kl.2)

Komentarz został ukrytyrozwiń
Kasia
  • Kasia
  • 04.06.2011 12:23

Nie zbyt sobie cenię malkotentów i widzących wszystko w czarnych kolorach .Kolego, Jakub Dzisiaj 11:12 , to zarabiaj więcej a nie marudź .Albo zmień pracę na lepszą i sie rozwijaj !Ciągłe gdęganie nie przynosi nic dobrego !Optymizm i wiara we własne siły czyni cuda .Pozdrawiam i liczę na zrozumienie .

Komentarz został ukrytyrozwiń
Jakub
  • Jakub
  • 04.06.2011 11:12

Nowa jakość , droższe bilety, przynajmniej na odcinku Ostrów Wlkp. - Krotoszyn, gdzie dotychczas obowiązywała promocja ,,Połączenie w dobrej cenie" Dzięki ten niespełna 30 km odcinek można było pokonać płacąc za bilet tylko 4,50zł (2,86zł -szkolny). Od 1 czerwca bilet normalny kosztuje uwaga 7,30 zł, natomiast uczniowie będę musieli zapłacić 4,61zł. Nowa jakość z starym i dobrze znanym taborem i drożejącymi biletami

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.